Gå direkt till sidans innehåll

Kundnöjdhet med länstrafikbolaget

Indikator K. H.B3.K. 2

Sammanfattande kundnöjdhet med länstrafikbolaget (%)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Olofström

 74

2023

1

Karlskrona

 74

2023

2

Karlshamn

 74

2023

3

Ronneby

 74

2023

4

Sölvesborg

 74

2023

5

Torsby

 72

2023

6

Kil

 72

2023

7

Eda

 72

2023

8

Munkfors

 72

2023

9

Karlstad

 72

2023

10

Arvika

 72

2023

11

Hammarö

 72

2023

12

Filipstad

 72

2023

13

Årjäng

 72

2023

14

Grums

 72

2023

15

Forshaga

 72

2023

16

Säffle

 72

2023

17

Storfors

 72

2023

18

Kristinehamn

 72

2023

19

Hagfors

 72

2023

20

Sunne

 72

2023

21

Ydre

 71

2023

22

Hallstahammar

 71

2023

23

Finspång

 71

2023

24

Surahammar

 71

2023

25

Söderköping

 71

2023

26

Motala

 71

2023

27

Mjölby

 71

2023

28

Ödeshög

 71

2023

29

Norrköping

 71

2023

30

Boxholm

 71

2023

31

Linköping

 71

2023

32

Arboga

 71

2023

33

Sala

 71

2023

34

Köping

 71

2023

35

Vadstena

 71

2023

36

Kungsör

 71

2023

37

Valdemarsvik

 71

2023

38

Kinda

 71

2023

39

Skinnskatteberg

 71

2023

40

Åtvidaberg

 71

2023

41

Västerås

 71

2023

42

Norberg

 71

2023

43

Fagersta

 71

2023

44

Kiruna

 70

2023

45

Pajala

 70

2023

46

Piteå

 70

2023

47

Arvidsjaur

 70

2023

48

Övertorneå

 70

2023

49

Gällivare

 70

2023

50

Haparanda

 70

2023

51

Överkalix

 70

2023

52

Boden

 70

2023

53

Jokkmokk

 70

2023

54

Kalix

 70

2023

55

Luleå

 70

2023

56

Älvsbyn

 70

2023

57

Arjeplog

 70

2023

58

Söderhamn

 69

2023

59

Bollnäs

 69

2023

60

Gävle

 69

2023

61

Ovanåker

 69

2023

62

Ockelbo

 69

2023

63

Nordanstig

 69

2023

64

Hofors

 69

2023

65

Hudiksvall

 69

2023

66

Ljusdal

 69

2023

67

Sandviken

 69

2023

68

Åsele

 68

2023

69

Bjurholm

 68

2023

70

Vindeln

 68

2023

71

Lycksele

 68

2023

72

Sorsele

 68

2023

73

Malå

 68

2023

74

Skellefteå

 68

2023

75

Norsjö

 68

2023

76

Dorotea

 68

2023

77

Vännäs

 68

2023

78

Vilhelmina

 68

2023

79

Robertsfors

 68

2023

80

Nordmaling

 68

2023

81

Umeå

 68

2023

82

Storuman

 68

2023

83

Växjö

 66

2023

84

Tingsryd

 66

2023

85

Ljungby

 66

2023

86

Lessebo

 66

2023

87

Älmhult

 66

2023

88

Uppvidinge

 66

2023

89

Markaryd

 66

2023

90

Alvesta

 66

2023

91

Katrineholm

 64

2015

92

Flen

 64

2015

93

Eskilstuna

 64

2015

94

Vingåker

 64

2015

95

Nyköping

 64

2015

96

Strängnäs

 64

2015

97

Trosa

 64

2015

98

Oxelösund

 64

2015

99

Gnesta

 64

2015

100

Hylte

 63

2023

101

Halmstad

 63

2023

102

Torsås

 63

2023

103

Hultsfred

 63

2023

104

Kalmar

 63

2023

105

Laholm

 63

2023

106

Högsby

 63

2023

107

Emmaboda

 63

2023

108

Mönsterås

 63

2023

109

Oskarshamn

 63

2023

110

Nybro

 63

2023

111

