Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|
Solna | 36,7 | 2023 |
Danderyd | 33,0 | 2023 |
Nacka | 30,1 | 2023 |
Stockholm | 29,3 | 2023 |
Sollentuna | 27,7 | 2023 |
Lund | 26,1 | 2023 |
Södertälje | 21,9 | 2023 |
Mölndal | 20,1 | 2023 |
Lidingö | 17,2 | 2023 |
Täby | 17,2 | 2023 |
Vaxholm | 16,5 | 2023 |
Håbo | 15,9 | 2023 |
Värmdö | 15,5 | 2023 |
Kungsbacka | 15,2 | 2023 |
Göteborg | 15,1 | 2023 |
Sundbyberg | 14,4 | 2023 |
Österåker | 14,3 | 2023 |
Vellinge | 14,0 | 2023 |
Ekerö | 13,9 | 2023 |
Lomma | 13,6 | 2023 |
Malmö | 13,4 | 2023 |
Härryda | 13,0 | 2023 |
Lerum | 13,0 | 2023 |
Tyresö | 12,9 | 2023 |
Vallentuna | 12,7 | 2023 |
Huddinge | 12,5 | 2023 |
Partille | 12,4 | 2023 |
Knivsta | 12,4 | 2023 |
Uddevalla | 12,0 | 2023 |
Järfälla | 11,9 | 2023 |
Sigtuna | 11,9 | 2023 |
Linköping | 11,8 | 2023 |
Upplands Väsby | 11,6 | 2023 |
Uppsala | 11,5 | 2023 |
Kävlinge | 11,4 | 2023 |
Riket | 11,3 | 2023 |
Kungälv | 10,9 | 2023 |
Trollhättan | 10,9 | 2023 |
Helsingborg | 10,8 | 2023 |
Salem | 10,6 | 2023 |
Hammarö | 10,6 | 2023 |
Stenungsund | 10,5 | 2023 |
Sotenäs | 10,4 | 2023 |
Jönköping | 10,3 | 2023 |
Västerås | 10,3 | 2023 |
Båstad | 10,2 | 2023 |
Gnosjö | 10,1 | 2023 |
Borås | 10,1 | 2023 |
Habo | 10,1 | 2023 |
Trosa | 10,0 | 2023 |
Växjö | 9,9 | 2023 |
Skövde | 9,9 | 2023 |
Haninge | 9,9 | 2023 |
Strömstad | 9,9 | 2023 |
Lidköping | 9,9 | 2023 |
Alingsås | 9,8 | 2023 |
Umeå | 9,7 | 2023 |
Staffanstorp | 9,7 | 2023 |
Lysekil | 9,7 | 2023 |
Öckerö | 9,6 | 2023 |
Värnamo | 9,5 | 2023 |
Upplands-Bro | 9,4 | 2023 |
Höganäs | 9,4 | 2023 |
Bollebygd | 9,3 | 2023 |
Varberg | 9,3 | 2023 |
Örebro | 9,2 | 2023 |
Karlstad | 9,1 | 2023 |
Ale | 9,0 | 2023 |
Nykvarn | 9,0 | 2023 |
Strängnäs | 9,0 | 2023 |
Halmstad | 8,9 | 2023 |
Svedala | 8,8 | 2023 |
Tjörn | 8,8 | 2023 |
Ängelholm | 8,8 | 2023 |
Botkyrka | 8,8 | 2023 |
Falun | 8,8 | 2023 |
Mjölby | 8,5 | 2023 |
Gävle | 8,4 | 2023 |
Gislaved | 8,4 | 2023 |
Nynäshamn | 8,4 | 2023 |
Norrköping | 8,3 | 2023 |
Eskilstuna | 8,3 | 2023 |
Älmhult | 8,2 | 2023 |
Enköping | 8,1 | 2023 |
Ystad | 8,1 | 2023 |
Luleå | 8,0 | 2023 |
Kristianstad | 8,0 | 2023 |
Borlänge | 8,0 | 2023 |
Kalmar | 8,0 | 2023 |
Söderköping | 7,9 | 2023 |
Sundsvall | 7,9 | 2023 |
Nyköping | 7,9 | 2023 |
Karlskrona | 7,7 | 2023 |
Lilla Edet | 7,7 | 2023 |
Skellefteå | 7,7 | 2023 |
Vadstena | 7,7 | 2023 |
Vaggeryd | 7,7 | 2023 |
Mark | 7,6 | 2023 |
