Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel förnybara drivmedel i kollektivtrafiken

Den procentuella andelen av den körda sträckan i kollektivtrafiken där förnybara drivmedel används
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Alvesta  100,0 2023
Arboga  100,0 2023
Askersund  100,0 2023
Bjuv  100,0 2023
Boxholm  100,0 2023
Bromölla  100,0 2023
Burlöv  100,0 2023
Båstad  100,0 2023
Degerfors  100,0 2023
Eskilstuna  100,0 2023
Eslöv  100,0 2023
Fagersta  100,0 2023
Finspång  100,0 2023
Flen  100,0 2023
Gotland  100,0 2023
Gnesta  100,0 2023
Hallsberg  100,0 2023
Hallstahammar  100,0 2023
Helsingborg  100,0 2023
Hällefors  100,0 2023
Härnösand  100,0 2023
Hässleholm  100,0 2023
Höganäs  100,0 2023
Hörby  100,0 2023
Höör  100,0 2023
Karlshamn  100,0 2023
Karlskoga  100,0 2023
Karlskrona  100,0 2023
Katrineholm  100,0 2023
Kinda  100,0 2023
Klippan  100,0 2023
Kramfors  100,0 2023
Kristianstad  100,0 2023
Kumla  100,0 2023
Kungsör  100,0 2023
Kävlinge  100,0 2023
Köping  100,0 2023
Landskrona  100,0 2023
Laxå  100,0 2023
Lekeberg  100,0 2023
Lessebo  100,0 2023
Lindesberg  100,0 2023
Linköping  100,0 2023
Ljungby  100,0 2023
Ljusnarsberg  100,0 2023
Lomma  100,0 2023
Lund  100,0 2023
Malmö  100,0 2023
Markaryd  100,0 2023
Mjölby  100,0 2023
Motala  100,0 2023
Nora  100,0 2023
Norberg  100,0 2023
Norrköping  100,0 2023
Nyköping  100,0 2023
Olofström  100,0 2023
Osby  100,0 2023
Oxelösund  100,0 2023
Perstorp  100,0 2023
Ronneby  100,0 2023
Sala  100,0 2023
Simrishamn  100,0 2023
Sjöbo  100,0 2023
Sollefteå  100,0 2023
Skinnskatteberg  100,0 2023
Skurup  100,0 2023
Staffanstorp  100,0 2023
Strängnäs  100,0 2023
Sundsvall  100,0 2023
Surahammar  100,0 2023
Svalöv  100,0 2023
Svedala  100,0 2023
Sölvesborg  100,0 2023
Söderköping  100,0 2023
Tomelilla  100,0 2023
Timrå  100,0 2023
Tingsryd  100,0 2023
Trelleborg  100,0 2023
Trosa  100,0 2023
Valdemarsvik  100,0 2023
Uppvidinge  100,0 2023
Vadstena  100,0 2023
Vellinge  100,0 2023
Vingåker  100,0 2023
Västerås  100,0 2023
Växjö  100,0 2023
Ydre  100,0 2023
Ystad  100,0 2023
Ånge  100,0 2023
Åstorp  100,0 2023
Åtvidaberg  100,0 2023
Älmhult  100,0 2023
Ängelholm  100,0 2023
Ödeshög  100,0 2023
Örebro  100,0 2023
Örkelljunga  100,0 2023
Örnsköldsvik  100,0 2023
Östra Göinge  100,0 2023
Österåker  99,7 2023
Värmdö  99,7 2023
Vaxholm  99,7 2023
Vallentuna  99,7 2023
Upplands Väsby  99,7 2023
Upplands-Bro  99,7 2023
Tyresö  99,7 2023
Täby  99,7 2023
Södertälje  99,7 2023
Sundbyberg  99,7 2023
Stockholm  99,7 2023
Sollentuna  99,7 2023
Solna  99,7 2023
Sigtuna  99,7 2023
Salem  99,7 2023
Nynäshamn  99,7 2023
Norrtälje  99,7 2023
Nykvarn  99,7 2023
Nacka  99,7 2023
Lidingö  99,7 2023
Järfälla  99,7 2023
Huddinge  99,7 2023
Haninge  99,7 2023
Danderyd  99,7 2023
Ekerö  99,7 2023
Botkyrka  99,7 2023
Heby  99,0 2023
Enköping  99,0 2023
Håbo  99,0 2023
Knivsta  99,0 2023
Tierp  99,0 2023
Uppsala  99,0 2023
Östhammar  99,0 2023
Älvkarleby  99,0 2023
Varberg  98,3 2023
Kungsbacka  98,3 2023
Hylte  98,3 2023
Laholm  98,3 2023
Halmstad  98,3 2023
