Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Mjölby 2006 85
1 Mjölby 2007 87
2 Mjölby 2008 91
3 Mjölby 2009 84
4 Mjölby 2010 78
5 Mjölby 2011 82
6 Mjölby 2012 81
7 Mjölby 2013 85
8 Mjölby 2014 86
9 Mjölby 2015 88
10 Mjölby 2016 90
11 Mjölby 2017 91
12 Mjölby 2018 88
13 Mjölby 2019 102
14 Mjölby 2020 72
15 Mjölby 2021 62
16 Mjölby 2022 77
17 Mjölby 2023 81
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24