Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Upplands-Bro 2006 243
1 Upplands-Bro 2007 244
2 Upplands-Bro 2008 243
3 Upplands-Bro 2009 241
4 Upplands-Bro 2010 242
5 Upplands-Bro 2011 243
6 Upplands-Bro 2012 246
7 Upplands-Bro 2013 253
8 Upplands-Bro 2014 257
9 Upplands-Bro 2015 258
10 Upplands-Bro 2016 259
11 Upplands-Bro 2017 257
12 Upplands-Bro 2018 262
13 Upplands-Bro 2019 270
14 Upplands-Bro 2020 173
15 Upplands-Bro 2021 162
16 Upplands-Bro 2022 210
17 Upplands-Bro 2023 214
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24