Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Mjölby

2006

85

1

Mjölby

2007

87

2

Mjölby

2008

91

3

Mjölby

2009

84

4

Mjölby

2010

78

5

Mjölby

2011

82

6

Mjölby

2012

81

7

Mjölby

2013

85

8

Mjölby

2014

86

9

Mjölby

2015

88

10

Mjölby

2016

90

11

Mjölby

2017

91

12

Mjölby

2018

88

13

Mjölby

2019

102

14

Mjölby

2020

72

15

Mjölby

2021

62

16

Mjölby

2022

77

17

Mjölby

2023

81

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28