Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig körsträcka i personbil

Indikator K. H.B3.A. 6

Körsträckan jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).

Genomsnittlig körsträcka i personbil per capita (mil/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (mil/capita) Datum

0

Gagnef

 1100

2023

1

Orust

 941

2023

2

Södertälje

 911

2023

3

Nordanstig

 908

2023

4

Älvsbyn

 903

2023

5

Munkedal

 870

2023

6

Tingsryd

 866

2023

7

Berg

 857

2023

8

Grästorp

 853

2023

9

Tanum

 851

2023

10

Torsby

 850

2023

11

Årjäng

 848

2023

12

Sjöbo

 845

2023

13

Ragunda

 842

2023

14

Ydre

 838

2023

15

Malung-Sälen

 837

2023

16

Örkelljunga

 835

2023

17

Färgelanda

 834

2023

18

Älvdalen

 833

2023

19

Essunga

 833

2023

20

Pajala

 827

2023

21

Kil

 826

2023

22

Ödeshög

 822

2023

23

Askersund

 822

2023

24

Sunne

 821

2023

25

Vara

 820

2023

26

Storfors

 820

2023

27

Härjedalen

 819

2023

28

Övertorneå

 811

2023

29

Eda

 810

2023

30

Munkfors

 808

2023

31

Götene

 808

2023

32

Arjeplog

 808

2023

33

Laxå

 806

2023

34

Torsås

 806

2023

35

Vansbro

 803

2023

36

Svenljunga

 803

2023

37

Åre

 801

2023

38

Lilla Edet

 800

2023

39

Krokom

 800

2023

40

Klippan

 799

2023

41

Bräcke

 798

2023

42

Tranemo

 797

2023

43

Överkalix

 796

2023

44

Vilhelmina

 796

2023

45

Smedjebacken

 794

2023

46

Aneby

 794

2023

47

Gullspång

 792

2023

48

Sorsele

 791

2023

49

Ånge

 790

2023

50

Vimmerby

 788

2023

51

Gnosjö

 787

2023

52

Kramfors

 787

2023

53

Bollebygd

 786

2023

54

Hörby

 785

2023

55

Bjurholm

 785

2023

56

Dorotea

 783

2023

57

Heby

 782

2023

58

Kungälv

 780

2023

59

Laholm

 780

2023

60

Dals-Ed

 780

2023

61

Högsby

 779

2023

62

Markaryd

 778

2023

63

Säter

 777

2023

64

Mark

 775

2023

65

Svalöv

 774

2023

66

Tjörn

 771

2023

67

Rättvik

 771

2023

68

Boxholm

 771

2023

69

Tomelilla

 770

2023

70

Skinnskatteberg

 770

2023

71

Vaggeryd

 768

2023

72

Forshaga

 767

2023

73

Värnamo

 765

2023

74

Gislaved

 764

2023

75

Ulricehamn

 763

2023

76

Ljungby

 763

2023

77

Ockelbo

 760

2023

78

Bengtsfors

 759

2023

79

Robertsfors

 759

2023

80

Nordmaling

 758

2023

81

Lekeberg

 758

2023

82

Storuman

 757

2023

83

Grums

 753

2023

84

Uppvidinge

 752

2023

85

Strömstad

 752

2023

86

Hagfors

 751

2023

87

Nybro

 750

2023

88

Strömsund

 749

2023

89

Emmaboda

 748

2023

90

Borgholm

 746

2023

91

Karlsborg

 744

2023

92

Hylte

 744

2023

93

Jokkmokk

 743

2023

94

Herrljunga

 743

2023

95

Norsjö

 743

2023

96

Lycksele

 742

2023

97

Håbo

 741

2023

98

Mörbylånga

 741

2023

99

Kalix

 740

2023

100

Säffle

 740

2023

101

Malå

 739

2023

102

Sollefteå

 739

2023

103

Mellerud

 738

2023

104

Mariestad

 737

2023

105

Leksand

 736

2023

106

Östhammar

 736

2023

107

Kinda

 736

2023

108

Båstad

 735

2023

109

Sävsjö

 735

2023

110

Sotenäs

 732

2023

111

Hjo

 732

2023

112

Mönsterås

 732

2023

113

Mullsjö

 731

2023

114

Tidaholm

 730

2023

115

Valdemarsvik

 728

2023

116

Trosa

 727

2023

117

Sölvesborg

 727

2023

118

Hedemora

 727

2023

119

Arvidsjaur

 723

2023

120

Bjuv

 720

2023

121

Arvika

 720

2023

122

Mora

 718

2023

123

Orsa

 718

2023

124

Tierp

 718

2023

125

Hallsberg

 718

2023

126

Hofors

 717

2023

127

Lidköping

 717

2023

128

Timrå

 716

2023

129

Gällivare

 716

2023

130

Kungsör

 716

2023

131

Vetlanda

 715

2023

132

Ljusdal

 715

2023

133

Simrishamn

 715

2023

134

Töreboda

 714

2023

135

Strängnäs

 714

2023

136

Vårgårda

 713

2023

137

Surahammar

 712

2023

138

Eslöv

 711

2023

139

Alvesta

 710

2023

140

Ängelholm

 710

2023

141

Norberg

 710

