Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Älvkarleby 2006 105
Älvkarleby 2007 145
Älvkarleby 2008 142
Älvkarleby 2009 131
Älvkarleby 2010 169
Älvkarleby 2011 163
Älvkarleby 2012 168
Älvkarleby 2013 164
Älvkarleby 2014 158
Älvkarleby 2015 178
Älvkarleby 2016 188
Älvkarleby 2017 174
Älvkarleby 2018 188
Älvkarleby 2019 189
Älvkarleby 2020 130
Älvkarleby 2021 133
Älvkarleby 2022 144
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator N.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29