Motala | 7,5 | 2023 |
Norrtälje | 7,5 | 2023 |
Landskrona | 7,4 | 2023 |
Vara | 7,4 | 2023 |
Åre | 7,4 | 2023 |
Alvesta | 7,4 | 2023 |
Orust | 7,4 | 2023 |
Vänersborg | 7,3 | 2023 |
Östersund | 7,3 | 2023 |
Tanum | 7,3 | 2023 |
Eslöv | 7,3 | 2023 |
Tranås | 7,3 | 2023 |
Vetlanda | 7,3 | 2023 |
Ulricehamn | 7,3 | 2023 |
Katrineholm | 7,2 | 2023 |
Hjo | 7,2 | 2023 |
Mariestad | 7,2 | 2023 |
Falkenberg | 7,2 | 2023 |
Skara | 7,2 | 2023 |
Trelleborg | 7,1 | 2023 |
Götene | 7,1 | 2023 |
Gnesta | 7,1 | 2023 |
Nässjö | 7,1 | 2023 |
Vårgårda | 7,0 | 2023 |
Laholm | 7,0 | 2023 |
Lekeberg | 6,9 | 2023 |
Kinda | 6,9 | 2023 |
Burlöv | 6,9 | 2023 |
Kumla | 6,9 | 2023 |
Piteå | 6,9 | 2023 |
Mörbylånga | 6,8 | 2023 |
Kristinehamn | 6,8 | 2023 |
Mullsjö | 6,8 | 2023 |
Grästorp | 6,7 | 2023 |
Munkedal | 6,7 | 2023 |
Avesta | 6,7 | 2023 |
Simrishamn | 6,7 | 2023 |
Höör | 6,7 | 2023 |
Hudiksvall | 6,7 | 2023 |
Karlskoga | 6,7 | 2023 |
Åtvidaberg | 6,6 | 2023 |
Vännäs | 6,5 | 2023 |
Tranemo | 6,5 | 2023 |
Ljungby | 6,5 | 2023 |
Karlshamn | 6,4 | 2023 |
Härnösand | 6,3 | 2023 |
Aneby | 6,3 | 2023 |
Fagersta | 6,3 | 2023 |
Norberg | 6,3 | 2023 |
Ydre | 6,2 | 2023 |
Skurup | 6,2 | 2023 |
Eksjö | 6,1 | 2023 |
Örnsköldsvik | 6,1 | 2023 |
Markaryd | 6,1 | 2023 |
Vimmerby | 6,1 | 2023 |
Oxelösund | 6,1 | 2023 |
Kramfors | 6,0 | 2023 |
Timrå | 6,0 | 2023 |
Tibro | 6,0 | 2023 |
Svenljunga | 6,0 | 2023 |
Åmål | 6,0 | 2023 |
Hallstahammar | 6,0 | 2023 |
Uppvidinge | 6,0 | 2023 |
Arvika | 6,0 | 2023 |
Herrljunga | 5,9 | 2023 |
Nora | 5,9 | 2023 |
Hässleholm | 5,9 | 2023 |
Sölvesborg | 5,9 | 2023 |
Lessebo | 5,8 | 2023 |
Robertsfors | 5,8 | 2023 |
Leksand | 5,8 | 2023 |
Falköping | 5,8 | 2023 |
Ludvika | 5,7 | 2023 |
Hörby | 5,7 | 2023 |
Surahammar | 5,7 | 2023 |
Kungsör | 5,7 | 2023 |
Östhammar | 5,6 | 2023 |
Köping | 5,6 | 2023 |
Västervik | 5,6 | 2023 |
Ronneby | 5,6 | 2023 |
Mora | 5,6 | 2023 |
Hylte | 5,6 | 2023 |
Åstorp | 5,6 | 2023 |
Vingåker | 5,6 | 2023 |
Tomelilla | 5,5 | 2023 |
Östra Göinge | 5,5 | 2023 |
Svalöv | 5,5 | 2023 |
Gotland | 5,5 | 2023 |
Söderhamn | 5,5 | 2023 |
Sjöbo | 5,5 | 2023 |
Arboga | 5,5 | 2023 |
Smedjebacken | 5,5 | 2023 |
Boxholm | 5,5 | 2023 |
Gagnef | 5,4 | 2023 |
Laxå | 5,4 | 2023 |
Sala | 5,4 | 2023 |
Degerfors | 5,4 | 2023 |
Lindesberg | 5,4 | 2023 |
Ödeshög | 5,3 | 2023 |
Säter | 5,3 | 2023 |
Osby | 5,3 | 2023 |
Oskarshamn | 5,3 | 2023 |
Flen | 5,3 | 2023 |
