Gå direkt till sidans innehåll

Snabbladdning relativt bensintankning

Indikator K. H.B2.H.1. 4

Antalet snabbladdningsstationer som procent av antalet tankstationer med bensin 95 oktan

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Storfors

 200

2023

1

Krokom

 175

2023

2

Strömstad

 157

2023

3

Danderyd

 133

2023

4

Aneby

 133

2023

5

Orust

 125

2023

6

Grums

 120

2023

7

Ystad

 114

2023

8

Härjedalen

 110

2023

9

Stockholm

 102

2023

10

Åmål

 100

2023

11

Högsby

 100

2023

12

Älvdalen

 100

2023

13

Årjäng

 100

2023

14

Leksand

 100

2023

15

Jokkmokk

 100

2023

16

Rättvik

 100

2023

17

Vilhelmina

 100

2023

18

Sollentuna

 100

2023

19

Valdemarsvik

 100

2023

20

Sorsele

 100

2023

21

Dorotea

 100

2023

22

Munkedal

 100

2023

23

Örkelljunga

 100

2023

24

Berg

 88,9

2023

25

Värnamo

 84,6

2023

26

Eda

 83,3

2023

27

Arvidsjaur

 83,3

2023

28

Ljusdal

 75,0

2023

29

Ödeshög

 75,0

2023

30

Kalmar

 72,2

2023

31

Markaryd

 71,4

2023

32

Värmdö

 71,4

2023

33

Gällivare

 71,4

2023

34

Gnosjö

 66,7

2023

35

Arjeplog

 66,7

2023

36

Kungsör

 66,7

2023

37

Hammarö

 66,7

2023

38

Sollefteå

 66,7

2023

39

Lekeberg

 66,7

2023

40

Åre

 66,7

2023

41

Boxholm

 66,7

2023

42

Ånge

 66,7

2023

43

Robertsfors

 66,7

2023

44

Tranås

 66,7

2023

45

Nykvarn

 66,7

2023

46

Malung-Sälen

 63,6

2023

47

Västerås

 63,0

2023

48

Boden

 62,5

2023

49

Ljungby

 62,5

2023

50

Härryda

 62,5

2023

51

Borlänge

 61,5

2023

52

Linköping

 61,3

2023

53

Gnesta

 60,0

2023

54

Karlstad

 60,0

2023

55

Tyresö

 60,0

2023

56

Vindeln

 60,0

2023

57

Upplands-Bro

 60,0

2023

58

Sigtuna

 60,0

2023

59

Laxå

 60,0

2023

60

Borgholm

 60,0

2023

61

Halmstad

 57,1

2023

62

Falkenberg

 56,2

2023

63

Nacka

 55,6

2023

64

Varberg

 55,6

2023

65

Köping

 55,6

2023

66

Strömsund

 55,6

2023

67

Lycksele

 55,6

2023

68

Oskarshamn

 55,6

2023

69

Gotland

 55,0

2023

70

Huddinge

 53,8

2023

71

Kiruna

 53,8

2023

72

Övertorneå

 50,0

2023

73

Arboga

 50,0

2023

74

Burlöv

 50,0

2023

75

Filipstad

 50,0

2023

76

Höganäs

 50,0

2023

77

Karlskoga

 50,0

2023

78

Kävlinge

 50,0

2023

79

Ludvika

 50,0

2023

80

Norberg

 50,0

2023

81

Norsjö

 50,0

2023

82

Ockelbo

 50,0

2023

83

Ragunda

 50,0

2023

84

Salem

 50,0

2023

85

Solna

 50,0

2023

86

Stenungsund

 50,0

2023

87

Storuman

 50,0

2023

88

Sundbyberg

 50,0

2023

89

Sölvesborg

 50,0

2023

90

Vansbro

 50,0

2023

91

Vellinge

 50,0

2023

92

Vetlanda

 50,0

2023

93

Örebro

 48,1

2023

94

Luleå

 47,4

2023

95

Mjölby

 46,7

2023

96

Landskrona

 46,2

2023

97

Ronneby

 45,5

2023

98

Gävle

 44,8

2023

99

Falun

 44,4

2023

100

Uddevalla

 44,4

2023

101

Östersund

 43,8

2023

102

Skövde

 42,9

2023

103

Hedemora

 42,9

2023

104

Tanum

 42,9

2023

105

Ale

 42,9

2023

106

Norrköping

 41,7

2023

107

Nässjö

 41,7

2023

108

Kramfors

 41,7

2023

109

Lomma

 40,0

2023

110

Nyköping

 40,0

2023

111

Umeå

 40,0

2023

112

Järfälla

 40,0

2023

113

Pajala

 40,0

2023

114

Partille

 40,0

2023

115

Göteborg

 39,2

2023

116

Täby

 38,5

2023

117

Riket

 38,3

2023

118

Södertälje

 38,1

2023

119

Skellefteå

 37,9

2023

120

Upplands Väsby

 37,5

2023

121

Vimmerby

 37,5

2023

122

Vara

 37,5

2023

123

Vaggeryd

 37,5

2023

124

Sunne

 37,5

