Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittlig energieffektivitet hos nya personbilar

Energieffektiviteten jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).
Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos en nyregistrerad personbil (kWh/100 km)
Kommun Senaste värdet (kWh/100 km) Datum
Burlöv  67,3 2018
Dorotea  64,9 2018
Högsby  62,4 2018
Malå  61,5 2018
Norsjö  59,7 2018
Strömsund  58,5 2018
Orsa  58,5 2018
Gällivare  58,3 2018
Överkalix  57,9 2018
Kalix  57,3 2018
Sorsele  57,3 2018
Kiruna  57,2 2018
Haparanda  57,1 2018
Hagfors  56,8 2018
Ljusnarsberg  56,8 2018
Arjeplog  56,7 2018
Vilhelmina  56,5 2018
Rättvik  56,5 2018
Storuman  56,4 2018
Årjäng  56,4 2018
Malung-Sälen  56,3 2018
Eda  56,1 2018
Älvdalen  55,9 2018
Arvidsjaur  55,8 2018
Ockelbo  55,8 2018
Filipstad  55,8 2018
Övertorneå  55,6 2018
Pajala  55,6 2018
Krokom  55,4 2018
Hylte  55,4 2018
Ragunda  55,4 2018
Jokkmokk  55,3 2018
Mönsterås  55,2 2018
Kinda  55,1 2018
Ydre  55,1 2018
Ånge  55,0 2018
Åre  54,9 2018
Sotenäs  54,8 2018
Ovanåker  54,8 2018
Borgholm  54,7 2018
Torsby  54,7 2018
Arvika  54,6 2018
Vimmerby  54,5 2018
Vindeln  54,3 2018
Degerfors  54,3 2018
Nordmaling  54,3 2018
Sundsvall  54,3 2018
Östra Göinge  54,1 2018
Skellefteå  54,0 2018
Luleå  54,0 2018
Arboga  54,0 2018
Ödeshög  53,9 2018
Sollefteå  53,9 2018
Markaryd  53,8 2018
Ludvika  53,8 2018
Habo  53,8 2018
Osby  53,8 2018
Tidaholm  53,8 2018
Ljusdal  53,7 2018
Fagersta  53,7 2018
Grums  53,7 2018
Lessebo  53,6 2018
Båstad  53,6 2018
Umeå  53,6 2018
Köping  53,6 2018
Örnsköldsvik  53,6 2018
Tranås  53,5 2018
Eksjö  53,5 2018
Kil  53,5 2018
Hudiksvall  53,5 2018
Åsele  53,4 2018
Mellerud  53,4 2018
Tierp  53,4 2018
Aneby  53,4 2018
Oskarshamn  53,3 2018
Norberg  53,3 2018
Bjurholm  53,3 2018
Höganäs  53,3 2018
Tomelilla  53,3 2018
Östersund  53,3 2018
Mora  53,1 2018
Tingsryd  53,1 2018
Storfors  53,1 2018
Håbo  53,0 2018
Mölndal  53,0 2018
Värmdö  53,0 2018
Gävle  53,0 2018
Valdemarsvik  53,0 2018
Gnosjö  53,0 2018
Härjedalen  52,9 2018
Kungsör  52,9 2018
Bräcke  52,9 2018
Gislaved  52,9 2018
Boxholm  52,8 2018
Gagnef  52,8 2018
Munkedal  52,8 2018
Boden  52,8 2018
Götene  52,7 2018
Bengtsfors  52,7 2018
Skinnskatteberg  52,7 2018
Vellinge  52,7 2018
Lycksele  52,7 2018
Olofström  52,6 2018
Mark  52,6 2018
Berg  52,6 2018
Hedemora  52,6 2018
Kristianstad  52,6 2018
Hörby  52,6 2018
Nykvarn  52,5 2018
Upplands Väsby  52,5 2018
Västervik  52,5 2018
Kungsbacka  52,5 2018
Borlänge  52,5 2018
Lilla Edet  52,4 2018
Norrköping  52,4 2018
Vaggeryd  52,4 2018
Ystad  52,4 2018
Katrineholm  52,3 2018
Eskilstuna  52,3 2018
Smedjebacken  52,3 2018
Skövde  52,3 2018
Härnösand  52,3 2018
Halmstad  52,2 2018
Åstorp  52,2 2018
Tibro  52,2 2018
Malmö  52,2 2018
Svenljunga  52,2 2018
Söderhamn  52,2 2018
Nyköping  52,1 2018
Lidingö  52,1 2018
Avesta  52,1 2018
Ängelholm  52,1 2018
Sala  52,1 2018
Norrtälje  52,1 2018
Nässjö  52,1 2018
Vadstena  52,1 2018
Nynäshamn  52,1 2018
Upplands-Bro  52,1 2018
Laholm  52,0 2018
Surahammar  52,0 2018
Munkfors  52,0 2018
Sävsjö  52,0 2018
Grästorp  52,0 2018
Bromölla  52,0 2018
Bollnäs  52,0 2018
Emmaboda  52,0 2018
Simrishamn  51,9 2018
Strömstad  51,9 2018
Mörbylånga  51,9 2018
Hässleholm  51,9 2018
Växjö  51,9 2018
Nora  51,9 2018
Vänersborg  51,9 2018
Huddinge  51,9 2018
Lindesberg  51,9 2018
Älvkarleby  51,9 2018
Sjöbo  51,9 2018
Kalmar  51,9 2018
Kramfors  51,9 2018
Falun  51,8 2018
Västerås  51,8 2018
Värnamo  51,8 2018
Borås  51,8 2018
Mullsjö  51,8 2018
Salem  51,8 2018
Enköping  51,8 2018
Kumla  51,7 2018
Sandviken  51,7 2018
Timrå  51,7 2018
Skurup  51,7 2018
Söderköping  51,7 2018
Säffle  51,7 2018
Klippan  51,7 2018
Karlskoga  51,7 2018
Trelleborg  51,6 2018
Karlstad  51,6 2018
Alvesta  51,6 2018
Vännäs  51,5 2018
Karlshamn  51,5 2018
Svedala  51,5 2018
Lekeberg  51,5 2018
Uddevalla  51,5 2018
Tranemo  51,5 2018
Ljungby  51,5 2018
Nybro  51,4 2018
Eslöv  51,4 2018
Motala  51,4 2018
Gnesta  51,4 2018
Skara  51,3 2018
Älmhult  51,3 2018
Örebro  51,3 2018
Hallstahammar  51,3 2018
Lomma  51,2 2018
Östhammar  51,2 2018
Vetlanda  51,2 2018
Trosa  51,2 2018
Hallsberg  51,1 2018
Heby  51,1 2018
Tjörn  51,1 2018
Alingsås  51,1 2018
Robertsfors  51,1 2018
Bjuv  51,1 2018
Jönköping  51,0 2018
Tyresö  51,0 2018
Haninge  51,0 2018
Hofors  51,0 2018
Uppvidinge  51,0 2018
Kristinehamn  51,0 2018
Torsås  50,9 2018
Hultsfred  50,9 2018
Järfälla  50,9 2018
Knivsta  50,9 2018
Riket  50,8 2018
Österåker  50,8 2018
Finspång  50,8 2018
Flen  50,8 2018
Hjo  50,8 2018
Bollebygd  50,8 2018
Oxelösund  50,7 2018
Nordanstig  50,7 2018
Älvsbyn  50,7 2018
Vårgårda  50,7 2018
Sölvesborg  50,7 2018
Vara  50,6 2018
Färgelanda  50,5 2018
Uppsala  50,4 2018
Ronneby  50,4 2018
Härryda  50,4 2018
Piteå  50,4 2018
Göteborg  50,4 2018
Mjölby  50,3 2018
Stenungsund  50,3 2018
Gullspång  50,3 2018
Falköping  50,3 2018
Strängnäs  50,3 2018
Åtvidaberg  50,3 2018
Karlskrona  50,3 2018
Sunne  50,3 2018
Södertälje  50,2 2018
Svalöv  50,2 2018
Hällefors  50,2 2018
Botkyrka  50,2 2018
Dals-Ed  50,2 2018
Vansbro  50,2 2018
Perstorp  50,1 2018
Staffanstorp  50,0 2018
Ekerö  50,0 2018
Partille  50,0 2018
Linköping  50,0 2018
Helsingborg  50,0 2018
Tanum  50,0 2018
Täby  49,9 2018
Höör  49,8 2018
Ale  49,7 2018
Landskrona  49,7 2018
Trollhättan  49,7 2018
Ulricehamn  49,7 2018
Askersund  49,7 2018
Sigtuna  49,6 2018
Säter  49,6 2018
Töreboda  49,6 2018
Stockholm  49,5 2018
Lysekil  49,5 2018
Falkenberg  49,3 2018
Åmål  49,3 2018
Lerum  49,3 2018
Vallentuna  49,3 2018
Mariestad  49,3 2018
Lidköping  49,2 2018
Varberg  49,2 2018
Vaxholm  49,1 2018
Kungälv  48,9 2018
Örkelljunga  48,9 2018
Gotland  48,7 2018
Essunga  48,7 2018
Herrljunga  48,6 2018
Kävlinge  48,5 2018
Karlsborg  48,4 2018
Forshaga  48,4 2018
Nacka  48,1 2018
Leksand  48,0 2018
Sollentuna  48,0 2018
Öckerö  47,1 2018
Lund  46,2 2018
Solna  46,0 2018
Orust  45,9 2018
Vingåker  45,2 2018
Danderyd  44,8 2018
Laxå  43,0 2018
Sundbyberg  40,9 2018
Hammarö  36,0 2018
Datakälla: Energimyndigheten: Transportsektorns energianvändning, Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikverket: PM Vägtrafikens utsläpp, Trafikverket: Bilindex, bilaga län och kommuner.

