Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Vännäs 2006 78
1 Vännäs 2007 76
2 Vännäs 2008 71
3 Vännäs 2009 71
4 Vännäs 2010 77
5 Vännäs 2011 71
6 Vännäs 2012 73
7 Vännäs 2013 92
8 Vännäs 2014 99
9 Vännäs 2015 112
10 Vännäs 2016 112
11 Vännäs 2017 128
12 Vännäs 2018 133
13 Vännäs 2019 134
14 Vännäs 2020 59
15 Vännäs 2021 55
16 Vännäs 2022 78
17 Vännäs 2023 86
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24