Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittligt koldioxidutsläpp hos nya lätta lastbilar

Indikator N. B1.H. 2

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos nyregistrerade lätta lastbilar (g CO2/km)

Rad-id Kommun Senaste värdet (g CO2/km) Datum
0 Bjurholm  349,0 2023
1 Dals-Ed  291,4 2023
2 Bräcke  261,9 2023
3 Sorsele  260,5 2023
4 Dorotea  255,5 2023
5 Ockelbo  254,9 2023
6 Vindeln  252,6 2023
7 Överkalix  237,9 2023
8 Rättvik  236,3 2023
9 Norberg  234,9 2023
10 Ovanåker  233,0 2023
11 Kiruna  232,2 2023
12 Haparanda  231,2 2023
13 Pajala  227,9 2023
14 Kalix  226,9 2023
15 Ydre  225,3 2023
16 Tibro  223,4 2023
17 Robertsfors  220,9 2023
18 Tanum  217,0 2023
19 Valdemarsvik  216,8 2023
20 Härjedalen  216,5 2023
21 Vaxholm  216,4 2023
22 Säter  216,4 2023
23 Habo  215,5 2023
24 Bromölla  214,4 2023
25 Strömsund  214,2 2023
26 Lidingö  213,1 2023
27 Älvdalen  213,0 2023
28 Berg  212,6 2023
29 Emmaboda  212,6 2023
30 Hedemora  211,5 2023
31 Nordanstig  211,3 2023
32 Lycksele  209,6 2023
33 Boden  209,4 2023
34 Vallentuna  209,0 2023
35 Ödeshög  208,7 2023
36 Askersund  208,6 2023
37 Östra Göinge  208,3 2023
38 Köping  207,6 2023
39 Örkelljunga  206,7 2023
40 Forshaga  206,4 2023
41 Jokkmokk  205,3 2023
42 Älmhult  204,5 2023
43 Torsås  204,5 2023
44 Österåker  203,9 2023
45 Gullspång  203,4 2023
46 Hylte  202,6 2023
47 Burlöv  201,2 2023
48 Malå  201,0 2023
49 Fagersta  200,9 2023
50 Götene  200,6 2023
51 Hörby  200,2 2023
52 Orust  199,2 2023
53 Hultsfred  199,0 2023
54 Kungsör  198,6 2023
55 Värmdö  198,6 2023
56 Hällefors  197,2 2023
57 Nora  196,7 2023
58 Skurup  196,2 2023
59 Kävlinge  196,2 2023
60 Sjöbo  196,0 2023
61 Övertorneå  195,8 2023
62 Arjeplog  195,7 2023
63 Grums  195,5 2023
64 Finspång  195,1 2023
65 Karlsborg  195,0 2023
66 Kumla  194,9 2023
67 Höör  194,8 2023
68 Nynäshamn  194,3 2023
69 Trelleborg  193,9 2023
70 Aneby  193,9 2023
71 Älvkarleby  193,8 2023
72 Söderköping  193,2 2023
73 Hallsberg  193,2 2023
74 Östhammar  193,1 2023
75 Falköping  193,0 2023
76 Årjäng  193,0 2023
77 Tyresö  192,8 2023
78 Ragunda  192,5 2023
79 Laholm  192,4 2023
80 Gällivare  191,7 2023
81 Upplands Väsby  190,8 2023
82 Eda  190,5 2023
83 Svalöv  190,2 2023
84 Sollefteå  190,1 2023
85 Vårgårda  189,9 2023
86 Vilhelmina  189,8 2023
87 Hofors  189,5 2023
88 Sigtuna  189,4 2023
89 Bollebygd  189,1 2023
90 Högsby  189,0 2023
91 Sotenäs  187,4 2023
92 Härnösand  187,3 2023
93 Tidaholm  187,3 2023
94 Svedala  187,2 2023
95 Sunne  187,1 2023
96 Sandviken  187,0 2023
97 Arvidsjaur  186,7 2023
98 Botkyrka  186,5 2023
99 Åre  185,4 2023
100 Bengtsfors  185,4 2023
101 Perstorp  185,2 2023
102 Åtvidaberg  185,1 2023
103 Motala  184,9 2023
104 Eslöv  184,7 2023
105 Helsingborg  184,5 2023
106 Munkedal  183,9 2023
107 Ånge  183,7 2023
108 Laxå  183,7 2023
