Gå direkt till sidans innehåll

Kundnöjdhet med länstrafikbolaget

Indikator K. H.B3.K. 2

Sammanfattande kundnöjdhet med länstrafikbolaget (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Sala 2010 60
1 Sala 2011 63
2 Sala 2012 64
3 Sala 2013 68
4 Sala 2014 74
5 Sala 2015 71
6 Sala 2016 78
7 Sala 2017 74
8 Sala 2018 73
9 Sala 2019 71
10 Sala 2020 69
11 Sala 2021 63
12 Sala 2022 62
13 Sala 2023 71
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern, Svensk Kollektivtrafik: personlig kommunikation

Kommentar

Kundnöjdhet gäller länstrafikbolaget och regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). För riket som helhet beräknas ett medeltal över alla län. För kommuner anges kundnöjdheten i det län kommunen ligger i.

Kundnöjdheten motsvarar den sammanfattande nöjdheten med länstrafikbolaget som i Svensk kollektivtrafiks undersökning benämns NKI - nöjd kundindex. Detta index redovisas i Kollektivtrafikbarometern dels för kunderna, dels för allmänheten. Vi redovisar här kundernas nöjdhet.

År 2017 införde Svensk kollektivtrafik en ny metod för att samla in dataunderlag till sin kollektivtrafikbarometer. Därför kan det vara problematiskt att jämföra kundnöjdheten år 2017 och senare med tidigare år.

Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad kundnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i SCB:s medborgarundersökningar. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt under en lång följd av år fram till covid-pandemin, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Covid-pandemin medförde att resandet i kollektivtrafiken minskade drastiskt under år 2020 och 2021, men kundnöjdheten påverkades inte nämnvärt. Skälet kan vara att kapaciteten i kollektivtrafiken upprätthölls trots sviktande kundunderlag.

Uppdaterad: 2024-11-28