Varberg

 63

2023

112

Kungsbacka

 63

2023

113

Västervik

 63

2023

114

Falkenberg

 63

2023

115

Mörbylånga

 63

2023

116

Borgholm

 63

2023

117

Vimmerby

 63

2023

118

Östersund

 61

2023

119

Bräcke

 61

2023

120

Ragunda

 61

2023

121

Krokom

 61

2023

122

Berg

 61

2023

123

Strömsund

 61

2023

124

Åre

 61

2023

125

Härjedalen

 61

2023

126

Gotland

 60

2023

127

Örebro

 58

2023

128

Kumla

 58

2023

129

Askersund

 58

2023

130

Laxå

 58

2023

131

Lekeberg

 58

2023

132

Nora

 58

2023

133

Lindesberg

 58

2023

134

Hällefors

 58

2023

135

Ljusnarsberg

 58

2023

136

Hallsberg

 58

2023

137

Degerfors

 58

2023

138

Karlskoga

 58

2023

139

Riket

 57

2023

140

Sundsvall

 57

2023

141

Sollefteå

 57

2023

142

Habo

 57

2023

143

Tranås

 57

2023

144

Mullsjö

 57

2023

145

Örnsköldsvik

 57

2023

146

Härnösand

 57

2023

147

Sävsjö

 57

2023

148

Aneby

 57

2023

149

Nässjö

 57

2023

150

Gislaved

 57

2023

151

Vetlanda

 57

2023

152

Gnosjö

 57

2023

153

Vaggeryd

 57

2023

154

Ånge

 57

2023

155

Kramfors

 57

2023

156

Eksjö

 57

2023

157

Timrå

 57

2023

158

Jönköping

 57

2023

159

Värnamo

 57

2023

160

Munkedal

 56

2023

161

Alingsås

 56

2023

162

Bengtsfors

 56

2023

163

Bollebygd

 56

2023

164

Borås

 56

2023

165

Dals-Ed

 56

2023

166

Essunga

 56

2023

167

Falköping

 56

2023

168

Färgelanda

 56

2023

169

Grästorp

 56

2023

170

Gullspång

 56

2023

171

Göteborg

 56

2023

172

Götene

 56

2023

173

Herrljunga

 56

2023

174

Hjo

 56

2023

175

Härryda

 56

2023

176

Karlsborg

 56

2023

177

Kungälv

 56

2023

178

Lerum

 56

2023

179

Lidköping

 56

2023

180

Lilla Edet

 56

2023

181

Lysekil

 56

2023

182

Mariestad

 56

2023

183

Mark

 56

2023

184

Mellerud

 56

2023

185

Ale

 56

2023

186

Mölndal

 56

2023

187

Orust

 56

2023

188

Partille

 56

2023

189

Skara

 56

2023

190

Skövde

 56

2023

191

Sotenäs

 56

2023

192

Stenungsund

 56

2023

193

Strömstad

 56

2023

194

Svenljunga

 56

2023

195

Tanum

 56

2023

196

Tibro

 56

2023

197

Tidaholm

 56

2023

198

Tjörn

 56

2023

199

Tranemo

 56

2023

200

Trollhättan

 56

2023

201

Töreboda

 56

2023

202

Uddevalla

 56

2023

203

Ulricehamn

 56

2023

204

Vara

 56

2023

205

Vårgårda

 56

2023

206

Vänersborg

 56

2023

207

Åmål

 56

2023

208

Öckerö

 56

2023

209

Burlöv

 55

2023

210

Svedala

 55

2023

211

Älvkarleby

 55

2023

212

Båstad

 55

2023

213

Ängelholm

 55

2023

214

Tierp

 55

2023

215

Malmö

 55

2023

216

Tomelilla

 55

2023

217

Lund

 55

2023

218

Svalöv

 55

2023

219

Lomma

 55

2023

220

Trelleborg

 55

2023

221

Bromölla

 55

2023

222

Örkelljunga

 55

2023

223

Uppsala

 55

2023

224

Landskrona

 55

2023

225

Kävlinge

 55

2023

226

Kristianstad