109 Båstad  183,6 2023
110 Kristianstad  183,5 2023
111 Leksand  183,5 2023
112 Salem  183,1 2023
113 Staffanstorp  183,0 2023
114 Vellinge  183,0 2023
115 Gislaved  182,7 2023
116 Gagnef  182,6 2023
117 Upplands-Bro  182,6 2023
118 Krokom  182,6 2023
119 Norrtälje  181,8 2023
120 Oxelösund  181,8 2023
121 Haninge  181,6 2023
122 Sölvesborg  181,4 2023
123 Enköping  180,7 2023
124 Mark  180,4 2023
125 Mellerud  180,4 2023
126 Oskarshamn  180,2 2023
127 Härryda  179,8 2023
128 Kungälv  179,8 2023
129 Ljusnarsberg  179,8 2023
130 Karlskrona  179,4 2023
131 Borgholm  178,7 2023
132 Växjö  178,5 2023
133 Järfälla  178,4 2023
134 Nybro  178,3 2023
135 Ystad  178,3 2023
136 Malung-Sälen  178,2 2023
137 Lilla Edet  178,1 2023
138 Vännäs  178,0 2023
139 Ljungby  178,0 2023
140 Säffle  177,9 2023
141 Heby  177,9 2023
142 Alvesta  177,8 2023
143 Täby  177,4 2023
144 Essunga  176,9 2023
145 Håbo  176,5 2023
146 Jönköping  176,2 2023
147 Simrishamn  176,0 2023
148 Nordmaling  175,8 2023
149 Vänersborg  175,6 2023
150 Hagfors  175,6 2023
151 Örnsköldsvik  175,3 2023
152 Eksjö  175,2 2023
153 Värnamo  175,1 2023
154 Hässleholm  175,0 2023
155 Uppvidinge  174,9 2023
156 Bjuv  174,9 2023
157 Hammarö  174,6 2023
158 Kinda  174,0 2023
159 Örebro  174,0 2023
160 Partille  173,9 2023
161 Vetlanda  173,7 2023
162 Klippan  173,7 2023
163 Västervik  173,6 2023
164 Varberg  173,5 2023
165 Hudiksvall  172,8 2023
166 Stenungsund  172,7 2023
167 Halmstad  172,7 2023
168 Nyköping  171,8 2023
169 Storfors  171,4 2023
170 Falun  171,3 2023
171 Huddinge  171,1 2023
172 Karlshamn  170,5 2023
173 Sala  170,2 2023
174 Ekerö  170,0 2023
175 Nässjö  169,8 2023
176 Uddevalla  169,4 2023
177 Trollhättan  169,4 2023
178 Sollentuna  168,2 2023
179 Luleå  168,0 2023
180 Arboga  167,8 2023
181 Mörbylånga  167,7 2023
182 Uppsala  167,7 2023
183 Grästorp  167,7 2023
184 Eskilstuna  167,1 2023
185 Piteå  167,1 2023
186 Ludvika  166,7 2023
187 Vaggeryd  166,5 2023
188 Färgelanda  166,3 2023
189 Höganäs  166,3 2023
190 Bollnäs  166,1 2023
191 Ljusdal  165,5 2023
192 Borlänge  165,4 2023
193 Ulricehamn  164,8 2023
194 Olofström  164,6 2023
195 Ale  164,2 2023
196 Lindesberg  164,2 2023
197 Torsby  164,2 2023
198 Mönsterås  164,0 2023
199 Älvsbyn  163,2 2023
200 Lomma  162,9 2023
201 Kil  162,9 2023
202 Tjörn  162,9 2023
203 Trosa  162,8 2023
204 Kalmar  162,4 2023
205 Göteborg  162,2 2023
206 Nykvarn  162,2 2023
207 Mölndal  162,2 2023
208 Åstorp  161,6 2023
209 Skara  161,5 2023
210 Tranemo  161,5 2023
211 Öckerö  160,6 2023
212 Avesta  160,4 2023
213 Mariestad  159,8 2023
214 Västerås  159,7 2023
215 Riket  159,4 2023
216 Lerum  159,4 2023
217 Tomelilla  158,9 2023
218 Hallstahammar  158,4 2023
219 Falkenberg  158,3 2023
220 Kristinehamn  158,2 2023
221 Mjölby  158,1 2023
222 Mora  158,0 2023
