Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med kollektivtrafik

Indikator K. H.B3. C

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är buss eller spårburen kollektivtrafik

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Göteborg  44 2023
1 Solna  40 2019
2 Stockholm  36 2019
3 Lidingö  33 2019
4 Partille  32 2023
5 Sundbyberg  32 2019
6 Värmdö  31 2019
7 Malmö  31 2023
8 Botkyrka  30 2019
9 Landskrona  30 2023
10 Mölndal  29 2023
11 Järfälla  29 2019
12 Burlöv  29 2023
13 Höör  28 2023
14 Lund  28 2023
15 Haninge  28 2019
16 Ekerö  28 2019
17 Eslöv  28 2023
18 Huddinge  27 2019
19 Tyresö  27 2019
20 Helsingborg  26 2023
21 Härryda  26 2023
22 Upplands-Bro  26 2019
23 Vellinge  26 2023
24 Sigtuna  26 2019
25 Trelleborg  25 2023
26 Ale  25 2023
27 Vaxholm  25 2019
28 Svalöv  25 2023
29 Hörby  24 2023
30 Bjuv  24 2023
31 Upplands Väsby  24 2019
32 Hässleholm  24 2023
33 Österåker  23 2019
34 Skurup  23 2023
35 Trollhättan  23 2023
36 Alingsås  23 2023
37 Borås  23 2023
38 Danderyd  23 2019
39 Kävlinge  23 2023
40 Öckerö  22 2023
41 Svedala  22 2023
42 Åstorp  21 2023
43 Kristianstad  21 2023
44 Täby  21 2019
45 Nacka  21 2019
46 Lerum  21 2023
47 Kungälv  21 2023
48 Lomma  21 2023
49 Sollentuna  21 2019
50 Staffanstorp  21 2023
51 Nynäshamn  20 2019
52 Bollebygd  20 2023
53 Båstad  20 2023
54 Ydre  20 2023
55 Tomelilla  20 2023
56 Alvesta  20 2012
57 Vallentuna  19 2019
58 Salem  19 2019
59 Östra Göinge  19 2023
60 Uddevalla  19 2023
61 Gnesta  18 2019
62 Södertälje  18 2019
63 Kungsbacka  18 2023
64 Riket  18 2023
65 Falköping  17 2023
66 Höganäs  17 2023
67 Vingåker  17 2019
68 Ystad  17 2023
69 Götene  17 2023
70 Örkelljunga  16 2023
71 Ängelholm  16 2023
72 Stenungsund  16 2023
73 Klippan  15 2023
74 Tjörn  15 2023
75 Lilla Edet  15 2023
76 Skövde  15 2023
77 Jönköping  15 2019
78 Töreboda  14 2023
79 Lessebo  14 2012
80 Hammarö  14 2023
81 Karlsborg  14 2023
82 Simrishamn  14 2023
83 Norrtälje  14 2019
84 Kil  14 2023
85 Mark  13 2023
86 Färgelanda  13 2023
87 Sjöbo  13 2023
88 Karlstad  13 2023
89 Osby  13 2023
90 Uppsala  13 2015
91 Mellerud  13 2023
92 Bromölla  13 2023
93 Mariestad  13 2023
94 Herrljunga  13 2023
95 Hjo  12 2023
96 Degerfors  12 2023
97 Gullspång  12 2023
98 Lekeberg  12 2023
99 Lidköping  12 2023
100 Linköping  12 2023
101 Sotenäs  12 2023
102 Vårgårda  12 2023
103 Vänersborg  12 2023
104 Värnamo  12 2012
105 Åmål  12 2023
106 Enköping  11 2017
107 Bengtsfors  11 2023
108 Ludvika  11 2014
109 Åtvidaberg  11 2023
110 Perstorp  11 2023
111 Halmstad  11 2018
112 Mjölby  11 2023
113 Orust  11 2023
114 Lysekil  11 2023
115 Munkedal  11 2023
116 Ulricehamn  11 2023
117 Västerås  10 2023
118 Kristinehamn  10 2023
119 Gävle  10 2012
120 Tibro  10 2023
121 Norrköping  10 2023
122 Falun  10 2018
123 Vara  10 2023
124 Varberg  10 2014
125 Strömstad  10 2023
126 Tidaholm  10 2023
127 Tranemo  9 2023
128 Grästorp  9 2023
129 Tanum  9 2023
