Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med kollektivtrafik

Indikator K. H.B3. C

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är buss eller spårburen kollektivtrafik

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Göteborg  44 2023
1 Solna  40 2019
2 Stockholm  36 2019
3 Lidingö  33 2019
4 Partille  32 2023
5 Sundbyberg  32 2019
6 Malmö  31 2023
7 Värmdö  31 2019
8 Botkyrka  30 2019
9 Landskrona  30 2023
10 Burlöv  29 2023
11 Mölndal  29 2023
12 Järfälla  29 2019
13 Höör  28 2023
14 Lund  28 2023
15 Eslöv  28 2023
16 Haninge  28 2019
17 Ekerö  28 2019
18 Tyresö  27 2019
19 Huddinge  27 2019
20 Helsingborg  26 2023
21 Vellinge  26 2023
22 Sigtuna  26 2019
23 Upplands-Bro  26 2019
24 Härryda  26 2023
25 Svalöv  25 2023
26 Ale  25 2023
27 Vaxholm  25 2019
28 Trelleborg  25 2023
29 Hörby  24 2023
30 Upplands Väsby  24 2019
31 Hässleholm  24 2023
32 Bjuv  24 2023
33 Danderyd  23 2019
34 Österåker  23 2019
35 Borås  23 2023
36 Alingsås  23 2023
37 Kävlinge  23 2023
38 Skurup  23 2023
39 Trollhättan  23 2023
40 Svedala  22 2023
41 Öckerö  22 2023
42 Åstorp  21 2023
43 Nacka  21 2019
44 Lomma  21 2023
45 Lerum  21 2023
46 Sollentuna  21 2019
47 Täby  21 2019
48 Kungälv  21 2023
49 Staffanstorp  21 2023
50 Kristianstad  21 2023
51 Nynäshamn  20 2019
52 Alvesta  20 2012
53 Båstad  20 2023
54 Bollebygd  20 2023
55 Tomelilla  20 2023
56 Ydre  20 2023
57 Östra Göinge  19 2023
58 Vallentuna  19 2019
59 Uddevalla  19 2023
60 Salem  19 2019
61 Kungsbacka  18 2023
62 Gnesta  18 2019
63 Södertälje  18 2019
64 Riket  18 2023
65 Vingåker  17 2019
66 Falköping  17 2023
67 Ystad  17 2023
68 Götene  17 2023
69 Höganäs  17 2023
70 Ängelholm  16 2023
71 Örkelljunga  16 2023
72 Stenungsund  16 2023
73 Tjörn  15 2023
74 Klippan  15 2023
75 Jönköping  15 2019
76 Skövde  15 2023
77 Lilla Edet  15 2023
78 Töreboda  14 2023
79 Norrtälje  14 2019
80 Simrishamn  14 2023
81 Kil  14 2023
82 Hammarö  14 2023
83 Lessebo  14 2012
84 Karlsborg  14 2023
85 Sjöbo  13 2023
86 Karlstad  13 2023
87 Bromölla  13 2023
88 Herrljunga  13 2023
89 Färgelanda  13 2023
90 Mariestad  13 2023
91 Mark  13 2023
92 Uppsala  13 2015
93 Mellerud  13 2023
94 Osby  13 2023
95 Lidköping  12 2023
96 Linköping  12 2023
97 Vårgårda  12 2023
98 Degerfors  12 2023
99 Sotenäs  12 2023
100 Värnamo  12 2012
101 Vänersborg  12 2023
102 Lekeberg  12 2023
103 Gullspång  12 2023
104 Åmål  12 2023
105 Hjo  12 2023
106 Halmstad  11 2018
107 Åtvidaberg  11 2023
108 Munkedal  11 2023
109 Enköping  11 2017
110 Bengtsfors  11 2023
111 Ulricehamn  11 2023
112 Ludvika  11 2014
113 Perstorp  11 2023
114 Orust  11 2023
115 Lysekil  11 2023
116 Mjölby  11 2023
117 Kristinehamn  10 2023
118 Falun  10 2018
119 Gävle  10 2012
120 Norrköping  10 2023
121 Strömstad  10 2023
122 Tibro  10 2023
123 Tidaholm  10 2023
124 Vara  10 2023
125 Varberg  10 2014
126 Västerås  10 2023
127 Luleå  9 2020
128 Örebro  9 2023
129 Tanum  9 2023
