Gå direkt till sidans innehåll

Mängder biodrivmedel tillverkade av avfall och rester

Indikator N. B2.F. 10

Energimängder olika svensksålda biodrivmedel som tillverkats av avfall eller rester (TWh)

Rad-id Mätområde Datum Värde (TWh)

0

Biobensin

2015

0,01

1

Biobensin

2016

0,05

2

Biobensin

2017

0,21

3

Biobensin

2018

0,22

4

Biobensin

2019

0,07

5

Biobensin

2020

0,18

6

Biobensin

2021

0,20

7

Biobensin

2022

0,56

8

Biobensin

2023

1,20

Kommentar

De biodrivmedel som används i Sverige fördelar sig i två åtskilda grupper när det gäller i vad mån de tillverkas av avfall och rester, eller av primära (odlade) råvaror. I den första gruppen finner vi biogas, förnybar diesel HVO och biobensin. I den andra gruppen finner vi biodiesel FAME och etanol.

Andelen rester och avfall som råvara till HVO minskade drastiskt år 2019 på grund av att PFAD klassificerades om från rest till biprodukt vid raffineringen av palmolja den 1 juli 2019. (PFAD står för Palm oil Fatty Acid Distillate.) All PFAD som tillfördes som råvara andra halvåret 2019 bokfördes därmed som primär (odlad) råvara snarare än som en rest. Sedan år 2020 stiger andelen rester och avfall på nytt, främst på grund av att PFAD till stor del ersattes av slakteriavfall och andra animaliska fetter som råvara till HVO. År 2022 blev använd matolja en betydande råvara.

År 2020 sjönk andelen avfall och rester i råvarubasen till biobensin. Skälet är att behovet av biobensin för inblandning i bensin steg för att uppfylla reduktionsplikten, och att det tillkommande behovet av råvara i betydande grad täcktes av palmolja. Sedan år 2021 dominerar slakteriavfall och använd matolja råvarubasen till biobensin.

Exakt vilka råvaror av dessa två typer som används till ett givet biodrivmedel skiftar från år till år. Vi hänvisar till Energimyndighetens rapport Drivmedel 2021, där enskilda råvaror listas.

Uppdaterad: 2024-11-28