Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittliga koldioxidutsläpp hos fordon

Indikator N. B1. M

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos alla personbilar i trafik (g CO2/km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (g CO2/km)

0

Malung-Sälen

2010

201,3

1

Malung-Sälen

2011

198,6

2

Malung-Sälen

2012

195,6

3

Malung-Sälen

2013

192,7

4

Malung-Sälen

2014

189,3

5

Malung-Sälen

2015

185,5

6

Malung-Sälen

2016

181,3

7

Malung-Sälen

2017

176,9

8

Malung-Sälen

2018

172,9

9

Malung-Sälen

2019

168,6

10

Malung-Sälen

2020

163,6

11

Malung-Sälen

2021

158,4

12

Malung-Sälen

2022

150,5

13

Malung-Sälen

2023

151,4

Kommentar

Uppgifterna gäller alla personbilar och husbilar som är i trafik det givna året och inte är äldre än 20 år. Även elbilar räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

De genomsnittliga certifierade koldioxidutsläppen per körd kilometer hos Sveriges bilar minskar än så länge i jämn takt. Det finns en risk att utsläppsminskningen planar ut och avstannar om ett antal år, eftersom denna trend just nu är tydlig hos de nyregistrerade personbilarna.

De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 132,6 g/km på riksnivå.

Uppdaterad: 2024-11-28