130 Luleå  9 2020
131 Kumla  9 2023
132 Kinda  9 2023
133 Karlskrona  9 2019
134 Eskilstuna  9 2021
135 Valdemarsvik  9 2023
136 Örebro  9 2023
137 Mönsterås  8 2012
138 Aneby  8 2012
139 Borlänge  8 2018
140 Svenljunga  8 2023
141 Sundsvall  8 2023
142 Vadstena  8 2023
143 Habo  8 2012
144 Laxå  8 2023
145 Sölvesborg  8 2019
146 Hallsberg  8 2023
147 Nora  8 2023
148 Flen  8 2022
149 Ronneby  8 2019
150 Grums  8 2023
151 Karlskoga  8 2023
152 Karlshamn  8 2019
153 Forshaga  7 2023
154 Motala  7 2023
155 Mullsjö  7 2012
156 Lindesberg  7 2023
157 Nykvarn  7 2019
158 Olofström  7 2019
159 Oxelösund  7 2019
160 Piteå  7 2023
161 Skara  7 2023
162 Söderköping  7 2023
163 Torsås  7 2012
164 Uppvidinge  7 2012
165 Vaggeryd  7 2012
166 Ödeshög  7 2023
167 Eksjö  6 2012
168 Mörbylånga  6 2012
169 Finspång  6 2023
170 Växjö  6 2012
171 Boxholm  6 2023
172 Laholm  6 2014
173 Umeå  6 2014
174 Falkenberg  6 2014
175 Essunga  6 2023
176 Munkfors  6 2023
177 Hylte  6 2014
178 Smedjebacken  6 2014
179 Kalmar  6 2012
180 Askersund  6 2023
181 Arvika  6 2023
182 Örnsköldsvik  5 2009
183 Nyköping  5 2019
184 Högsby  5 2012
185 Sävsjö  5 2012
186 Katrineholm  5 2019
187 Sunne  5 2023
188 Tranås  5 2012
189 Tingsryd  5 2012
190 Nässjö  5 2012
191 Storfors  5 2023
192 Nybro  5 2012
193 Borgholm  5 2012
194 Säffle  5 2023
195 Trosa  4 2019
196 Ljungby  4 2012
197 Torsby  4 2023
198 Filipstad  4 2023
199 Hultsfred  4 2012
200 Markaryd  4 2012
201 Emmaboda  4 2012
202 Vimmerby  4 2012
203 Västervik  4 2012
204 Oskarshamn  4 2012
205 Dals-Ed  4 2023
206 Årjäng  4 2023
207 Älmhult  4 2012
208 Gotland  3 2018
209 Vetlanda  3 2012
210 Hällefors  3 2023
211 Ljusnarsberg  3 2023
212 Strängnäs  3 2019
213 Hagfors  3 2023
214 Gislaved  3 2012
215 Gnosjö  3 2012
216 Eda  2 2023
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av antalet resor som sker med kollektivtrafik ökade i accelererande takt fram till covidpandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade också mätt i andel av vår färdsträcka. Denna uppgång ses också när vi mäter färdsträckan i kollektivtrafik per capita i absoluta tal, det vill säga oberoende av resandet med andra färdmedel.

Dessa positiva trender kunde främst förklaras med kraftigt ökande färdsträckor i den lokala och regionala bantrafiken. Lokala och regionala resor är ofta relativt korta, och detta passar ihop med det faktum att andelen av antalet kollektivtrafikresor ökade snabbare än andelen av färdsträckan i kollektivtrafiken.

Bakom dessa siffror låg omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och bidrog till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bar frukt i ökat resande.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade återgången till förhållandena före pandemin nästan fullbordats. Andelen resor med kolletivtrafik nådde 18,0 procent, vilket är nära rekordet 18,6 procent från år 2019.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28