Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Kommun Senaste värdet (mil/capita) Datum
Botkyrka  262 2018
Danderyd  262 2018
Ekerö  262 2018
Haninge  262 2018
Huddinge  262 2018
Järfälla  262 2018
Lidingö  262 2018
Nacka  262 2018
Norrtälje  262 2018
Nykvarn  262 2018
Nynäshamn  262 2018
Salem  262 2018
Sigtuna  262 2018
Sollentuna  262 2018
Solna  262 2018
Stockholm  262 2018
Sundbyberg  262 2018
Södertälje  262 2018
Tyresö  262 2018
Täby  262 2018
Upplands-Bro  262 2018
Upplands Väsby  262 2018
Vallentuna  262 2018
Vaxholm  262 2018
Värmdö  262 2018
Österåker  262 2018
Riket  259 2018
Heby  188 2018
Enköping  188 2018
Håbo  188 2018
Knivsta  188 2018
Östhammar  188 2018
Älvkarleby  188 2018
Uppsala  188 2018
Tierp  188 2018
Tomelilla  187 2018
Trelleborg  187 2018
Vellinge  187 2018
Ängelholm  187 2018
Östra Göinge  187 2018
Örkelljunga  187 2018
Ystad  187 2018
Åstorp  187 2018
Svalöv  187 2018
Svedala  187 2018
Staffanstorp  187 2018
Simrishamn  187 2018
Sjöbo  187 2018
Skurup  187 2018
Perstorp  187 2018
Osby  187 2018
Klippan  187 2018
Kristianstad  187 2018
Hörby  187 2018
Höör  187 2018
Hässleholm  187 2018
Höganäs  187 2018
Kävlinge  187 2018
Landskrona  187 2018
Lomma  187 2018
Lund  187 2018
Malmö  187 2018
Eslöv  187 2018
Helsingborg  187 2018
Bjuv  187 2018
Bromölla  187 2018
Burlöv  187 2018
Båstad  187 2018
Halmstad  171 2018
Falkenberg  171 2018
Laholm  171 2018
Kungsbacka  171 2018
Hylte  171 2018
Varberg  171 2018
Vara  161 2018
Trollhättan  161 2018
Tranemo  161 2018
Töreboda  161 2018
Uddevalla  161 2018
Ulricehamn  161 2018
Tjörn  161 2018
Tanum  161 2018
Tibro  161 2018
Tidaholm  161 2018
Åmål  161 2018
Vårgårda  161 2018
Vänersborg  161 2018
Öckerö  161 2018
Orust  161 2018
Partille  161 2018
Mölndal  161 2018
Lysekil  161 2018
Skövde  161 2018
Skara  161 2018
Stenungsund  161 2018
Sotenäs  161 2018
Svenljunga  161 2018
Strömstad  161 2018
Härryda  161 2018
Karlsborg  161 2018
Kungälv  161 2018
Lidköping  161 2018
Lilla Edet  161 2018
Lerum  161 2018
Mariestad  161 2018
Mark  161 2018
Mellerud  161 2018
Munkedal  161 2018
Falköping  161 2018
Essunga  161 2018
Färgelanda  161 2018
Grästorp  161 2018
Gullspång  161 2018
Göteborg  161 2018
Götene  161 2018
Herrljunga  161 2018
Hjo  161 2018
Dals-Ed  161 2018
Borås  161 2018
Bollebygd  161 2018
Bengtsfors  161 2018
Ale  161 2018
Alingsås  161 2018
Avesta  145 2018
Borlänge  145 2018
Hedemora  145 2018
Gagnef  145 2018
Falun  145 2018
Mora  145 2018
Malung-Sälen  145 2018
Ludvika  145 2018
Leksand  145 2018
Säter  145 2018
Smedjebacken  145 2018
Orsa  145 2018
Rättvik  145 2018
Älvdalen  145 2018
Vansbro  145 2018
Uppvidinge  138 2018
Tingsryd  138 2018
Älmhult  138 2018
Växjö  138 2018
Lessebo  138 2018
Ljungby  138 2018
Markaryd  138 2018
