Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittligt koldioxidutsläpp hos nya personbilar

Indikator N. B1.H. 1

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos nyregistrerade personbilar (g CO2/km)

Rad-id Kommun Senaste värdet (g CO2/km) Datum

0

Dorotea

 139,8

2023

1

Strömsund

 133,3

2023

2

Tomelilla

 127,9

2023

3

Högsby

 122,8

2023

4

Habo

 110,2

2023

5

Arjeplog

 109,6

2023

6

Torsby

 99,1

2023

7

Hällefors

 98,9

2023

8

Bjuv

 96,7

2023

9

Ockelbo

 96,7

2023

10

Pajala

 96,3

2023

11

Kiruna

 96,0

2023

12

Hagfors

 95,6

2023

13

Ragunda

 95,0

2023

14

Karlstad

 94,9

2023

15

Hofors

 94,6

2023

16

Bengtsfors

 93,4

2023

17

Jokkmokk

 92,8

2023

18

Eslöv

 92,2

2023

19

Arvidsjaur

 91,2

2023

20

Olofström

 90,7

2023

21

Filipstad

 90,5

2023

22

Örkelljunga

 89,2

2023

23

Perstorp

 88,3

2023

24

Sölvesborg

 88,1

2023

25

Ystad

 88,1

2023

26

Valdemarsvik

 87,2

2023

27

Sandviken

 87,2

2023

28

Emmaboda

 87,1

2023

29

Eksjö

 86,9

2023

30

Bjurholm

 86,8

2023

31

Åsele

 86,8

2023

32

Burlöv

 86,4

2023

33

Klippan

 86,0

2023

34

Malmö

 85,9

2023

35

Forshaga

 85,7

2023

36

Grums

 85,2

2023

37

Kalmar

 85,0

2023

38

Gällivare

 84,8

2023

39

Hammarö

 84,8

2023

40

Fagersta

 84,6

2023

41

Storuman

 84,6

2023

42

Östhammar

 84,5

2023

43

Kinda

 84,3

2023

44

Västervik

 84,0

2023

45

Ånge

 83,7

2023

46

Ljusdal

 83,7

2023

47

Årjäng

 83,6

2023

48

Karlshamn

 82,8

2023

49

Hultsfred

 82,8

2023

50

Vårgårda

 82,7

2023

51

Vänersborg

 82,5

2023

52

Jönköping

 82,0

2023

53

Sunne

 81,8

2023

54

Eda

 81,5

2023

55

Alingsås

 81,5

2023

56

Gotland

 81,4

2023

57

Gullspång

 81,3

2023

58

Sundbyberg

 81,0

2023

59

Lycksele

 81,0

2023

60

Boden

 80,9

2023

61

Ängelholm

 80,9

2023

62

Karlsborg

 80,4

2023

63

Haparanda

 80,2

2023

64

Nykvarn

 80,0

2023

65

Töreboda

 79,7

2023

66

Övertorneå

 79,6

2023

67

Mark

 79,5

2023

68

Nybro

 79,4

2023

69

Hylte

 79,2

2023

70

Lilla Edet

 79,1

2023

71

Älvdalen

 78,9

2023

72

Tingsryd

 78,2

2023

73

Nässjö

 78,1

2023

74

Borgholm

 77,8

2023

75

Arvika

 77,7

2023

76

Borlänge

 77,4

2023

77

Karlskrona

 77,3

2023

78

Gävle

 77,3

2023

79

Nyköping

 77,0

2023

80

Uddevalla

 77,0

2023

81

Avesta

 77,0

2023

82

Norrtälje

 76,8

2023

83

Åstorp

 76,6

2023

84

Skurup

 76,6

2023

85

Ydre

 76,4

2023

86

Söderhamn

 76,3

2023

87

Torsås

 76,2

2023

88

Motala

 76,2

2023

89

Svalöv

 75,9

2023

90

Vimmerby

 75,6

2023

91

Örnsköldsvik

 75,6

2023

92

Hässleholm

 75,2

2023

93

Älvkarleby

 75,1

2023

94

Sorsele

 75,0

2023

95

Oskarshamn

 74,9

2023

96

Ulricehamn

 74,8

2023

97

Malung-Sälen

 74,6

2023

98

Simrishamn

 74,6

2023

99

Upplands-Bro

 74,5

2023

100

Borås

 74,4

2023

101

Åmål

 74,3

2023

102

Haninge

 74,3

2023

103

Mariestad

 74,2

2023

104

Essunga

 74,2

2023

105

Katrineholm

 73,7

2023

106

Kristinehamn

 73,5

2023

107

Norrköping

 73,5

2023

108

Örebro

 73,5

2023

109

Munkfors

 73,4

2023

110

Ljungby

 73,0

2023

111

Skövde

 73,0

2023

112

Östra Göinge

 72,8

2023

113

Kungälv

 72,8

2023

114

Osby

 72,7

2023

115

Rättvik

 72,6

2023

116

Norberg

 72,5

2023

117

Bollebygd

 72,2

2023

118

