Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittliga koldioxidutsläpp hos fordon

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos alla personbilar i trafik (g CO2/km)
Kommun Senaste värdet (g CO2/km) Datum
Strömsund  180 2018
Älvdalen  179 2018
Åsele  179 2018
Berg  179 2018
Dorotea  178 2018
Härjedalen  178 2018
Storuman  178 2018
Vilhelmina  177 2018
Lycksele  176 2018
Sorsele  176 2018
Bräcke  175 2018
Bjurholm  175 2018
Krokom  174 2018
Vansbro  174 2018
Åre  174 2018
Vindeln  174 2018
Älvsbyn  174 2018
Orsa  174 2018
Arjeplog  174 2018
Ragunda  174 2018
Överkalix  173 2018
Malung-Sälen  173 2018
Nordanstig  172 2018
Gällivare  172 2018
Pajala  172 2018
Norsjö  171 2018
Vännäs  171 2018
Jokkmokk  171 2018
Haparanda  171 2018
Ovanåker  171 2018
Munkfors  171 2018
Kiruna  171 2018
Malå  170 2018
Robertsfors  169 2018
Ånge  169 2018
Ockelbo  169 2018
Rättvik  169 2018
Hagfors  169 2018
Nordmaling  169 2018
Kramfors  169 2018
Ljusnarsberg  169 2018
Filipstad  168 2018
Örnsköldsvik  168 2018
Piteå  168 2018
Mora  168 2018
Boden  168 2018
Sollefteå  168 2018
Östersund  168 2018
Torsby  168 2018
Arvidsjaur  167 2018
Eda  167 2018
Övertorneå  167 2018
Årjäng  167 2018
Gagnef  167 2018
Leksand  167 2018
Skellefteå  167 2018
Emmaboda  166 2018
Högsby  166 2018
Sunne  166 2018
Kalix  166 2018
Hudiksvall  166 2018
Heby  166 2018
Gotland  166 2018
Essunga  166 2018
Luleå  166 2018
Perstorp  166 2018
Hofors  166 2018
Grums  165 2018
Borgholm  165 2018
Ljusdal  165 2018
Tierp  165 2018
Vingåker  165 2018
Östra Göinge  164 2018
Tidaholm  164 2018
Bollnäs  164 2018
Arvika  164 2018
Östhammar  164 2018
Arboga  164 2018
Tomelilla  164 2018
Klippan  164 2018
Flen  164 2018
Mellerud  164 2018
Storfors  164 2018
Färgelanda  163 2018
Mönsterås  163 2018
Valdemarsvik  163 2018
Nybro  163 2018
Söderhamn  163 2018
Kungsör  163 2018
Uppvidinge  163 2018
Hörby  163 2018
Kinda  163 2018
Degerfors  163 2018
Hällefors  163 2018
Tingsryd  163 2018
Älvkarleby  163 2018
Bengtsfors  163 2018
Härnösand  163 2018
Dals-Ed  163 2018
Lessebo  163 2018
Hylte  163 2018
Örkelljunga  163 2018
Hedemora  163 2018
Sala  163 2018
Skinnskatteberg  162 2018
Bromölla  162 2018
Lekeberg  162 2018
Hallsberg  162 2018
Hallstahammar  162 2018
Surahammar  162 2018
Sjöbo  162 2018
Töreboda  162 2018
Kil  162 2018
Lindesberg  162 2018
Askersund  162 2018
Torsås  162 2018
Köping  162 2018
Osby  162 2018
Sandviken  162 2018
Smedjebacken  162 2018
Åmål  162 2018
Borlänge  162 2018
Åtvidaberg  162 2018
Herrljunga  161 2018
Laxå  161 2018
Ludvika  161 2018
Svalöv  161 2018
Ronneby  161 2018
Hultsfred  161 2018
Munkedal  161 2018
Ödeshög  161 2018
Västervik  161 2018
Gullspång  161 2018
Bjuv  161 2018
Gnesta  161 2018
Olofström  161 2018
Forshaga  161 2018
Nora  161 2018
Säter  161 2018
Säffle  161 2018
Hässleholm  161 2018
Höör  160 2018
Oskarshamn  160 2018
Boxholm  160 2018
Ydre  160 2018
Umeå  160 2018
Svenljunga  160 2018
Avesta  160 2018
Alvesta  160 2018
Falun  160 2018
Skurup  160 2018
Åstorp  160 2018
Sölvesborg  160 2018
Laholm  160 2018
Norrtälje  160 2018
Katrineholm  159 2018
Finspång  159 2018
Aneby  159 2018
Sävsjö  159 2018
Norberg  159 2018