130 Eskilstuna  9 2021
131 Grästorp  9 2023
132 Tranemo  9 2023
133 Kinda  9 2023
134 Kumla  9 2023
135 Karlskrona  9 2019
136 Valdemarsvik  9 2023
137 Aneby  8 2012
138 Grums  8 2023
139 Habo  8 2012
140 Hallsberg  8 2023
141 Ronneby  8 2019
142 Nora  8 2023
143 Borlänge  8 2018
144 Laxå  8 2023
145 Sundsvall  8 2023
146 Flen  8 2022
147 Karlskoga  8 2023
148 Karlshamn  8 2019
149 Svenljunga  8 2023
150 Vadstena  8 2023
151 Mönsterås  8 2012
152 Sölvesborg  8 2019
153 Uppvidinge  7 2012
154 Forshaga  7 2023
155 Torsås  7 2012
156 Piteå  7 2023
157 Vaggeryd  7 2012
158 Oxelösund  7 2019
159 Mullsjö  7 2012
160 Olofström  7 2019
161 Lindesberg  7 2023
162 Skara  7 2023
163 Nykvarn  7 2019
164 Ödeshög  7 2023
165 Motala  7 2023
166 Söderköping  7 2023
167 Falkenberg  6 2014
168 Munkfors  6 2023
169 Laholm  6 2014
170 Smedjebacken  6 2014
171 Kalmar  6 2012
172 Askersund  6 2023
173 Hylte  6 2014
174 Umeå  6 2014
175 Finspång  6 2023
176 Arvika  6 2023
177 Essunga  6 2023
178 Växjö  6 2012
179 Eksjö  6 2012
180 Boxholm  6 2023
181 Mörbylånga  6 2012
182 Katrineholm  5 2019
183 Högsby  5 2012
184 Tingsryd  5 2012
185 Storfors  5 2023
186 Sävsjö  5 2012
187 Säffle  5 2023
188 Sunne  5 2023
189 Nyköping  5 2019
190 Nybro  5 2012
191 Örnsköldsvik  5 2009
192 Borgholm  5 2012
193 Tranås  5 2012
194 Nässjö  5 2012
195 Ljungby  4 2012
196 Filipstad  4 2023
197 Vimmerby  4 2012
198 Oskarshamn  4 2012
199 Emmaboda  4 2012
200 Västervik  4 2012
201 Markaryd  4 2012
202 Årjäng  4 2023
203 Dals-Ed  4 2023
204 Älmhult  4 2012
205 Hultsfred  4 2012
206 Trosa  4 2019
207 Torsby  4 2023
208 Strängnäs  3 2019
209 Gotland  3 2018
210 Vetlanda  3 2012
211 Ljusnarsberg  3 2023
212 Gnosjö  3 2012
213 Gislaved  3 2012
214 Hagfors  3 2023
215 Hällefors  3 2023
216 Eda  2 2023
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av antalet resor som sker med kollektivtrafik ökade i accelererande takt fram till covidpandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade också mätt i andel av vår färdsträcka. Denna uppgång ses också när vi mäter färdsträckan i kollektivtrafik per capita i absoluta tal, det vill säga oberoende av resandet med andra färdmedel.

Dessa positiva trender kunde främst förklaras med kraftigt ökande färdsträckor i den lokala och regionala bantrafiken. Lokala och regionala resor är ofta relativt korta, och detta passar ihop med det faktum att andelen av antalet kollektivtrafikresor ökade snabbare än andelen av färdsträckan i kollektivtrafiken.

Bakom dessa siffror låg omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och bidrog till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bar frukt i ökat resande.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade återgången till förhållandena före pandemin nästan fullbordats. Andelen resor med kolletivtrafik nådde 18,0 procent, vilket är nära rekordet 18,6 procent från år 2019.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28