Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittligt koldioxidutsläpp hos nya lätta lastbilar

Indikator N. B1.H. 2

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos nyregistrerade lätta lastbilar (g CO2/km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (g CO2/km)

0

Katrineholm

2010

192,0

1

Katrineholm

2011

191,0

2

Katrineholm

2012

190,2

3

Katrineholm

2013

183,5

4

Katrineholm

2014

183,8

5

Katrineholm

2015

168,4

6

Katrineholm

2016

167,8

7

Katrineholm

2017

165,8

8

Katrineholm

2018

162,6

9

Katrineholm

2019

161,4

10

Katrineholm

2020

149,7

11

Katrineholm

2021

145,6

12

Katrineholm

2022

144,2

13

Katrineholm

2023

150,2

Kommentar

De genomsnittliga utsläppssiffrorna gäller alla nyregistrerade lätta lastbilar som inte är äldre än 3 år och som inte blivit direktimporterade. Även elfordon räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 118,9 g/km på riksnivå.

Analys
Utsläppen från nya lätta lastbilar har sjunkit i en relativt jämn takt sedan mätperiodens början. Åren 2017-2019 avstannade trenden att de nya lätta lastbilarna blev allt mer energieffektiva, precis som på personbilssidan. För deras del berodde det olyckliga trendbrottet på SUV:trenden, och på en ökande andel bensinbilar i nybilsförsäljningen, på de mer energieffektiva dieselbilarnas bekostnad. För de lätta lastbilarna är orsaken mer oklar.

År 2020 började det genomsnittliga koldioxidutsläppet att sjunka igen. Den accelererande försäljningen av nya elektriska lätta lasbilar är den främsta orsaken till detta. Ökningen av utsläppen år 2022 enligt diagrammet är skenbar och beror på det ovan nämnda tidsseriebrottet. I verkligheten accelererade minskningen av utsläppen detta år.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Uppdaterad: 2024-03-27