Härnösand

 72,2

2023

119

Ludvika

 72,2

2023

120

Storfors

 72,1

2023

121

Oxelösund

 71,9

2023

122

Tranås

 71,8

2023

123

Askersund

 71,7

2023

124

Tierp

 71,7

2023

125

Umeå

 71,6

2023

126

Finspång

 71,5

2023

127

Falkenberg

 71,5

2023

128

Karlskoga

 71,5

2023

129

Öckerö

 71,4

2023

130

Ödeshög

 71,3

2023

131

Bromölla

 71,1

2023

132

Lidköping

 71,0

2023

133

Falköping

 70,6

2023

134

Bollnäs

 70,5

2023

135

Säffle

 70,5

2023

136

Hörby

 70,5

2023

137

Helsingborg

 70,4

2023

138

Trelleborg

 70,4

2023

139

Kumla

 70,4

2023

140

Laholm

 70,4

2023

141

Botkyrka

 70,3

2023

142

Ljusnarsberg

 70,2

2023

143

Nynäshamn

 70,2

2023

144

Lindesberg

 70,1

2023

145

Östersund

 70,0

2023

146

Ronneby

 69,9

2023

147

Säter

 69,7

2023

148

Luleå

 69,7

2023

149

Mellerud

 69,7

2023

150

Härjedalen

 69,7

2023

151

Huddinge

 69,7

2023

152

Flen

 69,7

2023

153

Mönsterås

 69,6

2023

154

Kristianstad

 69,6

2023

155

Älmhult

 69,3

2023

156

Dals-Ed

 69,3

2023

157

Enköping

 69,3

2023

158

Vetlanda

 69,2

2023

159

Upplands Väsby

 69,2

2023

160

Sjöbo

 68,9

2023

161

Linköping

 68,8

2023

162

Halmstad

 68,7

2023

163

Skara

 68,6

2023

164

Arboga

 68,3

2023

165

Sigtuna

 68,2

2023

166

Varberg

 68,2

2023

167

Sala

 68,1

2023

168

Lekeberg

 67,8

2023

169

Värnamo

 67,6

2023

170

Hallsberg

 67,6

2023

171

Växjö

 67,5

2023

172

Sävsjö

 67,4

2023

173

Vingåker

 67,1

2023

174

Båstad

 67,1

2023

175

Järfälla

 67,0

2023

176

Salem

 66,6

2023

177

Sundsvall

 66,5

2023

178

Köping

 66,5

2023

179

Svenljunga

 66,4

2023

180

Heby

 66,1

2023

181

Tjörn

 66,0

2023

182

Degerfors

 65,9

2023

183

Västerås

 65,8

2023

184

Strängnäs

 65,7

2023

185

Hedemora

 65,7

2023

186

Vansbro

 65,6

2023

187

Staffanstorp

 65,3

2023

188

Sollefteå

 65,3

2023

189

Berg

 65,2

2023

190

Timrå

 65,1

2023

191

Nora

 64,9

2023

192

Smedjebacken

 64,8

2023

193

Höganäs

 64,6

2023

194

Vellinge

 64,4

2023

195

Göteborg

 64,2

2023

196

Grästorp

 64,2

2023

197

Kil

 64,2

2023

198

Lessebo

 64,1

2023

199

Orsa

 64,1

2023

200

Kungsör

 63,8

2023

201

Kävlinge

 63,8

2023

202

Markaryd

 63,7

2023

203

Uppsala

 63,7

2023

204

Falun

 63,7

2023

205

Trosa

 63,6

2023

206

Kalix

 63,6

2023

207

Skellefteå

 63,6

2023

208

Riket

 63,4

2023

209

Landskrona

 63,4

2023

210

Österåker

 63,3

2023

211

Tranemo

 63,2

2023

212

Eskilstuna

 62,9

2023

213

Lysekil

 62,7

2023

214

Laxå

 62,5

2023

215

Mjölby

 62,4

2023

216

Tyresö

 62,4

2023

217

Stenungsund

 62,2

2023

218

Bräcke

 61,8

2023

219

Vallentuna

 61,8

2023

220

Håbo

 61,8

2023

221

Hallstahammar

 61,7

2023

222

Ale

 61,6

2023

223

Orust

 61,3

2023

224

Hudiksvall

 61,1

2023

225

Söderköping

 61,0

2023

226

Täby

 60,9

2023

227

Partille

 60,7

2023

228

Tibro

 60,6

2023

229

Ovanåker

 60,6

2023

230

Uppvidinge

 60,4

2023

231

Åtvidaberg

 60,2

2023

232

Höör

 60,1

2023

233

Surahammar

 59,8

2023

234

Mullsjö

 59,5

2023

235

Gnesta

 59,4

2023

236

Värmdö

 59,2

2023

237

Götene

 59,0

2023

238

Svedala

 58,9

2023

239

Skinnskatteberg

 58,9

2023

240

Boxholm

 58,7

2023

241

Åre

 57,8

2023

242

Krokom

 57,6

2023

