Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Upplands-Bro

2006

243

1

Upplands-Bro

2007

244

2

Upplands-Bro

2008

243

3

Upplands-Bro

2009

241

4

Upplands-Bro

2010

242

5

Upplands-Bro

2011

243

6

Upplands-Bro

2012

246

7

Upplands-Bro

2013

253

8

Upplands-Bro

2014

257

9

Upplands-Bro

2015

258

10

Upplands-Bro

2016

259

11

Upplands-Bro

2017

257

12

Upplands-Bro

2018

262

13

Upplands-Bro

2019

270

14

Upplands-Bro

2020

173

15

Upplands-Bro

2021

162

16

Upplands-Bro

2022

210

17

Upplands-Bro

2023

214

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-07-22