Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Malung-Sälen 2006 118
Malung-Sälen 2007 118
Malung-Sälen 2008 119
Malung-Sälen 2009 117
Malung-Sälen 2010 118
Malung-Sälen 2011 123
Malung-Sälen 2012 125
Malung-Sälen 2013 126
Malung-Sälen 2014 128
Malung-Sälen 2015 146
Malung-Sälen 2016 150
Malung-Sälen 2017 144
Malung-Sälen 2018 145
Malung-Sälen 2019 59
Malung-Sälen 2020 49
Malung-Sälen 2021 43
Malung-Sälen 2022 55
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator N.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29