 55

2023

227

Knivsta

 55

2023

228

Klippan

 55

2023

229

Vellinge

 55

2023

230

Höör

 55

2023

231

Hörby

 55

2023

232

Höganäs

 55

2023

233

Hässleholm

 55

2023

234

Östhammar

 55

2023

235

Östra Göinge

 55

2023

236

Håbo

 55

2023

237

Helsingborg

 55

2023

238

Heby

 55

2023

239

Ystad

 55

2023

240

Bjuv

 55

2023

241

Eslöv

 55

2023

242

Enköping

 55

2023

243

Skurup

 55

2023

244

Sjöbo

 55

2023

245

Åstorp

 55

2023

246

Staffanstorp

 55

2023

247

Simrishamn

 55

2023

248

Perstorp

 55

2023

249

Osby

 55

2023

250

Österåker

 54

2023

251

Vaxholm

 54

2023

252

Solna

 54

2023

253

Danderyd

 54

2023

254

Värmdö

 54

2023

255

Huddinge

 54

2023

256

Lidingö

 54

2023

257

Tyresö

 54

2023

258

Täby

 54

2023

259

Botkyrka

 54

2023

260

Upplands-Bro

 54

2023

261

Upplands Väsby

 54

2023

262

Sundbyberg

 54

2023

263

Haninge

 54

2023

264

Ekerö

 54

2023

265

Stockholm

 54

2023

266

Vallentuna

 54

2023

267

Nynäshamn

 54

2023

268

Nykvarn

 54

2023

269

Norrtälje

 54

2023

270

Nacka

 54

2023

271

Södertälje

 54

2023

272

Järfälla

 54

2023

273

Sigtuna

 54

2023

274

Salem

 54

2023

275

Sollentuna

 54

2023

276

Älvdalen

 51

2023

277

Leksand

 51

2023

278

Säter

 51

2023

279

Gagnef

 51

2023

280

Ludvika

 51

2023

281

Vansbro

 51

2023

282

Rättvik

 51

2023

283

Mora

 51

2023

284

Falun

 51

2023

285

Hedemora

 51

2023

286

Orsa

 51

2023

287

Borlänge

 51

2023

288

Malung-Sälen

 51

2023

289

Smedjebacken

 51

2023

290

Avesta

 51

2023

Kommentar

Kundnöjdhet gäller länstrafikbolaget och regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). För riket som helhet beräknas ett medeltal över alla län. För kommuner anges kundnöjdheten i det län kommunen ligger i.

Kundnöjdheten motsvarar den sammanfattande nöjdheten med länstrafikbolaget som i Svensk kollektivtrafiks undersökning benämns NKI - nöjd kundindex. Detta index redovisas i Kollektivtrafikbarometern dels för kunderna, dels för allmänheten. Vi redovisar här kundernas nöjdhet.

År 2017 införde Svensk kollektivtrafik en ny metod för att samla in dataunderlag till sin kollektivtrafikbarometer. Därför kan det vara problematiskt att jämföra kundnöjdheten år 2017 och senare med tidigare år.

Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad kundnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i SCB:s medborgarundersökningar. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt under en lång följd av år fram till covid-pandemin, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Covid-pandemin medförde att resandet i kollektivtrafiken minskade drastiskt under år 2020 och 2021, men kundnöjdheten påverkades inte nämnvärt. Skälet kan vara att kapaciteten i kollektivtrafiken upprätthölls trots sviktande kundunderlag.

Uppdaterad: 2024-02-08