Gå direkt till sidans innehåll

Andel förnybara drivmedel i kollektivtrafiken

Indikator N. B2. B

Den procentuella andelen av den körda sträckan i kollektivtrafiken där förnybara drivmedel används

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Lindesberg

 100,0

2023

1

Ljungby

 100,0

2023

2

Karlshamn

 100,0

2023

3

Karlskoga

 100,0

2023

4

Karlskrona

 100,0

2023

5

Markaryd

 100,0

2023

6

Katrineholm

 100,0

2023

7

Tomelilla

 100,0

2023

8

Kinda

 100,0

2023

9

Vadstena

 100,0

2023

10

Klippan

 100,0

2023

11

Kramfors

 100,0

2023

12

Kristianstad

 100,0

2023

13

Arboga

 100,0

2023

14

Malmö

 100,0

2023

15

Kumla

 100,0

2023

16

Lund

 100,0

2023

17

Kungsör

 100,0

2023

18

Uppvidinge

 100,0

2023

19

Kävlinge

 100,0

2023

20

Köping

 100,0

2023

21

Trelleborg

 100,0

2023

22

Landskrona

 100,0

2023

23

Laxå

 100,0

2023

24

Lekeberg

 100,0

2023

25

Skinnskatteberg

 100,0

2023

26

Lessebo

 100,0

2023

27

Linköping

 100,0

2023

28

Ljusnarsberg

 100,0

2023

29

Lomma

 100,0

2023

30

Trosa

 100,0

2023

31

Sjöbo

 100,0

2023

32

Staffanstorp

 100,0

2023

33

Örnsköldsvik

 100,0

2023

34

Simrishamn

 100,0

2023

35

Östra Göinge

 100,0

2023

36

Bjuv

 100,0

2023

37

Örkelljunga

 100,0

2023

38

Örebro

 100,0

2023

39

Ödeshög

 100,0

2023

40

Ängelholm

 100,0

2023

41

Skurup

 100,0

2023

42

Boxholm

 100,0

2023

43

Bromölla

 100,0

2023

44

Burlöv

 100,0

2023

45

Båstad

 100,0

2023

46

Älmhult

 100,0

2023

47

Degerfors

 100,0

2023

48

Alvesta

 100,0

2023

49

Sala

 100,0

2023

50

Sundsvall

 100,0

2023

51

Strängnäs

 100,0

2023

52

Eskilstuna

 100,0

2023

53

Eslöv

 100,0

2023

54

Åtvidaberg

 100,0

2023

55

Fagersta

 100,0

2023

56

Ronneby

 100,0

2023

57

Åstorp

 100,0

2023

58

Perstorp

 100,0

2023

59

Surahammar

 100,0

2023

60

Finspång

 100,0

2023

61

Flen

 100,0

2023

62

Svalöv

 100,0

2023

63

Oxelösund

 100,0

2023

64

Ånge

 100,0

2023

65

Svedala

 100,0

2023

66

Gnesta

 100,0

2023

67

Osby

 100,0

2023

68

Gotland

 100,0

2023

69

Olofström

 100,0

2023

70

Ystad

 100,0

2023

71

Ydre

 100,0

2023

72

Växjö

 100,0

2023

73

Västerås

 100,0

2023

74

Söderköping

 100,0

2023

75

Nyköping

 100,0

2023

76

Hallsberg

 100,0

2023

77

Hallstahammar

 100,0

2023

78

Askersund

 100,0

2023

79

Vingåker

 100,0

2023

80

Helsingborg

 100,0

2023

81

Norrköping

 100,0

2023

82

Vellinge

 100,0

2023

83

Norberg

 100,0

2023

84

Nora

 100,0

2023

85

Sollefteå

 100,0

2023

86

Hällefors

 100,0

2023

87

Härnösand

 100,0

2023

88

Sölvesborg

 100,0

2023

89

Hässleholm

 100,0

2023

90

Höganäs

 100,0

2023

91

Motala

 100,0

2023

92

Hörby

 100,0

2023

93

Höör

 100,0

2023

94

Timrå

 100,0

2023

95

Valdemarsvik

 100,0

2023

96

Mjölby

 100,0

2023

97

Tingsryd

 100,0

2023

98

Tyresö

 99,7

2023

99

Norrtälje

 99,7

2023

100

Haninge

 99,7

2023

101

Salem

 99,7

2023

102

Solna

 99,7

2023

103

Ekerö

 99,7

2023

104

Stockholm

 99,7

2023

105

Värmdö

 99,7

2023

106

Täby

 99,7

2023

107

Nacka

 99,7

2023

108

Vallentuna

 99,7

2023

109

Järfälla

 99,7

2023

110

Södertälje

 99,7

2023

111

Lidingö

 99,7

2023

112

Huddinge

 99,7

2023

113

Sigtuna

 99,7

2023

114

Vaxholm

 99,7

2023

115

Nynäshamn

 99,7

2023

116

Botkyrka

 99,7

2023

117

Upplands-Bro

 99,7

2023

118

Nykvarn

 99,7

2023

119

Sundbyberg

 99,7

2023

120

Upplands Väsby

 99,7

2023

121

Sollentuna

 99,7

2023

122

Österåker

 99,7

2023

123

Danderyd

 99,7

2023

124

Uppsala

 99,0

2023

125

Älvkarleby

 99,0

2023

126

Enköping

 99,0

2023

127

Heby

 99,0

2023

128

Håbo

 99,0

2023

129

Knivsta

