Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Mjölby 2006 85
Mjölby 2007 87
Mjölby 2008 91
Mjölby 2009 84
Mjölby 2010 78
Mjölby 2011 82
Mjölby 2012 81
Mjölby 2013 85
Mjölby 2014 86
Mjölby 2015 88
Mjölby 2016 90
Mjölby 2017 91
Mjölby 2018 88
Mjölby 2019 102
Mjölby 2020 72
Mjölby 2021 62
Mjölby 2022 77
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator N.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29