Indikatorer för en fossiloberoende vägtrafik år 2030

Genomsnittlig energieffektivitet hos nya personbilar

Energieffektiviteten jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).
Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos en nyregistrerad personbil (kWh/100 km)
Kommun Senaste värdet (kWh/100 km) Datum
Burlöv  66,9 2017
Sorsele  61,0 2017
Bjurholm  60,6 2017
Orsa  57,1 2017
Härjedalen  56,9 2017
Åsele  55,9 2017
Jokkmokk  55,8 2017
Filipstad  55,3 2017
Pajala  55,2 2017
Gällivare  55,2 2017
Storuman  55,1 2017
Bräcke  54,8 2017
Kalix  54,8 2017
Arjeplog  54,6 2017
Rättvik  54,5 2017
Ragunda  54,3 2017
Överkalix  54,3 2017
Kinda  54,2 2017
Kiruna  54,2 2017
Övertorneå  54,0 2017
Malå  54,0 2017
Strömsund  54,0 2017
Vännäs  54,0 2017
Vilhelmina  53,9 2017
Ovanåker  53,7 2017
Ockelbo  53,7 2017
Högsby  53,6 2017
Ljusdal  53,6 2017
Laxå  53,5 2017
Årjäng  53,3 2017
Skinnskatteberg  53,2 2017
Haparanda  53,2 2017
Lekeberg  53,2 2017
Aneby  53,2 2017
Storfors  53,0 2017
Hagfors  53,0 2017
Luleå  52,6 2017
Torsby  52,5 2017
Boden  52,5 2017
Degerfors  52,3 2017
Habo  52,3 2017
Örnsköldsvik  52,2 2017
Åtvidaberg  52,2 2017
Grästorp  52,2 2017
Arvika  52,2 2017
Valdemarsvik  52,2 2017
Tingsryd  52,1 2017
Ljusnarsberg  52,1 2017
Åre  52,1 2017
Danderyd  52,1 2017
Munkfors  52,1 2017
Värmdö  52,1 2017
Skellefteå  52,0 2017
Ludvika  52,0 2017
Ånge  52,0 2017
Vellinge  51,9 2017
Uppvidinge  51,9 2017
Lycksele  51,9 2017
Krokom  51,8 2017
Tanum  51,8 2017
Alvesta  51,8 2017
Köping  51,8 2017
Håbo  51,8 2017
Markaryd  51,8 2017
Arvidsjaur  51,8 2017
Älvsbyn  51,7 2017
Hallsberg  51,7 2017
Säter  51,7 2017
Härnösand  51,7 2017
Gnosjö  51,7 2017
Sundsvall  51,7 2017
Munkedal  51,6 2017
Fagersta  51,6 2017
Bollnäs  51,6 2017
Gislaved  51,6 2017
Hudiksvall  51,6 2017
Mellerud  51,5 2017
Vansbro  51,4 2017
Vaggeryd  51,4 2017
Vimmerby  51,4 2017
Karlskoga  51,4 2017
Älvdalen  51,3 2017
Klippan  51,3 2017
Norrtälje  51,3 2017
Norberg  51,3 2017
Surahammar  51,3 2017
Halmstad  51,3 2017
Timrå  51,3 2017
Gagnef  51,2 2017
Lessebo  51,2 2017
Östersund  51,2 2017
Bengtsfors  51,2 2017
Eksjö  51,2 2017
Lomma  51,2 2017
Heby  51,2 2017
Knivsta  51,2 2017
Malung-Sälen  51,1 2017
Lindesberg  51,1 2017
Sala  51,1 2017
Borgholm  51,1 2017
Perstorp  51,1 2017
Svenljunga  51,1 2017
Hällefors  51,1 2017
Lidingö  51,1 2017
Tranås  51,1 2017
Älmhult  51,1 2017
Norsjö  51,1 2017
Sävsjö  51,1 2017
Avesta  51,0 2017
Umeå  51,0 2017
Sjöbo  51,0 2017
Nässjö  50,9 2017
Gävle  50,9 2017
Eda  50,9 2017
Tyresö  50,9 2017
Tomelilla  50,8 2017
Sollefteå  50,8 2017
Älvkarleby  50,8 2017
Ängelholm  50,8 2017
Osby  50,8 2017
Skurup  50,8 2017
Arboga  50,8 2017
Enköping  50,8 2017
Hörby  50,8 2017
Nordanstig  50,8 2017
Kungsör  50,8 2017
Hedemora  50,8 2017
Ekerö  50,8 2017
Järfälla  50,8 2017
Vindeln  50,7 2017
Nordmaling  50,7 2017
Tranemo  50,7 2017
Borlänge  50,7 2017
Hallstahammar  50,7 2017
Mora  50,6 2017
Katrineholm  50,6 2017
Falun  50,6 2017
Ronneby  50,6 2017
Skövde  50,6 2017
Hofors  50,6 2017
Trosa  50,6 2017
Ystad  50,6 2017
Kristianstad  50,6 2017