 99,0

2023

130

Tierp

 99,0

2023

131

Östhammar

 99,0

2023

132

Varberg

 98,3

2023

133

Falkenberg

 98,3

2023

134

Kungsbacka

 98,3

2023

135

Hylte

 98,3

2023

136

Laholm

 98,3

2023

137

Halmstad

 98,3

2023

138

Riket

 95,1

2023

139

Strömsund

 93,9

2023

140

Ragunda

 93,9

2023

141

Åre

 93,9

2023

142

Härjedalen

 93,9

2023

143

Östersund

 93,9

2023

144

Berg

 93,9

2023

145

Bräcke

 93,9

2023

146

Krokom

 93,9

2023

147

Eksjö

 92,2

2023

148

Tranås

 92,2

2023

149

Vaggeryd

 92,2

2023

150

Jönköping

 92,2

2023

151

Mullsjö

 92,2

2023

152

Vetlanda

 92,2

2023

153

Habo

 92,2

2023

154

Värnamo

 92,2

2023

155

Nässjö

 92,2

2023

156

Sävsjö

 92,2

2023

157

Gnosjö

 92,2

2023

158

Gislaved

 92,2

2023

159

Aneby

 92,2

2023

160

Hagfors

 90,8

2023

161

Karlstad

 90,8

2023

162

Säffle

 90,8

2023

163

Torsby

 90,8

2023

164

Kristinehamn

 90,8

2023

165

Forshaga

 90,8

2023

166

Filipstad

 90,8

2023

167

Årjäng

 90,8

2023

168

Sunne

 90,8

2023

169

Munkfors

 90,8

2023

170

Arvika

 90,8

2023

171

Storfors

 90,8

2023

172

Hammarö

 90,8

2023

173

Eda

 90,8

2023

174

Grums

 90,8

2023

175

Kil

 90,8

2023

176

Borgholm

 87,6

2023

177

Västervik

 87,6

2023

178

Mörbylånga

 87,6

2023

179

Vimmerby

 87,6

2023

180

Högsby

 87,6

2023

181

Nybro

 87,6

2023

182

Oskarshamn

 87,6

2023

183

Kalmar

 87,6

2023

184

Mönsterås

 87,6

2023

185

Emmaboda

 87,6

2023

186

Hultsfred

 87,6

2023

187

Torsås

 87,6

2023

188

Vilhelmina

 87,5

2023

189

Bjurholm

 87,5

2023

190

Dorotea

 87,5

2023

191

Lycksele

 87,5

2023

192

Malå

 87,5

2023

193

Nordmaling

 87,5

2023

194

Norsjö

 87,5

2023

195

Robertsfors

 87,5

2023

196

Skellefteå

 87,5

2023

197

Sorsele

 87,5

2023

198

Storuman

 87,5

2023

199

Umeå

 87,5

2023

200

Vindeln

 87,5

2023

201

Vännäs

 87,5

2023

202

Åsele

 87,5

2023

203

Säter

 86,8

2023

204

Orsa

 86,8

2023

205

Falun

 86,8

2023

206

Gagnef

 86,8

2023

207

Malung-Sälen

 86,8

2023

208

Hedemora

 86,8

2023

209

Smedjebacken

 86,8

2023

210

Vansbro

 86,8

2023

211

Borlänge

 86,8

2023

212

Ludvika

 86,8

2023

213

Leksand

 86,8

2023

214

Älvdalen

 86,8

2023

215

Rättvik

 86,8

2023

216

Avesta

 86,8

2023

217

Mora

 86,8

2023

218

Lysekil

 86,6

2023

219

Trollhättan

 86,6

2023

220

Lilla Edet

 86,6

2023

221

Töreboda

 86,6

2023

222

Uddevalla

 86,6

2023

223

Ulricehamn

 86,6

2023

224

Skövde

 86,6

2023

225

Skara

 86,6

2023

226

Partille

 86,6

2023

227

Svenljunga

 86,6

2023

228

Orust

 86,6

2023

229

Mölndal

 86,6

2023

230

Tanum

 86,6

2023

231

Tibro

 86,6

2023

232

Tidaholm

 86,6

2023

233

Munkedal

 86,6

2023

234

Mellerud

 86,6

2023

235

Tjörn

 86,6

2023

236

Mark

 86,6

2023

237

Mariestad

 86,6

2023

238

Tranemo

 86,6

2023

239

Vara

 86,6

2023

240

Härryda

 86,6

2023

241

Hjo

 86,6

2023

242

Ale

 86,6

2023

243

Herrljunga

 86,6

2023

244

Alingsås

 86,6

2023

245

Vårgårda

 86,6

2023

246

Vänersborg

 86,6

2023

247

Götene

 86,6

2023

248

Göteborg

 86,6

2023

249

Gullspång

 86,6

2023

250

Grästorp

 86,6

2023

251

Åmål

 86,6

2023

252

Färgelanda

 86,6

2023

253

Falköping

 86,6

2023

254

Essunga

 86,6

2023

255

Dals-Ed

 86,6

2023

256

Borås

 86,6

2023

257

Öckerö

 86,6

2023

258

Bollebygd

 86,6

2023

259

Bengtsfors

 86,6

2023

260

Stenungsund

 86,6

2023

261

Sotenäs

 86,6

2023

262

Strömstad

 86,6

2023

263

Lidköping

 86,6

2023

264

Lerum

 86,6

2023

265

Kungälv

 86,6

2023

266

Karlsborg

 86,6

2023

267

Ockelbo

 75,8

2023

268

Ljusdal

 75,8

2023

269

Söderhamn

 75,8

2023

270

