Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator N. H.4. A

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Färgelanda 2006 113
1 Färgelanda 2007 118
2 Färgelanda 2008 130
3 Färgelanda 2009 128
4 Färgelanda 2010 132
5 Färgelanda 2011 153
6 Färgelanda 2012 187
7 Färgelanda 2013 145
8 Färgelanda 2014 146
9 Färgelanda 2015 148
10 Färgelanda 2016 150
11 Färgelanda 2017 158
12 Färgelanda 2018 161
13 Färgelanda 2019 167
14 Färgelanda 2020 113
15 Färgelanda 2021 91
16 Färgelanda 2022 126
17 Färgelanda 2023 133
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den subventionerade kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2025-02-24