Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Nynäshamn 2006 243
Nynäshamn 2007 244
Nynäshamn 2008 243
Nynäshamn 2009 241
Nynäshamn 2010 242
Nynäshamn 2011 243
Nynäshamn 2012 246
Nynäshamn 2013 253
Nynäshamn 2014 257
Nynäshamn 2015 258
Nynäshamn 2016 259
Nynäshamn 2017 257
Nynäshamn 2018 262
Nynäshamn 2019 270
Nynäshamn 2020 173
Nynäshamn 2021 162
Nynäshamn 2022 210
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator N.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29