Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittligt koldioxidutsläpp hos nya personbilar

Indikator N. B1.H. 1

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos nyregistrerade personbilar (g CO2/km)

Rad-id Kommun Senaste värdet (g CO2/km) Datum
0 Dorotea  139,8 2023
1 Strömsund  133,3 2023
2 Tomelilla  127,9 2023
3 Högsby  122,8 2023
4 Habo  110,2 2023
5 Arjeplog  109,6 2023
6 Torsby  99,1 2023
7 Hällefors  98,9 2023
8 Bjuv  96,7 2023
9 Ockelbo  96,7 2023
10 Pajala  96,3 2023
11 Kiruna  96,0 2023
12 Hagfors  95,6 2023
13 Ragunda  95,0 2023
14 Karlstad  94,9 2023
15 Hofors  94,6 2023
16 Bengtsfors  93,4 2023
17 Jokkmokk  92,8 2023
18 Eslöv  92,2 2023
19 Arvidsjaur  91,2 2023
20 Olofström  90,7 2023
21 Filipstad  90,5 2023
22 Örkelljunga  89,2 2023
23 Perstorp  88,3 2023
24 Sölvesborg  88,1 2023
25 Ystad  88,1 2023
26 Valdemarsvik  87,2 2023
27 Sandviken  87,2 2023
28 Emmaboda  87,1 2023
29 Eksjö  86,9 2023
30 Bjurholm  86,8 2023
31 Åsele  86,8 2023
32 Burlöv  86,4 2023
33 Klippan  86,0 2023
34 Malmö  85,9 2023
35 Forshaga  85,7 2023
36 Grums  85,2 2023
37 Kalmar  85,0 2023
38 Gällivare  84,8 2023
39 Hammarö  84,8 2023
40 Fagersta  84,6 2023
41 Storuman  84,6 2023
42 Östhammar  84,5 2023
43 Kinda  84,3 2023
44 Västervik  84,0 2023
45 Ånge  83,7 2023
46 Ljusdal  83,7 2023
47 Årjäng  83,6 2023
48 Karlshamn  82,8 2023
49 Hultsfred  82,8 2023
50 Vårgårda  82,7 2023
51 Vänersborg  82,5 2023
52 Jönköping  82,0 2023
53 Sunne  81,8 2023
54 Eda  81,5 2023
55 Alingsås  81,5 2023
56 Gotland  81,4 2023
57 Gullspång  81,3 2023
58 Sundbyberg  81,0 2023
59 Lycksele  81,0 2023
60 Boden  80,9 2023
61 Ängelholm  80,9 2023
62 Karlsborg  80,4 2023
63 Haparanda  80,2 2023
64 Nykvarn  80,0 2023
65 Töreboda  79,7 2023
66 Övertorneå  79,6 2023
67 Mark  79,5 2023
68 Nybro  79,4 2023
69 Hylte  79,2 2023
70 Lilla Edet  79,1 2023
71 Älvdalen  78,9 2023
72 Tingsryd  78,2 2023
73 Nässjö  78,1 2023
74 Borgholm  77,8 2023
75 Arvika  77,7 2023
76 Borlänge  77,4 2023
77 Karlskrona  77,3 2023
78 Gävle  77,3 2023
79 Nyköping  77,0 2023
80 Uddevalla  77,0 2023
81 Avesta  77,0 2023
82 Norrtälje  76,8 2023
83 Åstorp  76,6 2023
84 Skurup  76,6 2023
85 Ydre  76,4 2023
86 Söderhamn  76,3 2023
87 Torsås  76,2 2023
88 Motala  76,2 2023
89 Svalöv  75,9 2023
90 Vimmerby  75,6 2023
91 Örnsköldsvik  75,6 2023
92 Hässleholm  75,2 2023
93 Älvkarleby  75,1 2023
94 Sorsele  75,0 2023
95 Oskarshamn  74,9 2023
96 Ulricehamn  74,8 2023
97 Malung-Sälen  74,6 2023
98 Simrishamn  74,6 2023
99 Upplands-Bro  74,5 2023
100 Borås  74,4 2023
101 Åmål  74,3 2023
102 Haninge  74,3 2023
103 Mariestad  74,2 2023
104 Essunga  74,2 2023
105 Katrineholm  73,7 2023
106 Kristinehamn  73,5 2023
107 Norrköping  73,5 2023
108 Örebro  73,5 2023
109 Munkfors  73,4 2023
110 Ljungby  73,0 2023
111 Skövde  73,0 2023
112 Östra Göinge  72,8 2023
113 Kungälv  72,8 2023
114 Osby  72,7 2023
115 Rättvik  72,6 2023
116 Norberg  72,5 2023
117 Bollebygd  72,2 2023
118 Härnösand  72,2 2023
119 Ludvika  72,2 2023
120 Storfors  72,1 2023
121 Oxelösund  71,9 2023
122 Tranås  71,8 2023
123 Askersund  71,7 2023
124 Tierp  71,7 2023
125 Umeå  71,6 2023
126 Finspång  71,5 2023
127 Falkenberg  71,5 2023
128 Karlskoga  71,5 2023
129 Öckerö  71,4 2023
130 Ödeshög  71,3 2023
131 Bromölla  71,1 2023
132 Lidköping  71,0 2023
133 Falköping  70,6 2023
134 Bollnäs  70,5 2023
135 Säffle  70,5 2023
136 Hörby  70,5 2023
137 Helsingborg  70,4 2023
138 Trelleborg  70,4 2023
139 Kumla  70,4 2023
140 Laholm  70,4 2023
141 Botkyrka  70,3 2023
142 Ljusnarsberg  70,2 2023
