Gå direkt till sidans innehåll

Andel förnybara drivmedel i kollektivtrafiken

Indikator N. B2. B

Den procentuella andelen av den körda sträckan i kollektivtrafiken där förnybara drivmedel används

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Lund  100,0 2023
1 Simrishamn  100,0 2023
2 Hässleholm  100,0 2023
3 Höganäs  100,0 2023
4 Höör  100,0 2023
5 Sala  100,0 2023
6 Ronneby  100,0 2023
7 Oxelösund  100,0 2023
8 Osby  100,0 2023
9 Karlshamn  100,0 2023
10 Karlskoga  100,0 2023
11 Karlskrona  100,0 2023
12 Olofström  100,0 2023
13 Katrineholm  100,0 2023
14 Kinda  100,0 2023
15 Klippan  100,0 2023
16 Nyköping  100,0 2023
17 Kramfors  100,0 2023
18 Kristianstad  100,0 2023
19 Kumla  100,0 2023
20 Kungsör  100,0 2023
21 Norrköping  100,0 2023
22 Kävlinge  100,0 2023
23 Köping  100,0 2023
24 Landskrona  100,0 2023
25 Perstorp  100,0 2023
26 Laxå  100,0 2023
27 Lekeberg  100,0 2023
28 Staffanstorp  100,0 2023
29 Norberg  100,0 2023
30 Lessebo  100,0 2023
31 Nora  100,0 2023
32 Lindesberg  100,0 2023
33 Linköping  100,0 2023
34 Ljungby  100,0 2023
35 Motala  100,0 2023
36 Ljusnarsberg  100,0 2023
37 Lomma  100,0 2023
38 Mjölby  100,0 2023
39 Markaryd  100,0 2023
40 Malmö  100,0 2023
41 Alvesta  100,0 2023
42 Östra Göinge  100,0 2023
43 Arboga  100,0 2023
44 Örnsköldsvik  100,0 2023
45 Örkelljunga  100,0 2023
46 Örebro  100,0 2023
47 Ödeshög  100,0 2023
48 Askersund  100,0 2023
49 Ängelholm  100,0 2023
50 Älmhult  100,0 2023
51 Åtvidaberg  100,0 2023
52 Åstorp  100,0 2023
53 Ydre  100,0 2023
54 Bjuv  100,0 2023
55 Ånge  100,0 2023
56 Växjö  100,0 2023
57 Västerås  100,0 2023
58 Vingåker  100,0 2023
59 Vellinge  100,0 2023
60 Boxholm  100,0 2023
61 Bromölla  100,0 2023
62 Burlöv  100,0 2023
63 Båstad  100,0 2023
64 Degerfors  100,0 2023
65 Valdemarsvik  100,0 2023
66 Eskilstuna  100,0 2023
67 Eslöv  100,0 2023
68 Ystad  100,0 2023
69 Fagersta  100,0 2023
70 Vadstena  100,0 2023
71 Uppvidinge  100,0 2023
72 Finspång  100,0 2023
73 Flen  100,0 2023
74 Trosa  100,0 2023
75 Trelleborg  100,0 2023
76 Tomelilla  100,0 2023
77 Gnesta  100,0 2023
78 Tingsryd  100,0 2023
79 Gotland  100,0 2023
80 Sölvesborg  100,0 2023
81 Söderköping  100,0 2023
82 Svedala  100,0 2023
83 Svalöv  100,0 2023
84 Surahammar  100,0 2023
85 Sundsvall  100,0 2023
86 Hallsberg  100,0 2023
87 Hallstahammar  100,0 2023
88 Helsingborg  100,0 2023
89 Strängnäs  100,0 2023
90 Sollefteå  100,0 2023
91 Skurup  100,0 2023
92 Skinnskatteberg  100,0 2023
93 Hällefors  100,0 2023
94 Hörby  100,0 2023
95 Timrå  100,0 2023
96 Sjöbo  100,0 2023
97 Härnösand  100,0 2023
98 Vaxholm  99,7 2023
99 Norrtälje  99,7 2023
100 Nynäshamn  99,7 2023
101 Sundbyberg  99,7 2023
102 Danderyd  99,7 2023
103 Nacka  99,7 2023
104 Vallentuna  99,7 2023
105 Salem  99,7 2023
106 Huddinge  99,7 2023
107 Upplands-Bro  99,7 2023
108 Täby  99,7 2023
109 Tyresö  99,7 2023
110 Haninge  99,7 2023
111 Sigtuna  99,7 2023
112 Stockholm  99,7 2023
113 Österåker  99,7 2023
114 Sollentuna  99,7 2023
115 Värmdö  99,7 2023
116 Solna  99,7 2023
117 Lidingö  99,7 2023
118 Ekerö  99,7 2023
119 Upplands Väsby  99,7 2023
120 Södertälje  99,7 2023
121 Botkyrka  99,7 2023
122 Järfälla  99,7 2023
123 Nykvarn  99,7 2023
124 Tierp  99,0 2023
125 Uppsala  99,0 2023
126 Enköping  99,0 2023
127 Älvkarleby  99,0 2023
128 Heby  99,0 2023
129 Östhammar  99,0 2023
130 Håbo  99,0 2023
131 Knivsta  99,0 2023
132 Laholm  98,3 2023
133 Halmstad  98,3 2023
134 Varberg  98,3 2023
135 Hylte  98,3 2023
136 Falkenberg  98,3 2023
137 Kungsbacka  98,3 2023
138 Riket  95,1 2023
139 Bräcke  93,9 2023
140 Östersund  93,9 2023