243

Kungsbacka

 57,4

2023

244

Gagnef

 57,0

2023

245

Mörbylånga

 56,7

2023

246

Vindeln

 56,7

2023

247

Aneby

 56,7

2023

248

Södertälje

 56,6

2023

249

Sotenäs

 56,4

2023

250

Mora

 56,1

2023

251

Vaggeryd

 55,9

2023

252

Alvesta

 55,9

2023

253

Lidingö

 55,7

2023

254

Herrljunga

 55,6

2023

255

Solna

 55,4

2023

256

Gislaved

 55,1

2023

257

Vara

 55,1

2023

258

Lerum

 54,7

2023

259

Lomma

 54,6

2023

260

Vaxholm

 54,4

2023

261

Hjo

 54,4

2023

262

Härryda

 54,2

2023

263

Vadstena

 54,2

2023

264

Tanum

 53,9

2023

265

Leksand

 53,4

2023

266

Malå

 53,2

2023

267

Knivsta

 53,1

2023

268

Tidaholm

 52,8

2023

269

Munkedal

 52,6

2023

270

Gnosjö

 52,4

2023

271

Piteå

 52,2

2023

272

Trollhättan

 50,2

2023

273

Överkalix

 50,1

2023

274

Kramfors

 49,7

2023

275

Ekerö

 49,2

2023

276

Vilhelmina

 49,1

2023

277

Nordanstig

 48,1

2023

278

Vännäs

 47,5

2023

279

Älvsbyn

 47,0

2023

280

Stockholm

 45,6

2023

281

Färgelanda

 45,5

2023

282

Robertsfors

 43,8

2023

283

Sollentuna

 43,0

2023

284

Nacka

 42,5

2023

285

Nordmaling

 41,9

2023

286

Norsjö

 41,0

2023

287

Mölndal

 40,0

2023

288

Strömstad

 39,5

2023

289

Lund

 36,9

2023

290

Danderyd

 34,9

2023

Kommentar

Utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) anger som en kritisk faktor för att nå 2030-målet att EU inför krav att koldioxidutsläppet från nya personbilar är 95 g/km år 2020, 70 g/km år 2025, och 50 g/km år 2030, där dessa nivåer beslutas sex till tio år innan kraven börjar gälla (Kap. 13.2).

Energiförbrukning och koldioxidutsläpp vid verklig körning är oftast högre än vad de certifierade värdena ger vid handen. Skillnaden har ökat på senare år, vilket medför att trenden att koldioxidutsläppen minskar inte är så tydlig i verkligheten som diagrammet ovan visar.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 45,9 g/km på riksnivå.

Analys
De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

Den kraftiga minskning av koldioxidutsläppen som inleddes år 2020 beror på en snabbt ökande andel elbilar och laddhybrider i nybilsförsäljningen, samt på att de nya bensin- och dieselbilar som såldes blev snålare jämfört med år 2019. Detta är ett trendbrott efter några års stigande förbrukning som kan förklaras med SUV-trenden.

Minskningen av det genomsnittliga koldioxidutsläppet accelererade år 2022. Det syns dock inte i diagrammet på grund av det ovan nämnda tidsseriebrottet.

Övriga kommentarer
Fram till och med år 2010 är de nationella utsläppssiffrorna hämtade från Trafikverkets "PM Vägtrafikens utsläpp". Dessa skiljer sig flera gram från dem som Transportstyrelsen redovisar. Skillnaden uppkommer eftersom Trafikverket även räknar med rallybilar, provfordon, handikappfordon och andra fordon för speciella ändamål. Fram till och med år 2010 är de kommunala utsläppssiffrorna hämtade från Trafikverkets "Bilindex".

Från år 2011 och framåt är både de nationella och kommunala utsläppssiffrorna hämtade från SCB. De gäller alla nyregistrerade personbilar och husbilar som inte är äldre än 3 år och som inte blivit direktimporterade. Även elfordon räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram. Skillnaden mellan utsläppsvärdena från Trafikverket och SCB är mindre än ett gram.

För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Uppdaterad: 2024-08-17