143 Nynäshamn  70,2 2023
144 Lindesberg  70,1 2023
145 Östersund  70,0 2023
146 Ronneby  69,9 2023
147 Säter  69,7 2023
148 Luleå  69,7 2023
149 Mellerud  69,7 2023
150 Härjedalen  69,7 2023
151 Huddinge  69,7 2023
152 Flen  69,7 2023
153 Mönsterås  69,6 2023
154 Kristianstad  69,6 2023
155 Älmhult  69,3 2023
156 Dals-Ed  69,3 2023
157 Enköping  69,3 2023
158 Vetlanda  69,2 2023
159 Upplands Väsby  69,2 2023
160 Sjöbo  68,9 2023
161 Linköping  68,8 2023
162 Halmstad  68,7 2023
163 Skara  68,6 2023
164 Arboga  68,3 2023
165 Sigtuna  68,2 2023
166 Varberg  68,2 2023
167 Sala  68,1 2023
168 Lekeberg  67,8 2023
169 Värnamo  67,6 2023
170 Hallsberg  67,6 2023
171 Växjö  67,5 2023
172 Sävsjö  67,4 2023
173 Vingåker  67,1 2023
174 Båstad  67,1 2023
175 Järfälla  67,0 2023
176 Salem  66,6 2023
177 Sundsvall  66,5 2023
178 Köping  66,5 2023
179 Svenljunga  66,4 2023
180 Heby  66,1 2023
181 Tjörn  66,0 2023
182 Degerfors  65,9 2023
183 Västerås  65,8 2023
184 Strängnäs  65,7 2023
185 Hedemora  65,7 2023
186 Vansbro  65,6 2023
187 Staffanstorp  65,3 2023
188 Sollefteå  65,3 2023
189 Berg  65,2 2023
190 Timrå  65,1 2023
191 Nora  64,9 2023
192 Smedjebacken  64,8 2023
193 Höganäs  64,6 2023
194 Vellinge  64,4 2023
195 Göteborg  64,2 2023
196 Grästorp  64,2 2023
197 Kil  64,2 2023
198 Lessebo  64,1 2023
199 Orsa  64,1 2023
200 Kungsör  63,8 2023
201 Kävlinge  63,8 2023
202 Markaryd  63,7 2023
203 Uppsala  63,7 2023
204 Falun  63,7 2023
205 Trosa  63,6 2023
206 Kalix  63,6 2023
207 Skellefteå  63,6 2023
208 Riket  63,4 2023
209 Landskrona  63,4 2023
210 Österåker  63,3 2023
211 Tranemo  63,2 2023
212 Eskilstuna  62,9 2023
213 Lysekil  62,7 2023
214 Laxå  62,5 2023
215 Mjölby  62,4 2023
216 Tyresö  62,4 2023
217 Stenungsund  62,2 2023
218 Bräcke  61,8 2023
219 Vallentuna  61,8 2023
220 Håbo  61,8 2023
221 Hallstahammar  61,7 2023
222 Ale  61,6 2023
223 Orust  61,3 2023
224 Hudiksvall  61,1 2023
225 Söderköping  61,0 2023
226 Täby  60,9 2023
227 Partille  60,7 2023
228 Tibro  60,6 2023
229 Ovanåker  60,6 2023
230 Uppvidinge  60,4 2023
231 Åtvidaberg  60,2 2023
232 Höör  60,1 2023
233 Surahammar  59,8 2023
234 Mullsjö  59,5 2023
235 Gnesta  59,4 2023
236 Värmdö  59,2 2023
237 Götene  59,0 2023
238 Svedala  58,9 2023
239 Skinnskatteberg  58,9 2023
240 Boxholm  58,7 2023
241 Åre  57,8 2023
242 Krokom  57,6 2023
243 Kungsbacka  57,4 2023
244 Gagnef  57,0 2023
245 Mörbylånga  56,7 2023
246 Vindeln  56,7 2023
247 Aneby  56,7 2023
248 Södertälje  56,6 2023
249 Sotenäs  56,4 2023
250 Mora  56,1 2023
251 Vaggeryd  55,9 2023
252 Alvesta  55,9 2023
253 Lidingö  55,7 2023
254 Herrljunga  55,6 2023
255 Solna  55,4 2023
256 Gislaved  55,1 2023
257 Vara  55,1 2023
258 Lerum  54,7 2023
259 Lomma  54,6 2023
260 Vaxholm  54,4 2023
261 Hjo  54,4 2023
262 Härryda  54,2 2023
263 Vadstena  54,2 2023
264 Tanum  53,9 2023
265 Leksand  53,4 2023
266 Malå  53,2 2023
267 Knivsta  53,1 2023
268 Tidaholm  52,8 2023
269 Munkedal  52,6 2023
270 Gnosjö  52,4 2023
271 Piteå  52,2 2023
272 Trollhättan  50,2 2023
273 Överkalix  50,1 2023
274 Kramfors  49,7 2023
275 Ekerö  49,2 2023
276 Vilhelmina  49,1 2023
277 Nordanstig  48,1 2023
278 Vännäs  47,5 2023
279 Älvsbyn  47,0 2023
280 Stockholm  45,6 2023
281 Färgelanda  45,5 2023
282 Robertsfors  43,8 2023
283 Sollentuna  43,0 2023
284 Nacka  42,5 2023
285 Nordmaling  41,9 2023
286 Norsjö  41,0 2023
287 Mölndal  40,0 2023
288 Strömstad  39,5 2023
289 Lund  36,9 2023
290 Danderyd  34,9 2023
Datakälla: Trafikverket: PM Vägtrafikens utsläpp, Trafikverket: Bilindex, SCB: Personlig kommunikation

