Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Älvsbyn 2006 63
1 Älvsbyn 2007 67
2 Älvsbyn 2008 67
3 Älvsbyn 2009 62
4 Älvsbyn 2010 62
5 Älvsbyn 2011 56
6 Älvsbyn 2012 51
7 Älvsbyn 2013 50
8 Älvsbyn 2014 57
9 Älvsbyn 2015 56
10 Älvsbyn 2016 57
11 Älvsbyn 2017 58
12 Älvsbyn 2018 60
13 Älvsbyn 2019 61
14 Älvsbyn 2020 41
15 Älvsbyn 2021 40
16 Älvsbyn 2022 54
17 Älvsbyn 2023 58
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24