Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittlig mängd gods i varje lastbil

Genomsnittlig vikt hos det gods som transporteras i en tung lastbil (ton/lastbil)
Datum Värde (ton/lastbil)
2006 11,8
2007 11,5
2008 12,1
2009 10,8
2010 11,1
2011 11,0
2012 10,1
2013 10,6
2014 10,4
2015 10,6
2016 10,7
2017 10,4
2018 10,8
2019 10,7
2020 11,0
2021 11,4
2022 10,9
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Trafikarbete på svenska vägar

Kommentar

Denna indikator ger ett mått på hur effektivt varje lastbil utnyttjas. Samlastning hjälper upp siffran.

Indikatorn beräknas genom att dividera det totala godstransportarbetet (tonkm) utfört i alla tunga lastbilar på svenska vägar med det totala trafikarbetet (fordonskm) utfört av dessa lastbilar. Denna storhet benämns vanligen lastningsgrad.

Analys
Lastningsgraden har förblivit närapå oförändrad under mätperioden. Detta kan synas märkligt då antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Eftersom tyngre lastbilar har högre lastkapacitet förefaller det som om lastbilarna i Sverige används allt mer ineffektivt.

Detta kan ha att göra med den ökande e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert.

Indikator N.B3.O
Uppdaterad: 2023-08-31