Gå direkt till sidans innehåll

Kundnöjdhet med länstrafikbolaget

Indikator K. H.B3.K. 2

Sammanfattande kundnöjdhet med länstrafikbolaget (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Ystad

2010

64

1

Ystad

2011

59

2

Ystad

2012

62

3

Ystad

2013

63

4

Ystad

2014

62

5

Ystad

2015

61

6

Ystad

2016

59

7

Ystad

2017

52

8

Ystad

2018

53

9

Ystad

2019

55

10

Ystad

2020

56

11

Ystad

2021

59

12

Ystad

2022

60

13

Ystad

2023

55

Kommentar

Kundnöjdhet gäller länstrafikbolaget och regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). För riket som helhet beräknas ett medeltal över alla län. För kommuner anges kundnöjdheten i det län kommunen ligger i.

Kundnöjdheten motsvarar den sammanfattande nöjdheten med länstrafikbolaget som i Svensk kollektivtrafiks undersökning benämns NKI - nöjd kundindex. Detta index redovisas i Kollektivtrafikbarometern dels för kunderna, dels för allmänheten. Vi redovisar här kundernas nöjdhet.

År 2017 införde Svensk kollektivtrafik en ny metod för att samla in dataunderlag till sin kollektivtrafikbarometer. Därför kan det vara problematiskt att jämföra kundnöjdheten år 2017 och senare med tidigare år.

Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad kundnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i SCB:s medborgarundersökningar. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt under en lång följd av år fram till covid-pandemin, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Covid-pandemin medförde att resandet i kollektivtrafiken minskade drastiskt under år 2020 och 2021, men kundnöjdheten påverkades inte nämnvärt. Skälet kan vara att kapaciteten i kollektivtrafiken upprätthölls trots sviktande kundunderlag.

Uppdaterad: 2024-02-08