Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Ängelholm 2006 125
1 Ängelholm 2007 139
2 Ängelholm 2008 143
3 Ängelholm 2009 176
4 Ängelholm 2010 168
5 Ängelholm 2011 178
6 Ängelholm 2012 181
7 Ängelholm 2013 186
8 Ängelholm 2014 214
9 Ängelholm 2015 222
10 Ängelholm 2016 194
11 Ängelholm 2017 194
12 Ängelholm 2018 187
13 Ängelholm 2019 196
14 Ängelholm 2020 110
15 Ängelholm 2021 108
16 Ängelholm 2022 163
17 Ängelholm 2023 176
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24