Indikatorer för en fossiloberoende vägtrafik år 2030

Genomsnittlig energieffektivitet hos nya personbilar

Energieffektiviteten jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos en nyregistrerad personbil (kWh/100 km)

Kommun Senaste värdet (kWh/100 km) Datum
Burlöv 62,6 2016
Sorsele 57,6 2016
Dorotea 56,2 2016
Strömsund 54,3 2016
Orsa 54,2 2016
Lycksele 54,0 2016
Malå 53,8 2016
Härjedalen 53,6 2016
Högsby 53,5 2016
Överkalix 53,5 2016
Övertorneå 53,5 2016
Nordmaling 53,0 2016
Pajala 53,0 2016
Arjeplog 53,0 2016
Kiruna 53,0 2016
Vilhelmina 53,0 2016
Kinda 53,0 2016
Gällivare 52,5 2016
Älvsbyn 52,1 2016
Jokkmokk 52,0 2016
Ragunda 51,9 2016
Åsele 51,9 2016
Storuman 51,7 2016
Rättvik 51,5 2016
Vindeln 51,5 2016
Ydre 51,5 2016
Skinnskatteberg 51,4 2016
Haparanda 51,3 2016
Vingåker 51,3 2016
Åre 51,3 2016
Kalix 51,3 2016
Ljusdal 51,3 2016
Eda 51,2 2016
Ånge 51,2 2016
Bjurholm 51,2 2016
Kil 51,2 2016
Luleå 51,2 2016
Vännäs 51,1 2016
Halmstad 51,1 2016
Gagnef 51,1 2016
Ockelbo 50,9 2016
Heby 50,8 2016
Malung-Sälen 50,8 2016
Sollefteå 50,8 2016
Ovanåker 50,8 2016
Boden 50,7 2016
Vellinge 50,6 2016
Årjäng 50,6 2016
Skurup 50,6 2016
Vansbro 50,5 2016
Älvdalen 50,5 2016
Fagersta 50,5 2016
Uppvidinge 50,5 2016
Skellefteå 50,4 2016
Ljusnarsberg 50,4 2016
Bollebygd 50,4 2016
Nordanstig 50,4 2016
Norsjö 50,3 2016
Ludvika 50,3 2016
Krokom 50,3 2016
Aneby 50,3 2016
Gnosjö 50,2 2016
Säter 50,1 2016
Östersund 50,0 2016
Värmdö 50,0 2016
Habo 50,0 2016
Sundsvall 50,0 2016
Filipstad 50,0 2016
Åtvidaberg 50,0 2016
Hofors 50,0 2016
Hudiksvall 50,0 2016
Köping 50,0 2016
Mellerud 49,9 2016
Östra Göinge 49,9 2016
Hylte 49,9 2016
Arvidsjaur 49,9 2016
Härnösand 49,8 2016
Sävsjö 49,8 2016
Tidaholm 49,8 2016
Säffle 49,8 2016
Robertsfors 49,8 2016
Tierp 49,8 2016
Torsås 49,7 2016
Piteå 49,7 2016
Lidingö 49,7 2016
Örnsköldsvik 49,7 2016
Ödeshög 49,7 2016
Valdemarsvik 49,7 2016
Smedjebacken 49,6 2016
Storfors 49,6 2016
Laxå 49,6 2016
Karlskoga 49,6 2016
Lysekil 49,6 2016
Mora 49,6 2016
Osby 49,5 2016
Falun 49,5 2016
Åstorp 49,5 2016
Lekeberg 49,5 2016
Höör 49,5 2016
Hultsfred 49,5 2016
Söderhamn 49,5 2016
Katrineholm 49,4 2016
Hällefors 49,4 2016
Bengtsfors 49,4 2016
Vaxholm 49,4 2016
Arvika 49,4 2016
Vimmerby 49,4 2016
Umeå 49,3 2016
Gävle 49,3 2016
Öckerö 49,3 2016
Eslöv 49,3 2016
Gnesta 49,3 2016
Trosa 49,3 2016
Tranås 49,3 2016
Arboga 49,2 2016
Svenljunga 49,2 2016
Hagfors 49,2 2016
Riket 49,2 2016
Eksjö 49,2 2016
Timrå 49,2 2016
Essunga 49,1 2016
Grästorp 49,1 2016
Lessebo 49,1 2016
Gislaved 49,1 2016
Tomelilla 49,1 2016
Hörby 49,0 2016
Hallstahammar 49,0 2016
Eskilstuna 49,0 2016
Östhammar 49,0 2016
Enköping 49,0 2016
Kramfors 49,0 2016
Knivsta 49,0 2016
Herrljunga 49,0 2016
Täby 49,0 2016
Båstad 49,0 2016
Mullsjö 48,9 2016
Tingsryd 48,9 2016
Töreboda 48,9 2016
Surahammar 48,9 2016
Nora 48,9 2016
Höganäs 48,9 2016
Salem 48,9 2016
Tyresö 48,9 2016
Kungsör 48,9 2016
Markaryd 48,9 2016
Håbo 48,8 2016
Ystad 48,8 2016
Svalöv 48,8 2016
Lindesberg 48,8 2016
Borlänge 48,8 2016
Finspång 48,8 2016
Klippan 48,8 2016
Ekerö 48,8 2016
Bräcke 48,8 2016
Upplands Väsby 48,8 2016
Sunne 48,7 2016
Flen 48,7 2016
Torsby 48,7 2016
Åmål 48,7 2016
Norrtälje 48,7 2016
Avesta 48,7 2016
Värnamo 48,7 2016
Vaggeryd 48,7 2016
Forshaga 48,7 2016
Sollentuna 48,6 2016
Bollnäs 48,6 2016
Hammarö 48,6 2016
Trelleborg 48,6 2016
Dals-Ed 48,6 2016
Älmhult 48,6 2016
Älvkarleby 48,6 2016
Borås 48,6 2016
Staffanstorp 48,5 2016
Vadstena 48,5 2016
Borgholm 48,5 2016
Haninge 48,5 2016
Tibro 48,5 2016