Falkenberg  98,3 2023
Riket  95,1 2023
Ragunda  93,9 2023
Strömsund  93,9 2023
Östersund  93,9 2023
Åre  93,9 2023
Bräcke  93,9 2023
Berg  93,9 2023
Härjedalen  93,9 2023
Krokom  93,9 2023
Jönköping  92,2 2023
Mullsjö  92,2 2023
Aneby  92,2 2023
Eksjö  92,2 2023
Habo  92,2 2023
Gnosjö  92,2 2023
Gislaved  92,2 2023
Värnamo  92,2 2023
Vaggeryd  92,2 2023
Vetlanda  92,2 2023
Tranås  92,2 2023
Sävsjö  92,2 2023
Nässjö  92,2 2023
Munkfors  90,8 2023
Säffle  90,8 2023
Sunne  90,8 2023
Storfors  90,8 2023
Torsby  90,8 2023
Årjäng  90,8 2023
Grums  90,8 2023
Filipstad  90,8 2023
Forshaga  90,8 2023
Hagfors  90,8 2023
Hammarö  90,8 2023
Eda  90,8 2023
Arvika  90,8 2023
Kristinehamn  90,8 2023
Kil  90,8 2023
Karlstad  90,8 2023
Kalmar  87,6 2023
Högsby  87,6 2023
Hultsfred  87,6 2023
Emmaboda  87,6 2023
Borgholm  87,6 2023
Västervik  87,6 2023
Torsås  87,6 2023
Vimmerby  87,6 2023
Mönsterås  87,6 2023
Mörbylånga  87,6 2023
Nybro  87,6 2023
Oskarshamn  87,6 2023
Robertsfors  87,5 2023
Norsjö  87,5 2023
Nordmaling  87,5 2023
Storuman  87,5 2023
Skellefteå  87,5 2023
Sorsele  87,5 2023
Vindeln  87,5 2023
Vilhelmina  87,5 2023
Umeå  87,5 2023
Åsele  87,5 2023
Vännäs  87,5 2023
Bjurholm  87,5 2023
Dorotea  87,5 2023
Malå  87,5 2023
Lycksele  87,5 2023
Malung-Sälen  86,8 2023
Ludvika  86,8 2023
Mora  86,8 2023
Leksand  86,8 2023
Borlänge  86,8 2023
Avesta  86,8 2023
Hedemora  86,8 2023
Gagnef  86,8 2023
Falun  86,8 2023
Älvdalen  86,8 2023
Vansbro  86,8 2023
Smedjebacken  86,8 2023
Säter  86,8 2023
Rättvik  86,8 2023
Orsa  86,8 2023
Orust  86,6 2023
Partille  86,6 2023
Mölndal  86,6 2023
Tanum  86,6 2023
Tibro  86,6 2023
Tidaholm  86,6 2023
Svenljunga  86,6 2023
Sotenäs  86,6 2023
Skara  86,6 2023
Strömstad  86,6 2023
Stenungsund  86,6 2023
Skövde  86,6 2023
Vara  86,6 2023
Tranemo  86,6 2023
Töreboda  86,6 2023
Uddevalla  86,6 2023
Ulricehamn  86,6 2023
Trollhättan  86,6 2023
Tjörn  86,6 2023
Vårgårda  86,6 2023
Vänersborg  86,6 2023
Åmål  86,6 2023
Öckerö  86,6 2023
Färgelanda  86,6 2023
Grästorp  86,6 2023
Gullspång  86,6 2023
Herrljunga  86,6 2023
Hjo  86,6 2023
Göteborg  86,6 2023
Götene  86,6 2023
Bengtsfors  86,6 2023
Ale  86,6 2023
Alingsås  86,6 2023
Borås  86,6 2023
Bollebygd  86,6 2023
Dals-Ed  86,6 2023
Falköping  86,6 2023
Essunga  86,6 2023
Lerum  86,6 2023
Kungälv  86,6 2023
Lidköping  86,6 2023
Lilla Edet  86,6 2023
Munkedal  86,6 2023
Mariestad  86,6 2023
Mark  86,6 2023
Mellerud  86,6 2023
Lysekil  86,6 2023
Härryda  86,6 2023
Karlsborg  86,6 2023
Hudiksvall  75,8 2023
Ljusdal  75,8 2023
Bollnäs  75,8 2023
Hofors  75,8 2023
Gävle  75,8 2023
Söderhamn  75,8 2023
Nordanstig  75,8 2023
Ockelbo  75,8 2023
Sandviken  75,8 2023
Ovanåker  75,8 2023
Piteå  62,3 2023
Pajala  62,3 2023
Älvsbyn  62,3 2023
Överkalix  62,3 2023
Övertorneå  62,3 2023
Gällivare  62,3 2023
Haparanda  62,3 2023
Boden  62,3 2023
Arjeplog  62,3 2023
Arvidsjaur  62,3 2023
Luleå  62,3 2023
Kalix  62,3 2023
Jokkmokk  62,3 2023
Kiruna  62,3 2023
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: FRIDA miljö- och fordonsdatabas; Databasen Kolada

