Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal fossiloberoende lätta lastbilar i trafik per typ

Antal lätta lastbilar i trafik som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (diesellastbilar som kan köras på HVO ej medräknade)
Mätområde Datum Värde (Antal)
Etanol 2006 224
Etanol 2007 412
Etanol 2008 669
Etanol 2009 1066
Etanol 2010 1424
Etanol 2011 1583
Etanol 2012 1758
Etanol 2013 1788
Etanol 2014 1803
Etanol 2015 1782
Etanol 2016 1701
Etanol 2017 1583
Etanol 2018 1481
Etanol 2019 1786
Etanol 2020 2588
Etanol 2021 3319
Etanol 2022 4255
Etanol 2023 5460
Fordonsgas 2006 1240
Fordonsgas 2007 1879
Fordonsgas 2008 2779
Fordonsgas 2009 3743
Fordonsgas 2010 4757
Fordonsgas 2011 5538
Fordonsgas 2012 6102
Fordonsgas 2013 6470
Fordonsgas 2014 6883
Fordonsgas 2015 7274
Fordonsgas 2016 7579
Fordonsgas 2017 8004
Fordonsgas 2018 8447
Fordonsgas 2019 8697
Fordonsgas 2020 8909
Fordonsgas 2021 8901
Fordonsgas 2022 8604
Fordonsgas 2023 7975
El 2006 207
El 2007 188
El 2008 156
El 2009 152
El 2010 133
El 2011 115
El 2012 366
El 2013 548
El 2014 833
El 2015 1224
El 2016 1552
El 2017 1947
El 2018 2661
El 2019 3946
El 2020 5860
El 2021 8396
El 2022 13217
El 2023 20870
Laddhybrid 2006 0
Laddhybrid 2007 0
Laddhybrid 2008 0
Laddhybrid 2009 0
Laddhybrid 2010 0
Laddhybrid 2011 0
Laddhybrid 2012 0
Laddhybrid 2013 0
Laddhybrid 2014 0
Laddhybrid 2015 7
Laddhybrid 2016 7
Laddhybrid 2017 9
Laddhybrid 2018 9
Laddhybrid 2019 4
Laddhybrid 2020 88
Laddhybrid 2021 160
Laddhybrid 2022 421
Laddhybrid 2023 430
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Indikator N.B1.E.2
Uppdaterad: 2024-03-23