Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittliga koldioxidutsläpp hos fordon

Indikator N. B1. M

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos alla personbilar i trafik (g CO2/km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (g CO2/km)
0 Västervik 2010 196,3
1 Västervik 2011 192,5
2 Västervik 2012 189,2
3 Västervik 2013 185,8
4 Västervik 2014 181,8
5 Västervik 2015 176,8
6 Västervik 2016 171,3
7 Västervik 2017 165,9
8 Västervik 2018 161,1
9 Västervik 2019 156,5
10 Västervik 2020 151,6
11 Västervik 2021 146,6
12 Västervik 2022 143,0
13 Västervik 2023 140,3
Datakälla: SCB: Personlig kommunikation

Kommentar

Uppgifterna gäller alla personbilar och husbilar som är i trafik det givna året och inte är äldre än 20 år. Även elbilar räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

De genomsnittliga certifierade koldioxidutsläppen per körd kilometer hos Sveriges bilar minskar än så länge i jämn takt. Det finns en risk att utsläppsminskningen planar ut och avstannar om ett antal år, eftersom denna trend just nu är tydlig hos de nyregistrerade personbilarna.

De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 132,6 g/km på riksnivå.

Uppdaterad: 2024-11-28