Kommentar

Uppgifterna gäller andelen fordonskilometer (trafikarbete) som utförts med förnybara drivmedel i subventionerad kollektivtrafik. För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. I den nationella siffran ingår inte långfärdsbussar hos kommersiella aktörer.

Från och med 2018 ingår inte SL (Region Stockholm) i underlaget från FRIDA. Åren 2019-2022 innefattas den eldrivna bantrafiken i statistiken, vilket medför att den förnybara andelen drivmedel stiger med cirka en procentenhet på riksnivå. Tidigare år innefattas endast busstrafiken.

OBS Den publika delen av databasen FRIDA har stängts under år 2023, vilket medför att vi inte kan redovisa fördelningen på olika förnybara drivmedell år 2023.Som ersättning har regionala data för år 2023 har hämtats från databasen Kolada, som drivs av Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA). De två datakällorna kan använda något olika definitioner och avgränsningar, så att data för år 2023 inte är helt jämförbara med data för tidigare år.

Analys
Stora lappkast i val av förnybara drivmedel har skett de senaste åren. Etanoldrivna bussar var relativt populära under några år efter 2010, men har nu nästan försvunnit från vägarna. Användningen av biodiesel RME växte snabbt till och med år 2015, då användandet sjönk tillbaka till förmån för förnybar diesel HVO, som snabbt blev mycket populär. År 2018 skedde ett trendbrott då volymerna RME återigen ökade på bekostnad av HVO. Detta kan till stor del förklaras med förändringar i prisbilden för de två drivmedlen. Användningen av biogas har ökat långsamt men stadigt under en lång följd av år.

Eldrivna bussar är på stark frammarsch, men användningen av el i bussar är fortfarande liten jämfört med användningen av andra drivmedel på riksplanet. Drygt 8 procent av färdsträckan färdsträckan i den subventionerade busstrafiken kördes på el år 2022.

Detta år kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, knappt 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME. (SL ingår inte i underlaget, som nämndes ovan.)

Om vi vidgar perspektivet till att även innefatta bantrafiken, så fördelade sig användningen av alterntiva drivmedel på följande sätt, räknat som andel av de fordonskilometer som kördes i kollektivtrafiken år 2022: drygt 33 procent HVO, knappt 26 procent biogas, 12 procent RME och knappt 23 procent el. Användningen av etanol var försumbar, och rapporteras bara från Jämtland. Där stod den för 1 procent av den körda sträckan.

När det gäller andel HVO i kollektivtrafiken låg Blekinge i topp år 2022 med över 99 procent. Störst andel biogas användes i Västmanland med drygt 97 procent. Halland har satsat mest av alla län på RME, som användes till mer än 76 procent av körsträckan i kollektivtrafikfordonen år 2022. Andelen el var störst i Skåne med knappt 53 procent samma år.

År 2023 hade andelen eldriven färdsträcka i subventionerad busstrafik hunnit öka till 11 procent. Bussarna kördes till 36 procent på HVO och till 20 procent på RME. En viss överflyttning från HVO till RME skedde alltså från år 2022 till år 2023, vilket kan förklaras med det relativa prisläget. Andelen färdsträcka biogas ökade marginellt till 32 procent. (SL ingår fortfarande inte i underlaget.)

Indikator N.B2.B
Uppdaterad: 2024-08-31