Ovanåker

 75,8

2023

271

Nordanstig

 75,8

2023

272

Bollnäs

 75,8

2023

273

Sandviken

 75,8

2023

274

Gävle

 75,8

2023

275

Hudiksvall

 75,8

2023

276

Hofors

 75,8

2023

277

Övertorneå

 62,3

2023

278

Överkalix

 62,3

2023

279

Haparanda

 62,3

2023

280

Arjeplog

 62,3

2023

281

Boden

 62,3

2023

282

Gällivare

 62,3

2023

283

Kiruna

 62,3

2023

284

Arvidsjaur

 62,3

2023

285

Kalix

 62,3

2023

286

Jokkmokk

 62,3

2023

287

Luleå

 62,3

2023

288

Älvsbyn

 62,3

2023

289

Pajala

 62,3

2023

290

Piteå

 62,3

2023

Kommentar

Uppgifterna gäller andelen fordonskilometer (trafikarbete) som utförts med förnybara drivmedel i subventionerad kollektivtrafik. För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. I den nationella siffran ingår inte långfärdsbussar hos kommersiella aktörer.

Från och med 2018 ingår inte SL (Region Stockholm) i underlaget från FRIDA. Åren 2019-2022 innefattas den eldrivna bantrafiken i statistiken, vilket medför att den förnybara andelen drivmedel stiger med cirka en procentenhet på riksnivå. Tidigare år innefattas endast busstrafiken.

OBS Den publika delen av databasen FRIDA har stängts under år 2023, vilket medför att vi inte kan redovisa fördelningen på olika förnybara drivmedell år 2023.Som ersättning har regionala data för år 2023 har hämtats från databasen Kolada, som drivs av Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA). De två datakällorna kan använda något olika definitioner och avgränsningar, så att data för år 2023 inte är helt jämförbara med data för tidigare år.

Analys
Stora lappkast i val av förnybara drivmedel har skett de senaste åren. Etanoldrivna bussar var relativt populära under några år efter 2010, men har nu nästan försvunnit från vägarna. Användningen av biodiesel RME växte snabbt till och med år 2015, då användandet sjönk tillbaka till förmån för förnybar diesel HVO, som snabbt blev mycket populär. År 2018 skedde ett trendbrott då volymerna RME återigen ökade på bekostnad av HVO. Detta kan till stor del förklaras med förändringar i prisbilden för de två drivmedlen. Användningen av biogas har ökat långsamt men stadigt under en lång följd av år.

Eldrivna bussar är på stark frammarsch, men användningen av el i bussar är fortfarande liten jämfört med användningen av andra drivmedel på riksplanet. Drygt 8 procent av färdsträckan färdsträckan i den subventionerade busstrafiken kördes på el år 2022.

Detta år kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, knappt 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME. (SL ingår inte i underlaget, som nämndes ovan.)

Om vi vidgar perspektivet till att även innefatta bantrafiken, så fördelade sig användningen av alterntiva drivmedel på följande sätt, räknat som andel av de fordonskilometer som kördes i kollektivtrafiken år 2022: drygt 33 procent HVO, knappt 26 procent biogas, 12 procent RME och knappt 23 procent el. Användningen av etanol var försumbar, och rapporteras bara från Jämtland. Där stod den för 1 procent av den körda sträckan.

När det gäller andel HVO i kollektivtrafiken låg Blekinge i topp år 2022 med över 99 procent. Störst andel biogas användes i Västmanland med drygt 97 procent. Halland har satsat mest av alla län på RME, som användes till mer än 76 procent av körsträckan i kollektivtrafikfordonen år 2022. Andelen el var störst i Skåne med knappt 53 procent samma år.

År 2023 hade andelen eldriven färdsträcka i subventionerad busstrafik hunnit öka till 11 procent. Bussarna kördes till 36 procent på HVO och till 20 procent på RME. En viss överflyttning från HVO till RME skedde alltså från år 2022 till år 2023, vilket kan förklaras med det relativa prisläget. Andelen färdsträcka biogas ökade marginellt till 32 procent. (SL ingår fortfarande inte i underlaget.)

Uppdaterad: 2024-11-28