2023

125

Laholm

 36,4

2023

126

Kungälv

 36,4

2023

127

Jönköping

 36,1

2023

128

Söderhamn

 35,7

2023

129

Karlskrona

 35,0

2023

130

Lund

 35,0

2023

131

Malmö

 34,1

2023

132

Kristinehamn

 33,3

2023

133

Lidköping

 33,3

2023

134

Vännäs

 33,3

2023

135

Malå

 33,3

2023

136

Kungsbacka

 33,3

2023

137

Mora

 33,3

2023

138

Åsele

 33,3

2023

139

Mölndal

 33,3

2023

140

Alingsås

 33,3

2023

141

Fagersta

 33,3

2023

142

Nordmaling

 33,3

2023

143

Åstorp

 33,3

2023

144

Överkalix

 33,3

2023

145

Perstorp

 33,3

2023

146

Sjöbo

 33,3

2023

147

Kinda

 33,3

2023

148

Kil

 33,3

2023

149

Orsa

 33,3

2023

150

Karlshamn

 33,3

2023

151

Sundsvall

 32,4

2023

152

Borås

 32,3

2023

153

Hudiksvall

 31,6

2023

154

Vänersborg

 30,0

2023

155

Helsingborg

 29,6

2023

156

Örnsköldsvik

 29,2

2023

157

Eskilstuna

 28,6

2023

158

Mariestad

 28,6

2023

159

Torsby

 28,6

2023

160

Nordanstig

 28,6

2023

161

Olofström

 28,6

2023

162

Avesta

 27,3

2023

163

Ulricehamn

 27,3

2023

164

Kristianstad

 26,7

2023

165

Uppsala

 26,3

2023

166

Växjö

 25,9

2023

167

Flen

 25,0

2023

168

Knivsta

 25,0

2023

169

Hallstahammar

 25,0

2023

170

Älvsbyn

 25,0

2023

171

Skurup

 25,0

2023

172

Smedjebacken

 25,0

2023

173

Sotenäs

 25,0

2023

174

Enköping

 25,0

2023

175

Strängnäs

 25,0

2023

176

Säter

 25,0

2023

177

Tidaholm

 25,0

2023

178

Degerfors

 25,0

2023

179

Bräcke

 25,0

2023

180

Bromölla

 25,0

2023

181

Vårgårda

 25,0

2023

182

Västervik

 25,0

2023

183

Hällefors

 25,0

2023

184

Hofors

 25,0

2023

185

Hörby

 25,0

2023

186

Kalix

 25,0

2023

187

Piteå

 23,8

2023

188

Arvika

 23,1

2023

189

Skara

 22,2

2023

190

Hultsfred

 22,2

2023

191

Östhammar

 22,2

2023

192

Finspång

 22,2

2023

193

Bollnäs

 21,4

2023

194

Gislaved

 21,4

2023

195

Sandviken

 21,4

2023

196

Hagfors

 20,0

2023

197

Haparanda

 20,0

2023

198

Lidingö

 20,0

2023

199

Simrishamn

 20,0

2023

200

Gagnef

 20,0

2023

201

Lilla Edet

 20,0

2023

202

Herrljunga

 20,0

2023

203

Ekerö

 20,0

2023

204

Lessebo

 20,0

2023

205

Härnösand

 20,0

2023

206

Staffanstorp

 20,0

2023

207

Botkyrka

 18,2

2023

208

Mörbylånga

 16,7

2023

209

Haninge

 16,7

2023

210

Svedala

 16,7

2023

211

Håbo

 16,7

2023

212

Mellerud

 16,7

2023

213

Nynäshamn

 16,7

2023

214

Motala

 15,4

2023

215

Katrineholm

 15,4

2023

216

Hylte

 14,3

2023

217

Emmaboda

 14,3

2023

218

Hässleholm

 13,3

2023

219

Falköping

 12,5

2023

220

Askersund

 12,5

2023

221

Nybro

 12,5

2023

222

Timrå

 12,5

2023

223

Vallentuna

 12,5

2023

224

Båstad

 12,5

2023

225

Lindesberg

 12,5

2023

226

Säffle

 11,1

2023

227

Lerum

 11,1

2023

228

Sala

 11,1

2023

229

Österåker

 10,0

2023

230

Tierp

 10,0

2023

231

Trelleborg

 9,09

2023

232

Eslöv

 8,33

2023

233

Trollhättan

 6,67

2023

234

Ängelholm

 6,67

2023

235

Norrtälje

 6,25

2023

236

Oxelösund

 0,00

2023

237

Ovanåker

 0,00

2023

238

Alvesta

 0,00

2023

239

Forshaga

 0,00

2023

240

Öckerö

 0,00

2023

241

Färgelanda

 0,00

2023

242

Osby

 0,00

2023

243

Skinnskatteberg

 0,00

2023

244

Älmhult

 0,00

2023

245

Nora

 0,00

2023

246

Essunga

 0,00

2023

247

Mönsterås

 0,00

2023

248

Munkfors

 0,00

2023

249

Klippan

 0,00

2023

250

Eksjö

 0,00

2023

251

Mullsjö