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet H2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) anger hur CO2-utsläppen från nya personbilar bör minska för att 2030-målet ska nås (se indikator B1H). Dessa utsläpp är ungefärligen proportionella mot energieffektiviteten, men minskar snabbare ifall andelen laddbara bilar ökar.

Energiförbrukning och koldioxidutsläpp vid verklig körning är oftast högre än vad de certifierade värdena ger vid handen. Skillnaden har ökat på senare år, vilket medför att trenden att energiförbrukningen minskar inte är så tydlig i verkligheten som diagrammet ovan visar.

För att beräkna energieffektiviteten behövs underlag om den genomsnittliga drivmedelsförbrukningen hos bilar av olika typ. Vi saknar sådant underlag för laddhybrider, och det beror också på hur stor andel av sträckan de körs på el. Vi räknar därför inte med laddhybrider i denna indikator. Elbilar antas i genomsnitt förbruka 20 kWh/100 km. Denna siffra är troligen något för hög, men påverkar än så länge endast marginellt indikatorn H2A eftersom så få elbilar säljs (se här).

Analys
År 2017 skedde ett mycket besvärande trendskifte för nya bilars energiffektivitet, som för första gången försämras jämfört med föregående år. Det beror på en ökande andel bensinbilar på den energieffektivare dieselns bekostnad, och att detta inte vägs upp av en ökande andel elbilar. Därtill sker ett fortsatt skifte från mer konventionella fordonstyper till SUV:ar och andra livsstilsfordon, som typiskt är något mindre energieffektiva.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Indikator N.H.2.A
Uppdaterad: 2019-03-17