Gå direkt till sidans innehåll

Andelar biodrivmedel tillverkade av avfall och rester

Indikator N. B2.F. 9

Procentuella andelar av olika svensksålda biodrivmedel som tillverkats av avfall eller rester

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Etanol 2011 4,50
1 Etanol 2012 1,73
2 Etanol 2013 0,03
3 Etanol 2014 0,04
4 Etanol 2015 0,11
5 Etanol 2016 0,01
6 Etanol 2017 0,05
7 Etanol 2018 0,09
8 Etanol 2019 0,14
9 Etanol 2020 0,77
10 Etanol 2021 0,16
11 Etanol 2022 0,15
12 Etanol 2023 0,31
13 Biobensin 2015 100,00
14 Biobensin 2016 100,00
15 Biobensin 2017 96,30
16 Biobensin 2018 80,80
17 Biobensin 2019 78,16
18 Biobensin 2020 40,31
19 Biobensin 2021 77,38
20 Biobensin 2022 100,00
21 Biobensin 2023 99,67
22 Biogas 2011 91,90
23 Biogas 2012 98,10
24 Biogas 2013 98,40
25 Biogas 2014 93,10
26 Biogas 2015 89,40
27 Biogas 2016 93,60
28 Biogas 2017 94,50
29 Biogas 2018 95,84
30 Biogas 2019 99,30
31 Biogas 2020 97,90
32 Biogas 2021 99,70
33 Biogas 2022 99,71
34 Biogas 2023 100,00
35 FAME 2011 0,00
36 FAME 2012 0,00
37 FAME 2013 0,00
38 FAME 2014 0,00
39 FAME 2015 0,00
40 FAME 2016 0,00
41 FAME 2017 0,00
42 FAME 2018 6,29
43 FAME 2019 7,33
44 FAME 2020 2,55
45 FAME 2021 9,91
46 FAME 2022 23,94
47 FAME 2023 20,80
48 HVO 2011 100,00
49 HVO 2012 88,90
50 HVO 2013 81,20
51 HVO 2014 84,80
52 HVO 2015 78,10
53 HVO 2016 87,70
54 HVO 2017 87,00
55 HVO 2018 96,27
56 HVO 2019 70,13
57 HVO 2020 85,32
58 HVO 2021 81,87
59 HVO 2022 97,24
60 HVO 2023 91,13
Datakälla: Energimyndigheten: Hållbara biodrivmedel och biobränslen, Drivmedel och biobränslen, Drivmedel 2023, Energimyndigheten: Personlig kommunikation

Kommentar

De biodrivmedel som används i Sverige fördelar sig i två åtskilda grupper när det gäller i vad mån de tillverkas av avfall och rester, eller av primära (odlade) råvaror. I den första gruppen med hög andel avfall eller rester finner vi biogas, biobensin och förnybar diesel HVO. I den andra gruppen finner vi biodiesel FAME och etanol.

Andelen rester och avfall som råvara till HVO minskade drastiskt år 2019 på grund av att PFAD klassificerades om från rest till biprodukt vid raffineringen av palmolja den 1 juli 2019. (PFAD står för Palm oil Fatty Acid Distillate.) All PFAD som tillfördes som råvara andra halvåret 2019 bokfördes därmed som primär (odlad) råvara snarare än som en rest. Sedan år 2020 stiger andelen rester och avfall på nytt, främst på grund av att PFAD till stor del ersattes av slakteriavfall och andra animaliska fetter som råvara till HVO. År 2022 blev använd matolja en betydande råvara till HVO.

År 2020 sjönk andelen avfall och rester i råvarubasen till biobensin. Skälet är att behovet av biobensin för inblandning i bensin steg för att uppfylla reduktionsplikten, och att det tillkommande behovet av råvara i betydande grad täcktes av palmolja. Sedan år 2021 dominerar slakteriavfall och använd matolja råvarubasen till biobensin.

Exakt vilka råvaror av dessa två typer som används till ett givet biodrivmedel skiftar från år till år. Vi hänvisar till Energimyndighetens rapport Drivmedel 2021, där enskilda råvaror listas.

Uppdaterad: 2024-11-28