 0,00

2023

252

Surahammar

 0,00

2023

253

Svalöv

 0,00

2023

254

Svenljunga

 0,00

2023

255

Sävsjö

 0,00

2023

256

Söderköping

 0,00

2023

257

Grästorp

 0,00

2023

258

Tibro

 0,00

2023

259

Åtvidaberg

 0,00

2023

260

Tingsryd

 0,00

2023

261

Tjörn

 0,00

2023

262

Tomelilla

 0,00

2023

263

Mark

 0,00

2023

264

Torsås

 0,00

2023

265

Tranemo

 0,00

2023

266

Trosa

 0,00

2023

267

Karlsborg

 0,00

2023

268

Gullspång

 0,00

2023

269

Töreboda

 0,00

2023

270

Lysekil

 0,00

2023

271

Älvkarleby

 0,00

2023

272

Ljusnarsberg

 0,00

2023

273

Dals-Ed

 0,00

2023

274

Götene

 0,00

2023

275

Habo

 0,00

2023

276

Uppvidinge

 0,00

2023

277

Vadstena

 0,00

2023

278

Östra Göinge

 0,00

2023

279

Vaxholm

 0,00

2023

280

Höör

 0,00

2023

281

Vingåker

 0,00

2023

282

Hjo

 0,00

2023

283

Hallsberg

 0,00

2023

284

Bollebygd

 0,00

2023

285

Ydre

 0,00

2023

286

Bjuv

 0,00

2023

287

Bjurholm

 0,00

2023

288

Bengtsfors

 0,00

2023

289

Kumla

 0,00

2023

290

Heby

 0,00

2023

Kommentar

Denna indikator besvarar frågan hur väl utbyggd indrastrukturen för att snabbladda elbilar är jämfört med infrastrukturen för att tanka bensin. Eftersom elbilar fortfarande har kortare räckvidd än bensinbilar i genomsnitt, och eftersom snabbladdning tar längre tid än att fylla bensintanken, måste denna indikator vara större än 100 % för att vi ska kunna säga att infrastrukturen för elbilsladdning är lika bra som för bensintankning. Vi gör motsvarande analys för övriga alternativa drivmedel.

Vi redovisar också antalet snabbladdningsstationer per kvadratmil. Det är ett svar på frågan hur långt jag i genomsnitt måste åka för att hitta en publik snabbladdningsstation i min kommun. Ett alltför lågt värde på denna indikator begränsar möjligheten att resa obekymrat med elbil i eller genom kommunen. Vi redovisar också denna indikator för alla typer av laddstationer.

Dessutom visar vi antalet laddpunkter per capita. (Oftast finns flera laddpunkter på samma laddstation.) Denna indikator besvarar en besläktad fråga: hur stor är chansen att jag hittar ett ledigt publikt ladduttag i min kommun den dag elektrifieringen av personbilsflottan slagit igenom överallt? Hur väl rustad är kommunen för denna dag?

Analys
Det finns nu publika snabbladdningstationer i hela Sverige, men fördelningen är fortfarande skev, med god tillgång i storstaden, och alltför dålig tillgång i glesbygden. Se kartfunktionen.

Övriga kommentarer
Uppgifterna gäller vid utgången av det angivna året. För år 2021 gäller uppgifterna den 30 november 2021.

Vi definierar en snabbladdningsstation som en laddstation som innehåller minst en laddpunkt med likström (DC). Dessa laddpunkter sammanfaller i stort sett med de laddpunkter som har en maxeffekt på minst 50 kW. Det finns dock ett ett litet antal DC-laddpunkter i Sverige med lägre effekt 20 kW. År 2021 fanns drygt 20 sådana laddpunkter.

Fel i data för enskilda kommuner kan finnas på grund av underrapportering till databasen Nobil samband med snabb utbyggnad. Därmed kan det finnas laddplatser även i kommuner som enligt denna statistik saknar sådana. Jämförelser mellan kommuner får göras med försiktighet, i synnerhet om få eller inga laddpunkter per capita redovisas här.

Mer detaljerad information om laddingsmöjligheterna på olika orter hittar du på uppladdning.nu

Antalet laddpunkter och laddplatser på nationell nivå redovisas i indikator B2H.

Uppdaterad: 2024-11-28