Gå direkt till sidans innehåll

Antal lätta lastbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 2

Antal lätta lastbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
0 Bjurholm 2007 85,1
1 Bjurholm 2008 89,4
2 Bjurholm 2009 94,0
3 Bjurholm 2010 93,1
4 Bjurholm 2011 98,3
5 Bjurholm 2012 99,1
6 Bjurholm 2013 100,2
7 Bjurholm 2014 102,8
8 Bjurholm 2015 102,7
9 Bjurholm 2016 104,7
10 Bjurholm 2017 103,6
11 Bjurholm 2018 107,8
12 Bjurholm 2019 109,2
13 Bjurholm 2020 112,7
14 Bjurholm 2021 115,2
15 Bjurholm 2022 112,1
16 Bjurholm 2023 108,2
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Det rullar allt fler lätta lastbilar på svenska vägar. Trenden är tydlig och skiljer ut de lätta lastbilarna från övriga fordonstyper, där antalet fordon i trafik per capita hållit sig ungefär konstant under en lång följd av år.

Det växande antalet lätta lastbilar har troligen att göra med den ökande e-handeln, som medför ett växande behov av lätta transportfordon för att frakta varor till slutkund. Vissa ser ökningen som ett problem, eftersom de lätta lastbilarna kan korka igen våra städer. Men trenden kan också vara ett uttryck för en ökande omlastning från tung till lätt lastbil för transporter till verksamheter i stadskärnan, vilket är av godo.

Mer genererellt ser vi en tilltagande avprofessionalisering av godstransporterna. Det kan vara svårt att få tag i chaufförer. Att använda lätta lastbilar blir då attraktivt eftersom det räcker med vanligt B-körkort, som de flesta fortfarande har.

Ytterligare ett skäl till det ökande antalet lätta lastbilar är att småföretagare gynnats av ROT- och RUT-avdrag. Många hantverkare använder lätta lastbilar som yrkesfordon.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28