Vingåker  50,6 2017
Kramfors  50,6 2017
Kungsbacka  50,5 2017
Finspång  50,5 2017
Piteå  50,5 2017
Båstad  50,5 2017
Mönsterås  50,4 2017
Nyköping  50,4 2017
Bromölla  50,4 2017
Hammarö  50,4 2017
Hultsfred  50,4 2017
Askersund  50,4 2017
Flen  50,4 2017
Gnesta  50,3 2017
Ödeshög  50,3 2017
Nynäshamn  50,3 2017
Dorotea  50,3 2017
Haninge  50,3 2017
Hjo  50,3 2017
Botkyrka  50,3 2017
Västervik  50,3 2017
Staffanstorp  50,2 2017
Höganäs  50,2 2017
Smedjebacken  50,2 2017
Orust  50,2 2017
Götene  50,1 2017
Åstorp  50,1 2017
Växjö  50,1 2017
Öckerö  50,1 2017
Mullsjö  50,1 2017
Borås  50,1 2017
Boxholm  50,1 2017
Sandviken  50,1 2017
Stenungsund  50,0 2017
Uddevalla  50,0 2017
Kumla  50,0 2017
Sotenäs  50,0 2017
Olofström  50,0 2017
Hässleholm  50,0 2017
Härryda  49,9 2017
Säffle  49,9 2017
Östra Göinge  49,9 2017
Eskilstuna  49,9 2017
Torsås  49,8 2017
Grums  49,8 2017
Karlshamn  49,8 2017
Tierp  49,8 2017
Norrköping  49,8 2017
Nykvarn  49,8 2017
Salem  49,8 2017
Upplands-Bro  49,8 2017
Värnamo  49,8 2017
Tjörn  49,8 2017
Sigtuna  49,8 2017
Eslöv  49,7 2017
Landskrona  49,7 2017
Tibro  49,7 2017
Varberg  49,7 2017
Täby  49,7 2017
Töreboda  49,7 2017
Trollhättan  49,6 2017
Uppsala  49,6 2017
Lidköping  49,6 2017
Västerås  49,6 2017
Kil  49,6 2017
Ljungby  49,6 2017
Österåker  49,6 2017
Höör  49,5 2017
Riket  49,5 2017
Mark  49,5 2017
Vadstena  49,5 2017
Alingsås  49,5 2017
Svalöv  49,5 2017
Partille  49,5 2017
Lysekil  49,4 2017
Trelleborg  49,4 2017
Sunne  49,4 2017
Bjuv  49,4 2017
Motala  49,4 2017
Malmö  49,4 2017
Vetlanda  49,4 2017
Vårgårda  49,4 2017
Söderhamn  49,3 2017
Jönköping  49,3 2017
Ale  49,3 2017
Bollebygd  49,2 2017
Gotland  49,2 2017
Mörbylånga  49,2 2017
Strängnäs  49,2 2017
Leksand  49,2 2017
Ulricehamn  49,2 2017
Laholm  49,1 2017
Kalmar  49,1 2017
Svedala  49,1 2017
Örebro  49,1 2017
Lilla Edet  49,1 2017
Linköping  49,1 2017
Vaxholm  49,1 2017
Strömstad  49,1 2017
Hylte  49,1 2017
Kävlinge  49,0 2017
Göteborg  49,0 2017
Robertsfors  49,0 2017
Färgelanda  49,0 2017
Falkenberg  49,0 2017
Nora  48,9 2017
Simrishamn  48,9 2017
Karlstad  48,9 2017
Upplands Väsby  48,9 2017
Söderköping  48,8 2017
Karlskrona  48,8 2017
Helsingborg  48,7 2017
Mjölby  48,7 2017
Huddinge  48,7 2017
Södertälje  48,7 2017
Oskarshamn  48,6 2017
Ydre  48,6 2017
Stockholm  48,6 2017
Oxelösund  48,6 2017
Nybro  48,6 2017
Tidaholm  48,6 2017
Vallentuna  48,6 2017
Kungälv  48,6 2017
Åmål  48,5 2017
Sundbyberg  48,5 2017
Falköping  48,5 2017
Östhammar  48,5 2017
Nacka  48,3 2017
Essunga  48,3 2017
Kristinehamn  48,2 2017
Skara  48,2 2017
Sölvesborg  48,2 2017
Karlsborg  48,1 2017
Mariestad  48,1 2017
Lund  48,0 2017
Vara  48,0 2017
Herrljunga  48,0 2017
Dals-Ed  48,0 2017
Örkelljunga  47,9 2017
Mölndal  47,9 2017
Berg  47,8 2017
Gullspång  47,8 2017
Vänersborg  47,7 2017
Emmaboda  47,6 2017
Sollentuna  47,1 2017
Forshaga  47,0 2017
Lerum  46,6 2017
Solna  46,1 2017
Datakälla: Energimyndigheten: Transportsektorns energianvändning, Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikverket: PM Vägtrafikens utsläpp, Trafikverket: Bilindex, bilaga län och kommuner.