141 Krokom  93,9 2023
142 Strömsund  93,9 2023
143 Åre  93,9 2023
144 Berg  93,9 2023
145 Härjedalen  93,9 2023
146 Ragunda  93,9 2023
147 Habo  92,2 2023
148 Tranås  92,2 2023
149 Jönköping  92,2 2023
150 Mullsjö  92,2 2023
151 Värnamo  92,2 2023
152 Sävsjö  92,2 2023
153 Aneby  92,2 2023
154 Vetlanda  92,2 2023
155 Eksjö  92,2 2023
156 Nässjö  92,2 2023
157 Vaggeryd  92,2 2023
158 Gislaved  92,2 2023
159 Gnosjö  92,2 2023
160 Grums  90,8 2023
161 Säffle  90,8 2023
162 Hammarö  90,8 2023
163 Sunne  90,8 2023
164 Årjäng  90,8 2023
165 Munkfors  90,8 2023
166 Kristinehamn  90,8 2023
167 Karlstad  90,8 2023
168 Eda  90,8 2023
169 Arvika  90,8 2023
170 Filipstad  90,8 2023
171 Kil  90,8 2023
172 Forshaga  90,8 2023
173 Hagfors  90,8 2023
174 Torsby  90,8 2023
175 Storfors  90,8 2023
176 Emmaboda  87,6 2023
177 Mönsterås  87,6 2023
178 Borgholm  87,6 2023
179 Nybro  87,6 2023
180 Oskarshamn  87,6 2023
181 Vimmerby  87,6 2023
182 Torsås  87,6 2023
183 Mörbylånga  87,6 2023
184 Kalmar  87,6 2023
185 Hultsfred  87,6 2023
186 Högsby  87,6 2023
187 Västervik  87,6 2023
188 Vindeln  87,5 2023
189 Vännäs  87,5 2023
190 Nordmaling  87,5 2023
191 Åsele  87,5 2023
192 Skellefteå  87,5 2023
193 Bjurholm  87,5 2023
194 Robertsfors  87,5 2023
195 Malå  87,5 2023
196 Sorsele  87,5 2023
197 Storuman  87,5 2023
198 Dorotea  87,5 2023
199 Umeå  87,5 2023
200 Norsjö  87,5 2023
201 Lycksele  87,5 2023
202 Vilhelmina  87,5 2023
203 Vansbro  86,8 2023
204 Malung-Sälen  86,8 2023
205 Ludvika  86,8 2023
206 Mora  86,8 2023
207 Leksand  86,8 2023
208 Orsa  86,8 2023
209 Rättvik  86,8 2023
210 Smedjebacken  86,8 2023
211 Hedemora  86,8 2023
212 Säter  86,8 2023
213 Gagnef  86,8 2023
214 Borlänge  86,8 2023
215 Avesta  86,8 2023
216 Älvdalen  86,8 2023
217 Falun  86,8 2023
218 Munkedal  86,6 2023
219 Dals-Ed  86,6 2023
220 Orust  86,6 2023
221 Borås  86,6 2023
222 Partille  86,6 2023
223 Kungälv  86,6 2023
224 Alingsås  86,6 2023
225 Vänersborg  86,6 2023
226 Sotenäs  86,6 2023
227 Lerum  86,6 2023
228 Lidköping  86,6 2023
229 Bollebygd  86,6 2023
230 Lilla Edet  86,6 2023
231 Mölndal  86,6 2023
232 Mellerud  86,6 2023
233 Bengtsfors  86,6 2023
234 Ale  86,6 2023
235 Åmål  86,6 2023
236 Öckerö  86,6 2023
237 Götene  86,6 2023
238 Göteborg  86,6 2023
239 Svenljunga  86,6 2023
240 Strömstad  86,6 2023
241 Mark  86,6 2023
242 Herrljunga  86,6 2023
243 Gullspång  86,6 2023
244 Tanum  86,6 2023
245 Tibro  86,6 2023
246 Tidaholm  86,6 2023
247 Hjo  86,6 2023
248 Stenungsund  86,6 2023
249 Tjörn  86,6 2023
250 Skövde  86,6 2023
251 Vårgårda  86,6 2023
252 Töreboda  86,6 2023
253 Tranemo  86,6 2023
254 Skara  86,6 2023
255 Trollhättan  86,6 2023
256 Grästorp  86,6 2023
257 Mariestad  86,6 2023
258 Färgelanda  86,6 2023
259 Uddevalla  86,6 2023
260 Ulricehamn  86,6 2023
261 Härryda  86,6 2023
262 Falköping  86,6 2023
263 Essunga  86,6 2023
264 Karlsborg  86,6 2023
265 Lysekil  86,6 2023
266 Vara  86,6 2023
267 Gävle  75,8 2023
268 Sandviken  75,8 2023
269 Ljusdal  75,8 2023
270 Hofors  75,8 2023
271 Ovanåker  75,8 2023
272 Nordanstig  75,8 2023
273 Hudiksvall  75,8 2023
274 Bollnäs  75,8 2023
275 Ockelbo  75,8 2023
276 Söderhamn  75,8 2023
277 Boden  62,3 2023
278 Arjeplog  62,3 2023
279 Haparanda  62,3 2023
280 Luleå  62,3 2023
281 Arvidsjaur  62,3 2023
282 Gällivare  62,3 2023
283 Kiruna  62,3 2023
284 Jokkmokk  62,3 2023
285 Kalix  62,3 2023
286 Piteå  62,3 2023
287 Överkalix  62,3 2023
288 Pajala  62,3 2023
289 Övertorneå  62,3 2023
290 Älvsbyn  62,3 2023
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: FRIDA miljö- och fordonsdatabas; Databasen Kolada