223 Karlstad  158,0 2023
224 Vimmerby  158,0 2023
225 Smedjebacken  158,0 2023
226 Skinnskatteberg  158,0 2023
227 Ängelholm  157,9 2023
228 Linköping  156,5 2023
229 Surahammar  155,7 2023
230 Lund  155,6 2023
231 Östersund  155,2 2023
232 Borås  155,0 2023
233 Södertälje  154,8 2023
234 Tingsryd  154,4 2023
235 Alingsås  154,2 2023
236 Töreboda  153,8 2023
237 Gävle  153,7 2023
238 Skövde  153,3 2023
239 Sundsvall  153,2 2023
240 Vansbro  153,1 2023
241 Lysekil  152,9 2023
242 Karlskoga  152,9 2023
243 Strängnäs  152,7 2023
244 Arvika  152,6 2023
245 Danderyd  152,3 2023
246 Orsa  152,0 2023
247 Herrljunga  151,6 2023
248 Hjo  151,4 2023
249 Ronneby  150,8 2023
250 Söderhamn  150,6 2023
251 Katrineholm  150,2 2023
252 Flen  150,2 2023
253 Tierp  149,2 2023
254 Timrå  148,7 2023
255 Tranås  147,4 2023
256 Gotland  146,9 2023
257 Kungsbacka  146,9 2023
258 Mullsjö  146,7 2023
259 Umeå  146,4 2023
260 Stockholm  145,0 2023
261 Gnosjö  144,8 2023
262 Storuman  144,8 2023
263 Vara  144,6 2023
264 Malmö  144,6 2023
265 Sundbyberg  144,2 2023
266 Kramfors  144,0 2023
267 Lidköping  143,9 2023
268 Osby  141,9 2023
269 Sävsjö  141,8 2023
270 Gnesta  141,4 2023
271 Skellefteå  141,3 2023
272 Åsele  140,6 2023
273 Markaryd  139,2 2023
274 Filipstad  135,2 2023
275 Svenljunga  134,9 2023
276 Strömstad  133,6 2023
277 Norsjö  133,0 2023
278 Landskrona  131,6 2023
279 Lekeberg  131,4 2023
280 Norrköping  127,9 2023
281 Solna  124,9 2023
282 Vadstena  119,0 2023
283 Knivsta  116,4 2023
284 Degerfors  115,1 2023
285 Åmål  113,8 2023
286 Nacka  107,4 2023
287 Boxholm  107,2 2023
288 Munkfors  106,4 2023
289 Lessebo  72,6 2023
290 Vingåker  69,1 2023
Datakälla: SCB: Personlig kommunikation

Kommentar

De genomsnittliga utsläppssiffrorna gäller alla nyregistrerade lätta lastbilar som inte är äldre än 3 år och som inte blivit direktimporterade. Även elfordon räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 118,9 g/km på riksnivå.

Analys
Utsläppen från nya lätta lastbilar har sjunkit i en relativt jämn takt sedan mätperiodens början. Åren 2017-2019 avstannade trenden att de nya lätta lastbilarna blev allt mer energieffektiva, precis som på personbilssidan. För deras del berodde det olyckliga trendbrottet på SUV:trenden, och på en ökande andel bensinbilar i nybilsförsäljningen, på de mer energieffektiva dieselbilarnas bekostnad. För de lätta lastbilarna är orsaken mer oklar.

År 2020 började det genomsnittliga koldioxidutsläppet att sjunka igen. Den accelererande försäljningen av nya elektriska lätta lasbilar är den främsta orsaken till detta. Ökningen av utsläppen år 2022 enligt diagrammet är skenbar och beror på det ovan nämnda tidsseriebrottet. I verkligheten accelererade minskningen av utsläppen detta år.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Uppdaterad: 2024-11-28