Kommentar

Utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) anger som en kritisk faktor för att nå 2030-målet att EU inför krav att koldioxidutsläppet från nya personbilar är 95 g/km år 2020, 70 g/km år 2025, och 50 g/km år 2030, där dessa nivåer beslutas sex till tio år innan kraven börjar gälla (Kap. 13.2).

Energiförbrukning och koldioxidutsläpp vid verklig körning är oftast högre än vad de certifierade värdena ger vid handen. Skillnaden har ökat på senare år, vilket medför att trenden att koldioxidutsläppen minskar inte är så tydlig i verkligheten som diagrammet ovan visar.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 45,9 g/km på riksnivå.

Analys
De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

Den kraftiga minskning av koldioxidutsläppen som inleddes år 2020 beror på en snabbt ökande andel elbilar och laddhybrider i nybilsförsäljningen, samt på att de nya bensin- och dieselbilar som såldes blev snålare jämfört med år 2019. Detta är ett trendbrott efter några års stigande förbrukning som kan förklaras med SUV-trenden.

Minskningen av det genomsnittliga koldioxidutsläppet accelererade år 2022. Det syns dock inte i diagrammet på grund av det ovan nämnda tidsseriebrottet.

Övriga kommentarer
Fram till och med år 2010 är de nationella utsläppssiffrorna hämtade från Trafikverkets "PM Vägtrafikens utsläpp". Dessa skiljer sig flera gram från dem som Transportstyrelsen redovisar. Skillnaden uppkommer eftersom Trafikverket även räknar med rallybilar, provfordon, handikappfordon och andra fordon för speciella ändamål. Fram till och med år 2010 är de kommunala utsläppssiffrorna hämtade från Trafikverkets "Bilindex".

Från år 2011 och framåt är både de nationella och kommunala utsläppssiffrorna hämtade från SCB. De gäller alla nyregistrerade personbilar och husbilar som inte är äldre än 3 år och som inte blivit direktimporterade. Även elfordon räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram. Skillnaden mellan utsläppsvärdena från Trafikverket och SCB är mindre än ett gram.

För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Uppdaterad: 2024-11-28