Ekerö  159 2018
Karlshamn  159 2018
Mörbylånga  159 2018
Timrå  159 2018
Mullsjö  159 2018
Trelleborg  159 2018
Vara  159 2018
Eskilstuna  159 2018
Karlsborg  159 2018
Fagersta  159 2018
Simrishamn  159 2018
Vimmerby  159 2018
Ljungby  159 2018
Grästorp  159 2018
Sundsvall  159 2018
Vårgårda  159 2018
Nynäshamn  159 2018
Markaryd  159 2018
Eslöv  159 2018
Kumla  158 2018
Enköping  158 2018
Orust  158 2018
Kristianstad  158 2018
Hjo  158 2018
Tibro  158 2018
Karlskoga  158 2018
Karlskrona  158 2018
Falköping  157 2018
Söderköping  157 2018
Falkenberg  157 2018
Landskrona  157 2018
Habo  157 2018
Lilla Edet  157 2018
Burlöv  157 2018
Gävle  157 2018
Tranås  157 2018
Vetlanda  157 2018
Oxelösund  157 2018
Götene  156 2018
Skara  156 2018
Eksjö  156 2018
Tanum  156 2018
Tyresö  156 2018
Vänersborg  156 2018
Kristinehamn  156 2018
Varberg  156 2018
Ystad  156 2018
Gislaved  156 2018
Svedala  156 2018
Uppsala  156 2018
Båstad  156 2018
Höganäs  156 2018
Värmdö  156 2018
Lidingö  156 2018
Lysekil  156 2018
Riket  156 2018
Håbo  156 2018
Trollhättan  156 2018
Strömstad  155 2018
Älmhult  155 2018
Tjörn  155 2018
Motala  155 2018
Västerås  155 2018
Mjölby  155 2018
Knivsta  155 2018
Ulricehamn  155 2018
Vadstena  155 2018
Gnosjö  155 2018
Halmstad  155 2018
Haninge  155 2018
Tranemo  155 2018
Staffanstorp  155 2018
Kävlinge  155 2018
Örebro  155 2018
Norrköping  155 2018
Upplands-Bro  155 2018
Mark  155 2018
Huddinge  155 2018
Nyköping  155 2018
Karlstad  155 2018
Ängelholm  155 2018
Sotenäs  155 2018
Lidköping  155 2018
Vaxholm  155 2018
Vaggeryd  154 2018
Järfälla  154 2018
Hammarö  154 2018
Botkyrka  154 2018
Vallentuna  154 2018
Bollebygd  154 2018
Nässjö  154 2018
Växjö  154 2018
Mariestad  154 2018
Trosa  154 2018
Österåker  154 2018
Sigtuna  154 2018
Kalmar  154 2018
Strängnäs  154 2018
Vellinge  154 2018
Öckerö  153 2018
Upplands Väsby  153 2018
Linköping  153 2018
Lomma  153 2018
Nykvarn  153 2018
Uddevalla  152 2018
Alingsås  152 2018
Jönköping  152 2018
Ale  152 2018
Salem  152 2018
Värnamo  152 2018
Malmö  152 2018
Stenungsund  151 2018
Skövde  151 2018
Helsingborg  151 2018
Täby  151 2018
Kungälv  151 2018
Borås  150 2018
Härryda  150 2018
Kungsbacka  149 2018
Lerum  149 2018
Partille  148 2018
Göteborg  148 2018
Mölndal  147 2018
Danderyd  147 2018
Södertälje  146 2018
Sollentuna  146 2018
Nacka  145 2018
Sundbyberg  144 2018
Stockholm  144 2018
Lund  142 2018
Solna  134 2018
Datakälla: SCB: Personlig kommunikation

Kommentar

Uppgifterna gäller alla personbilar och husbilar som är i trafik det givna året och inte är äldre än 20 år. Även elbilar räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

De genomsnittliga certifierade koldioxidutsläppen per körd kilometer hos Sveriges bilar minskar än så länge i jämn takt. Det finns en risk att utsläppsminskningen planar ut och avstannar om ett antal år, eftersom denna trend just nu är tydlig hos de nyregistrerade personbilarna.

De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

Alla data till och med år 2018 är baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Den nya körcykeln WLTP ger högre värden.

Indikator N.B1.M
Uppdaterad: 2020-11-09