Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Karlstad 2006 66
1 Karlstad 2007 89
2 Karlstad 2008 104
3 Karlstad 2009 104
4 Karlstad 2010 104
5 Karlstad 2011 104
6 Karlstad 2012 107
7 Karlstad 2013 96
8 Karlstad 2014 97
9 Karlstad 2015 97
10 Karlstad 2016 96
11 Karlstad 2017 88
12 Karlstad 2018 88
13 Karlstad 2019 88
14 Karlstad 2020 33
15 Karlstad 2021 54
16 Karlstad 2022 77
17 Karlstad 2023 86
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24