Gå direkt till sidans innehåll

Kundnöjdhet med länstrafikbolaget

Indikator K. H.B3.K. 2

Sammanfattande kundnöjdhet med länstrafikbolaget (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Kävlinge 2010 64
1 Kävlinge 2011 59
2 Kävlinge 2012 62
3 Kävlinge 2013 63
4 Kävlinge 2014 62
5 Kävlinge 2015 61
6 Kävlinge 2016 59
7 Kävlinge 2017 52
8 Kävlinge 2018 53
9 Kävlinge 2019 55
10 Kävlinge 2020 56
11 Kävlinge 2021 59
12 Kävlinge 2022 60
13 Kävlinge 2023 55
14 Kävlinge 2024 53
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern, Svensk Kollektivtrafik: personlig kommunikation

Kommentar

Kundnöjdhet gäller länstrafikbolaget och regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). För riket som helhet beräknas ett medeltal över alla län. För kommuner anges kundnöjdheten i det län kommunen ligger i.

Kundnöjdheten motsvarar den sammanfattande nöjdheten med länstrafikbolaget som i Svensk kollektivtrafiks undersökning benämns NKI - nöjd kundindex. Detta index redovisas i Kollektivtrafikbarometern dels för kunderna, dels för allmänheten. Vi redovisar här kundernas nöjdhet.

År 2017 införde Svensk kollektivtrafik en ny metod för att samla in dataunderlag till sin kollektivtrafikbarometer. Därför kan det vara problematiskt att jämföra kundnöjdheten år 2017 och senare med tidigare år.

Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad kundnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i SCB:s medborgarundersökningar. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt under en lång följd av år fram till covid-pandemin, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Covid-pandemin medförde att resandet i kollektivtrafiken minskade drastiskt under år 2020 och 2021, men kundnöjdheten påverkades inte nämnvärt. Skälet kan vara att kapaciteten i kollektivtrafiken upprätthölls trots sviktande kundunderlag.

Åren 2023 och 2024 sjönk kundnöjdheten. Det är för tidigt att avgöra om detta är början på ett olyckligt trendbrott. Ett skäl till den minskande nöjdheten skulle kunna vara försämrad service på grund av ekonomiska svårigheter hos länstrafikbolagen som en följd av att de upprätthöll turtätheten under covid-åren trots kraftigt minskande kundunderlag.

Uppdaterad: 2025-02-23