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet H2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) anger hur CO2-utsläppen från nya personbilar bör minska för att 2030-målet ska nås (se indikator B1H). Dessa utsläpp är ungefärligen proportionella mot energieffektiviteten, men minskar snabbare ifall andelen laddbara bilar ökar.

Energiförbrukning och koldioxidutsläpp vid verklig körning är oftast högre än vad de certifierade värdena ger vid handen. Skillnaden har ökat på senare år, vilket medför att trenden att energiförbrukningen minskar inte är så tydlig i verkligheten som diagrammet ovan visar.

För att beräkna energieffektiviteten behövs underlag om den genomsnittliga drivmedelsförbrukningen hos bilar av olika typ. Vi saknar sådant underlag för laddhybrider, och det beror också på hur stor andel av sträckan de körs på el. Vi räknar därför inte med laddhybrider i denna indikator. Elbilar antas i genomsnitt förbruka 20 kWh/100 km. Denna siffra är troligen något för hög, men påverkar än så länge endast marginellt indikatorn H2A eftersom så få elbilar säljs (se här).

Analys
År 2017 skedde ett mycket besvärande trendskifte för nya bilars energiffektivitet, som för första gången försämras jämfört med föregående år. Det beror på en ökande andel bensinbilar på den energieffektivare dieselns bekostnad, och att detta inte vägs upp av en ökande andel elbilar. Därtill sker ett fortsatt skifte från mer konventionella fordonstyper till SUV:ar och andra livsstilsfordon, som typiskt är något mindre energieffektiva.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Indikator N.H.2.A
Uppdaterad: 2018-08-24