2023

142

Vindeln

 709

2023

143

Skurup

 708

2023

144

Nora

 706

2023

145

Östra Göinge

 706

2023

146

Osby

 705

2023

147

Falkenberg

 705

2023

148

Lindesberg

 704

2023

149

Stenungsund

 703

2023

150

Danderyd

 702

2023

151

Skara

 701

2023

152

Höör

 701

2023

153

Skövde

 701

2023

154

Lysekil

 700

2023

155

Hultsfred

 700

2023

156

Uddevalla

 698

2023

157

Boden

 698

2023

158

Piteå

 698

2023

159

Åsele

 698

2023

160

Kungsbacka

 697

2023

161

Bollnäs

 697

2023

162

Ronneby

 696

2023

163

Falköping

 696

2023

164

Habo

 695

2023

165

Åstorp

 694

2023

166

Ovanåker

 693

2023

167

Avesta

 693

2023

168

Ljusnarsberg

 693

2023

169

Åtvidaberg

 692

2023

170

Kiruna

 691

2023

171

Åmål

 691

2023

172

Degerfors

 689

2023

173

Ystad

 688

2023

174

Vellinge

 687

2023

175

Hässleholm

 686

2023

176

Hudiksvall

 686

2023

177

Örnsköldsvik

 686

2023

178

Sala

 683

2023

179

Söderhamn

 683

2023

180

Söderköping

 682

2023

181

Gnesta

 682

2023

182

Lessebo

 682

2023

183

Eksjö

 681

2023

184

Svedala

 680

2023

185

Tibro

 680

2023

186

Bromölla

 680

2023

187

Solna

 678

2023

188

Haparanda

 678

2023

189

Ale

 675

2023

190

Knivsta

 675

2023

191

Kristinehamn

 674

2023

192

Filipstad

 674

2023

193

Arboga

 673

2023

194

Vänersborg

 673

2023

195

Vännäs

 673

2023

196

Kristianstad

 672

2023

197

Älvkarleby

 672

2023

198

Mjölby

 671

2023

199

Varberg

 671

2023

200

Norrtälje

 671

2023

201

Hallstahammar

 667

2023

202

Vingåker

 666

2023

203

Ludvika

 666

2023

204

Nässjö

 665

2023

205

Enköping

 661

2023

206

Nykvarn

 660

2023

207

Sollentuna

 659

2023

208

Vadstena

 657

2023

209

Borås

 656

2023

210

Olofström

 655

2023

211

Finspång

 654

2023

212

Flen

 653

2023

213

Kävlinge

 652

2023

214

Hällefors

 651

2023

215

Höganäs

 649

2023

216

Karlshamn

 649

2023

217

Falun

 649

2023

218

Skellefteå

 648

2023

219

Sandviken

 647

2023

220

Oskarshamn

 646

2023

221

Köping

 645

2023

222

Kumla

 642

2023

223

Fagersta

 638

2023

224

Karlskrona

 638

2023

225

Kalmar

 636

2023

226

Älmhult

 636

2023

227

Nacka

 633

2023

228

Motala

 631

2023

229

Lerum

 631

2023

230

Nyköping

 630

2023

231

Alingsås

 629

2023

232

Lund

 629

2023

233

Gotland

 629

2023

234

Borlänge

 627

2023

235

Hammarö

 625

2023

236

Jönköping

 624

2023

237

Riket

 624

2023

238

Luleå

 623

2023

239

Sundsvall

 623

2023

240

Perstorp

 622

2023

241

Norrköping

 621

2023

242

Trelleborg

 621

2023

243

Trollhättan

 620

2023

244

Österåker

 618

2023

245

Östersund

 615

2023

246

Halmstad

 612

2023

247

Karlstad

 611

2023

248

Härryda

 611

2023

249

Vallentuna

 611

2023

250

Västervik

 607

2023

251

Karlskoga

 607

2023

252

Mölndal

 607

2023

253

Härnösand

 605

2023

254

Sigtuna

 600

2023

255

Växjö

 600

2023

256

Staffanstorp

 594

2023

257

Tranås

 589

2023

258

Järfälla

 584

2023

259

Upplands-Bro

 580

2023

260

Vaxholm

 579

2023

261

Västerås

 576

2023

262

Lomma

 575

2023

263

Oxelösund

 572

2023

264

Nynäshamn

 571

2023

265

Katrineholm

 568

2023

266

Eskilstuna

 565

2023

267

Örebro

 565

2023

268

Täby

 564

2023

269

Gävle

 561

2023

270

Helsingborg

 555

2023

271

Ekerö

 544

2023

272

Värmdö

 542

2023

273

Landskrona

 534

2023

274

Upplands Väsby

 521

2023

275

Burlöv

 518

2023

276

Partille

 515

2023

277

Stockholm

 514

2023

278

Linköping

 514

2023

279

Umeå

 512

2023

280

Salem

 506

2023

281

Öckerö

 494

2023

282

Uppsala

 492

2023

283

Haninge

 478

2023

284

Botkyrka

 466

2023

285

Lidingö

 456

2023

286

Göteborg

 453

2023

287

Huddinge

 451

2023

288

Malmö

 443

