Gå direkt till sidans innehåll

Kundnöjdhet med länstrafikbolaget

Indikator K. H.B3.K. 2

Sammanfattande kundnöjdhet med länstrafikbolaget (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Älvkarleby 2010 66
1 Älvkarleby 2011 64
2 Älvkarleby 2012 67
3 Älvkarleby 2013 66
4 Älvkarleby 2014 61
5 Älvkarleby 2015 68
6 Älvkarleby 2016 65
7 Älvkarleby 2017 59
8 Älvkarleby 2018 61
9 Älvkarleby 2019 62
10 Älvkarleby 2020 63
11 Älvkarleby 2021 62
12 Älvkarleby 2022 56
13 Älvkarleby 2023 55
14 Älvkarleby 2024 61
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern, Svensk Kollektivtrafik: personlig kommunikation

Kommentar

Kundnöjdhet gäller länstrafikbolaget och regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). För riket som helhet beräknas ett medeltal över alla län. För kommuner anges kundnöjdheten i det län kommunen ligger i.

Kundnöjdheten motsvarar den sammanfattande nöjdheten med länstrafikbolaget som i Svensk kollektivtrafiks undersökning benämns NKI - nöjd kundindex. Detta index redovisas i Kollektivtrafikbarometern dels för kunderna, dels för allmänheten. Vi redovisar här kundernas nöjdhet.

År 2017 införde Svensk kollektivtrafik en ny metod för att samla in dataunderlag till sin kollektivtrafikbarometer. Därför kan det vara problematiskt att jämföra kundnöjdheten år 2017 och senare med tidigare år.

Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad kundnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i SCB:s medborgarundersökningar. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt under en lång följd av år fram till covid-pandemin, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Covid-pandemin medförde att resandet i kollektivtrafiken minskade drastiskt under år 2020 och 2021, men kundnöjdheten påverkades inte nämnvärt. Skälet kan vara att kapaciteten i kollektivtrafiken upprätthölls trots sviktande kundunderlag.

Åren 2023 och 2024 sjönk kundnöjdheten. Det är för tidigt att avgöra om detta är början på ett olyckligt trendbrott. Ett skäl till den minskande nöjdheten skulle kunna vara försämrad service på grund av ekonomiska svårigheter hos länstrafikbolagen som en följd av att de upprätthöll turtätheten under covid-åren trots kraftigt minskande kundunderlag.

Uppdaterad: 2025-02-23