Finspång | 5,3 | 2023 |
Karlsborg | 5,2 | 2023 |
Sävsjö | 5,2 | 2023 |
Tingsryd | 5,2 | 2023 |
Töreboda | 5,2 | 2023 |
Tierp | 5,2 | 2023 |
Älvkarleby | 5,2 | 2023 |
Bromölla | 5,1 | 2023 |
Rättvik | 5,1 | 2023 |
Storfors | 5,1 | 2023 |
Nordmaling | 5,0 | 2023 |
Krokom | 5,0 | 2023 |
Mellerud | 5,0 | 2023 |
Askersund | 5,0 | 2023 |
Bollnäs | 5,0 | 2023 |
Hedemora | 4,9 | 2023 |
Kalix | 4,9 | 2023 |
Tidaholm | 4,8 | 2023 |
Hallsberg | 4,8 | 2023 |
Gullspång | 4,8 | 2023 |
Borgholm | 4,8 | 2023 |
Sandviken | 4,7 | 2023 |
Klippan | 4,7 | 2023 |
Boden | 4,6 | 2023 |
Skinnskatteberg | 4,6 | 2023 |
Heby | 4,6 | 2023 |
Olofström | 4,6 | 2023 |
Malung-Sälen | 4,5 | 2023 |
Grums | 4,5 | 2023 |
Kil | 4,5 | 2023 |
Forshaga | 4,5 | 2023 |
Bjuv | 4,5 | 2023 |
Nordanstig | 4,5 | 2023 |
Mönsterås | 4,4 | 2023 |
Perstorp | 4,4 | 2023 |
Torsås | 4,4 | 2023 |
Ljusdal | 4,4 | 2023 |
Säffle | 4,4 | 2023 |
Sunne | 4,3 | 2023 |
Hultsfred | 4,3 | 2023 |
Berg | 4,2 | 2023 |
Vindeln | 4,2 | 2023 |
Valdemarsvik | 4,2 | 2023 |
Norsjö | 4,2 | 2023 |
Nybro | 4,1 | 2023 |
Dals-Ed | 4,0 | 2023 |
Ånge | 4,0 | 2023 |
Gällivare | 4,0 | 2023 |
Essunga | 4,0 | 2023 |
Älvsbyn | 3,9 | 2023 |
Ockelbo | 3,7 | 2023 |
Ovanåker | 3,7 | 2023 |
Sollefteå | 3,7 | 2023 |
Hofors | 3,6 | 2023 |
Torsby | 3,5 | 2023 |
Bengtsfors | 3,5 | 2023 |
Årjäng | 3,5 | 2023 |
Kiruna | 3,5 | 2023 |
Orsa | 3,5 | 2023 |
Örkelljunga | 3,4 | 2023 |
Färgelanda | 3,4 | 2023 |
Emmaboda | 3,4 | 2023 |
Härjedalen | 3,3 | 2023 |
Ljusnarsberg | 3,3 | 2023 |
Hällefors | 3,3 | 2023 |
Åsele | 3,3 | 2023 |
Bjurholm | 3,3 | 2023 |
Övertorneå | 3,2 | 2023 |
Bräcke | 3,1 | 2023 |
Filipstad | 3,0 | 2023 |
Munkfors | 2,9 | 2023 |
Eda | 2,8 | 2023 |
Haparanda | 2,8 | 2023 |
Vansbro | 2,7 | 2023 |
Hagfors | 2,7 | 2023 |
Ragunda | 2,7 | 2023 |
Högsby | 2,6 | 2023 |
Lycksele | 2,6 | 2023 |
Storuman | 2,5 | 2023 |
Jokkmokk | 2,3 | 2023 |
Överkalix | 2,2 | 2023 |
Älvdalen | 2,1 | 2023 |
Arvidsjaur | 2,0 | 2023 |
Vilhelmina | 2,0 | 2023 |
Arjeplog | 1,9 | 2023 |
Pajala | 1,9 | 2023 |
Malå | 1,5 | 2023 |
Strömsund | 1,4 | 2023 |
Sorsele | 0,8 | 2023 |
Dorotea | 0,5 | 2023 |
De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.
Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.
Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.
I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.
Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.