Kommentar

Uppgifterna gäller andelen fordonskilometer (trafikarbete) som utförts med förnybara drivmedel i subventionerad kollektivtrafik. För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. I den nationella siffran ingår inte långfärdsbussar hos kommersiella aktörer.

Från och med 2018 ingår inte SL (Region Stockholm) i underlaget från FRIDA. Åren 2019-2022 innefattas den eldrivna bantrafiken i statistiken, vilket medför att den förnybara andelen drivmedel stiger med cirka en procentenhet på riksnivå. Tidigare år innefattas endast busstrafiken.

OBS Den publika delen av databasen FRIDA har stängts under år 2023, vilket medför att vi inte kan redovisa fördelningen på olika förnybara drivmedell år 2023.Som ersättning har regionala data för år 2023 har hämtats från databasen Kolada, som drivs av Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA). De två datakällorna kan använda något olika definitioner och avgränsningar, så att data för år 2023 inte är helt jämförbara med data för tidigare år.

Analys
Stora lappkast i val av förnybara drivmedel har skett de senaste åren. Etanoldrivna bussar var relativt populära under några år efter 2010, men har nu nästan försvunnit från vägarna. Användningen av biodiesel RME växte snabbt till och med år 2015, då användandet sjönk tillbaka till förmån för förnybar diesel HVO, som snabbt blev mycket populär. År 2018 skedde ett trendbrott då volymerna RME återigen ökade på bekostnad av HVO. Detta kan till stor del förklaras med förändringar i prisbilden för de två drivmedlen. Användningen av biogas har ökat långsamt men stadigt under en lång följd av år.

Eldrivna bussar är på stark frammarsch, men användningen av el i bussar är fortfarande liten jämfört med användningen av andra drivmedel på riksplanet. Drygt 8 procent av färdsträckan färdsträckan i den subventionerade busstrafiken kördes på el år 2022.

Detta år kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, knappt 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME. (SL ingår inte i underlaget, som nämndes ovan.)

Om vi vidgar perspektivet till att även innefatta bantrafiken, så fördelade sig användningen av alterntiva drivmedel på följande sätt, räknat som andel av de fordonskilometer som kördes i kollektivtrafiken år 2022: drygt 33 procent HVO, knappt 26 procent biogas, 12 procent RME och knappt 23 procent el. Användningen av etanol var försumbar, och rapporteras bara från Jämtland. Där stod den för 1 procent av den körda sträckan.

När det gäller andel HVO i kollektivtrafiken låg Blekinge i topp år 2022 med över 99 procent. Störst andel biogas användes i Västmanland med drygt 97 procent. Halland har satsat mest av alla län på RME, som användes till mer än 76 procent av körsträckan i kollektivtrafikfordonen år 2022. Andelen el var störst i Skåne med knappt 53 procent samma år.

År 2023 hade andelen eldriven färdsträcka i subventionerad busstrafik hunnit öka till 11 procent. Bussarna kördes till 36 procent på HVO och till 20 procent på RME. En viss överflyttning från HVO till RME skedde alltså från år 2022 till år 2023, vilket kan förklaras med det relativa prisläget. Andelen färdsträcka biogas ökade marginellt till 32 procent. (SL ingår fortfarande inte i underlaget.)

Uppdaterad: 2024-11-28