2023

289

Tyresö

 443

2023

290

Sundbyberg

 347

2023

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att omställningens tre ben Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla måletH2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Den sammanlagda körsträckan anger hur långt alla Sveriges bilar rullar tillsammans. Denna storhet benämns vanligen trafikarbete och mäts i enheten fordonskilometer. Körsträckan eller trafikarbetet per capita motsvarar den sträcka varje svensk i medeltal sitter vid ratten.

Eftersom vi också kan vara passagerare ska denna indikator ska inte förväxlas med indikator B3A, som anger hur långt varje svensk i medeltal reser med bil. Den sammanlagda resesträckan i bil hos Sveriges befolkning benämns vanligen bilarnas persontransportarbete och mäts i enheten personkilometer.

Persontransportarbetet dividerat med trafikarbetet ger ett mått på hur många personer som i medeltal sitter i varje bil. Detta mått anges i indikator B3E.

Analys
Körsträckan per capita förändrades bara marginellt från år 2006 till år 2019. År 2020 drabbades vi av covid-pandemin, som förändrade resemönstren radikalt och skapade hack i alla kurvor.

Men låt oss ta det från början. Åren 2013-2017 ökade körsträckan per capita något. Flera orsaker samspelade; en bristande tilltro till att kollektivtrafiken kunde lösa ens transportbehov, en regionförstoring som generellt ökar avstånden, ett ökat välstånd som gör att milkostnaden är en allt mindre del av hushållens disponibla inkomst, och därtill en fortsatt stimulans att välja bilen, bl.a. i form av reseavdragets utformning.

Åren 2018-2019 kunde vi ana en glädjande trend med fallande körsträckor per capita. Det kan hänga samman med att de omfattande satsningarna på regional spårburen trafik på allvar började bära frukt. Klart är att resesträckorna i kollektivtrafik ökade långsamt men ganska stabilt under en lång följd av år, och att det var den spårburna trafiken som ökade mest, och då i synnerhet den lokala och den regionala. Detta kan tyda på att spårburen arbetspendling ökade på bilpendlingens bekostnad.

Dessa antydda trender speglas i det faktum att andelen resesträcka med gång, cykel eller kollektivtrafik började öka snabbare åren 2018 och 2019 upp mot 21,5 procent, efter att länge ha legat konstant kring 20 procent.

Den stora nedgången i körsträckorna år 2020 beror på covid-pandemin. Den kan därmed inte tolkas som en fortsättning på den lilla nedgång som kunde skönjas dessförinnan. År 2021 fick vi en viss rekyleffekt, som fortsatte år 2022. Rekylen uppåt år 2023 var svag, eftersom samhällseffekterna av pandemin hann klinga av redan år 2022. Körsträckan per capita har förblivit lägre än år 2019.

Detta tyder på att nedgången i körsträcka per capita från toppåret 2017 kommer att bestå. I så fall är ett troligt skäl att mängden distansarbete ligger kvar på en högre nivå efter pandemin, vilket minskar bilpendlingen. Ett annat skäl är den ökande e-handeln, som nådde en topp under pandemin, och fortfarande är större än den var dessförinnan.

Faktorer som å andra sidan riskerar att leda till ökade körsträckor de närmaste åren är höjd milersättning och sänkta drivmedelspriser.

Vi noterar att körsträckan per capita år 2023 hade minskat 6,4 procent sedan basåret 2010, och med hela 9,7 procent sedan år 2007. Den utbredda föreställningen att körsträckorna i bil inte går att påverka nämnvärt förefaller felaktig. Det ska tilläggas att Sveriges inflationsjusterade BNP per capita ökat 15 procent sedan år 2010 och 13 procent sedan år 2007. De minskande körsträckorna kan alltså inte förklaras med krympande ekonomi.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Övriga kommentarer
För kommunerna anges körsträckan i de personbilar som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna, vilket ger långa körsträckor för denna kommun. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-08-27