Mark 48,5 2016
Oxelösund 48,5 2016
Hedemora 48,5 2016
Hallsberg 48,5 2016
Ulricehamn 48,5 2016
Alvesta 48,5 2016
Sigtuna 48,5 2016
Kävlinge 48,5 2016
Kristianstad 48,4 2016
Boxholm 48,4 2016
Österåker 48,4 2016
Leksand 48,4 2016
Bjuv 48,4 2016
Danderyd 48,4 2016
Degerfors 48,4 2016
Kungsbacka 48,4 2016
Nybro 48,3 2016
Perstorp 48,3 2016
Karlshamn 48,3 2016
Örebro 48,3 2016
Bromölla 48,3 2016
Sandviken 48,3 2016
Gullspång 48,3 2016
Lomma 48,3 2016
Västervik 48,3 2016
Botkyrka 48,2 2016
Uppsala 48,2 2016
Nynäshamn 48,2 2016
Götene 48,2 2016
Sotenäs 48,2 2016
Svedala 48,1 2016
Hässleholm 48,1 2016
Vårgårda 48,1 2016
Munkfors 48,1 2016
Mönsterås 48,1 2016
Ängelholm 48,1 2016
Upplands-Bro 48,1 2016
Norrköping 48,1 2016
Nässjö 48,1 2016
Laholm 48,1 2016
Västerås 48,1 2016
Strängnäs 48,0 2016
Sjöbo 48,0 2016
Falkenberg 48,0 2016
Skövde 48,0 2016
Nyköping 48,0 2016
Askersund 48,0 2016
Karlsborg 48,0 2016
Järfälla 48,0 2016
Strömstad 47,9 2016
Karlstad 47,9 2016
Stenungsund 47,9 2016
Orust 47,9 2016
Grums 47,9 2016
Olofström 47,9 2016
Varberg 47,9 2016
Lerum 47,9 2016
Växjö 47,8 2016
Huddinge 47,8 2016
Tjörn 47,8 2016
Vallentuna 47,8 2016
Vetlanda 47,8 2016
Sala 47,8 2016
Munkedal 47,8 2016
Falköping 47,7 2016
Kumla 47,7 2016
Motala 47,7 2016
Lidköping 47,7 2016
Linköping 47,6 2016
Lilla Edet 47,6 2016
Sölvesborg 47,6 2016
Göteborg 47,6 2016
Härryda 47,6 2016
Skara 47,6 2016
Malmö 47,5 2016
Gotland 47,5 2016
Karlskrona 47,5 2016
Landskrona 47,5 2016
Mariestad 47,5 2016
Simrishamn 47,5 2016
Vara 47,5 2016
Kalmar 47,5 2016
Norberg 47,4 2016
Jönköping 47,4 2016
Tranemo 47,4 2016
Berg 47,3 2016
Trollhättan 47,3 2016
Mölndal 47,3 2016
Alingsås 47,3 2016
Partille 47,3 2016
Mjölby 47,3 2016
Ljungby 47,2 2016
Emmaboda 47,2 2016
Söderköping 47,1 2016
Oskarshamn 47,1 2016
Ale 47,1 2016
Stockholm 47,0 2016
Uddevalla 46,9 2016
Hjo 46,9 2016
Kristinehamn 46,9 2016
Nykvarn 46,9 2016
Tanum 46,8 2016
Nacka 46,8 2016
Helsingborg 46,8 2016
Södertälje 46,7 2016
Kungälv 46,7 2016
Ronneby 46,7 2016
Örkelljunga 46,7 2016
Vänersborg 46,5 2016
Lund 46,0 2016
Färgelanda 45,7 2016
Solna 45,6 2016
Sundbyberg 45,5 2016
Mörbylånga 44,5 2016
Datakälla: Energimyndigheten: Transportsektorns energianvändning, Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikverket: PM Vägtrafikens utsläpp, Trafikverket: Bilindex, bilaga län och kommuner.

Kommentar

Denna indikator används för att beräkna index H2.

Utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) anger hur CO2-utsläppen från nya personbilar bör minska för att 2030-målet ska nås (se indikator B1H). Dessa utsläpp är ungefärligen proportionella mot energieffektiviteten, men minskar snabbare ifall andelen laddbara bilar ökar.

Energiförbrukning och koldioxidutsläpp vid verklig körning är oftast högre än vad de certifierade värdena ger vid handen. Skillnaden har ökat på senare år, vilket medför att trenden att energiförbrukningen minskar inte är så tydlig i verkligheten som diagrammet ovan visar.

För att beräkna energieffektiviteten behövs underlag om den genomsnittliga drivmedelsförbrukningen hos bilar av olika typ. Vi saknar sådant underlag för laddhybrider, och det beror också på hur stor andel av sträckan de körs på el. Vi räknar därför inte med laddhybrider i denna indikator. Elbilar antas i genomsnitt förbruka 20 kWh/100 km. Denna siffra är troligen något för hög, men påverkar än så länge endast marginellt indikatorn H2A eftersom så få elbilar säljs (se här).

Indikator N.H.2.A
Uppdaterad: 2017-10-27