Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Gnosjö 2006 57
1 Gnosjö 2007 57
2 Gnosjö 2008 61
3 Gnosjö 2009 59
4 Gnosjö 2010 59
5 Gnosjö 2011 61
6 Gnosjö 2012 70
7 Gnosjö 2013 71
8 Gnosjö 2014 73
9 Gnosjö 2015 81
10 Gnosjö 2016 83
11 Gnosjö 2017 81
12 Gnosjö 2018 78
13 Gnosjö 2019 79
14 Gnosjö 2020 57
15 Gnosjö 2021 61
16 Gnosjö 2022 99
17 Gnosjö 2023 124
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24