Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Upplands Väsby 2006 243
Upplands Väsby 2007 244
Upplands Väsby 2008 243
Upplands Väsby 2009 241
Upplands Väsby 2010 242
Upplands Väsby 2011 243
Upplands Väsby 2012 246
Upplands Väsby 2013 253
Upplands Väsby 2014 257
Upplands Väsby 2015 258
Upplands Väsby 2016 259
Upplands Väsby 2017 257
Upplands Väsby 2018 262
Upplands Väsby 2019 270
Upplands Väsby 2020 173
Upplands Väsby 2021 162
Upplands Väsby 2022 210
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator N.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29