Alvesta  138 2018
Bjurholm  133 2018
Dorotea  133 2018
Malå  133 2018
Lycksele  133 2018
Vännäs  133 2018
Vindeln  133 2018
Åsele  133 2018
Umeå  133 2018
Vilhelmina  133 2018
Robertsfors  133 2018
Nordmaling  133 2018
Norsjö  133 2018
Skellefteå  133 2018
Sorsele  133 2018
Storuman  133 2018
Ronneby  120 2018
Olofström  120 2018
Sölvesborg  120 2018
Karlshamn  120 2018
Karlskrona  120 2018
Kalmar  109 2018
Högsby  109 2018
Hultsfred  109 2018
Emmaboda  109 2018
Borgholm  109 2018
Vimmerby  109 2018
Torsås  109 2018
Västervik  109 2018
Oskarshamn  109 2018
Nybro  109 2018
Mönsterås  109 2018
Mörbylånga  109 2018
Nyköping  108 2018
Oxelösund  108 2018
Strängnäs  108 2018
Vingåker  108 2018
Trosa  108 2018
Eskilstuna  108 2018
Flen  108 2018
Gnesta  108 2018
Katrineholm  108 2018
Krokom  105 2018
Härjedalen  105 2018
Bräcke  105 2018
Berg  105 2018
Åre  105 2018
Östersund  105 2018
Strömsund  105 2018
Ragunda  105 2018
Söderhamn  91 2018
Ovanåker  91 2018
Sandviken  91 2018
Nordanstig  91 2018
Ockelbo  91 2018
Bollnäs  91 2018
Hofors  91 2018
Gävle  91 2018
Hudiksvall  91 2018
Ljusdal  91 2018
Munkfors  88 2018
Kristinehamn  88 2018
Kil  88 2018
Karlstad  88 2018
Grums  88 2018
Hammarö  88 2018
Hagfors  88 2018
Forshaga  88 2018
Filipstad  88 2018
Arvika  88 2018
Eda  88 2018
Säffle  88 2018
Sunne  88 2018
Storfors  88 2018
Årjäng  88 2018
Torsby  88 2018
Västerås  88 2018
Skinnskatteberg  88 2018
Surahammar  88 2018
Norberg  88 2018
Sala  88 2018
Arboga  88 2018
Fagersta  88 2018
Hallstahammar  88 2018
Kungsör  88 2018
Köping  88 2018
Linköping  88 2018
Motala  88 2018
Mjölby  88 2018
Kinda  88 2018
Finspång  88 2018
Boxholm  88 2018
Norrköping  88 2018
Söderköping  88 2018
Åtvidaberg  88 2018
Ydre  88 2018
Ödeshög  88 2018
Valdemarsvik  88 2018
Vadstena  88 2018
Vaggeryd  78 2018
Vetlanda  78 2018
Tranås  78 2018
Värnamo  78 2018
Sävsjö  78 2018
Nässjö  78 2018
Eksjö  78 2018
Aneby  78 2018
Gislaved  78 2018
Gnosjö  78 2018
Habo  78 2018
Jönköping  78 2018
Mullsjö  78 2018
Härnösand  68 2018
Kramfors  68 2018
Sundsvall  68 2018
Sollefteå  68 2018
Ånge  68 2018
Örnsköldsvik  68 2018
Timrå  68 2018
Örebro  62 2018
Nora  62 2018
Kumla  62 2018
Karlskoga  62 2018
Hällefors  62 2018
Ljusnarsberg  62 2018
Lindesberg  62 2018
Laxå  62 2018
Lekeberg  62 2018
Hallsberg  62 2018
Askersund  62 2018
Degerfors  62 2018
Arjeplog  60 2018
Arvidsjaur  60 2018
Boden  60 2018
Haparanda  60 2018
Gällivare  60 2018
Luleå  60 2018
Kalix  60 2018
Jokkmokk  60 2018
Kiruna  60 2018
Piteå  60 2018
Pajala  60 2018
Älvsbyn  60 2018
Överkalix  60 2018
Övertorneå  60 2018
Gotland  41 2018
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2018, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator N.H.4.A
Uppdaterad: 2019-08-18