Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittliga koldioxidutsläpp hos fordon

Indikator N. B1. M

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos alla personbilar i trafik (g CO2/km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (g CO2/km)
0 Nynäshamn 2010 196,2
1 Nynäshamn 2011 192,5
2 Nynäshamn 2012 189,0
3 Nynäshamn 2013 184,4
4 Nynäshamn 2014 179,4
5 Nynäshamn 2015 173,9
6 Nynäshamn 2016 168,4
7 Nynäshamn 2017 163,5
8 Nynäshamn 2018 158,6
9 Nynäshamn 2019 154,0
10 Nynäshamn 2020 149,6
11 Nynäshamn 2021 143,6
12 Nynäshamn 2022 138,7
13 Nynäshamn 2023 137,1
Datakälla: SCB: Personlig kommunikation

Kommentar

Uppgifterna gäller alla personbilar och husbilar som är i trafik det givna året och inte är äldre än 20 år. Även elbilar räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

De genomsnittliga certifierade koldioxidutsläppen per körd kilometer hos Sveriges bilar minskar än så länge i jämn takt. Det finns en risk att utsläppsminskningen planar ut och avstannar om ett antal år, eftersom denna trend just nu är tydlig hos de nyregistrerade personbilarna.

De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 132,6 g/km på riksnivå.

Uppdaterad: 2024-11-28