Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning av resesträckor vid pendlings- och arbetsresor

Indikator N. B3.L. 3

Procentuella andelar av resesträckor med olika färdmedel för arbets-, tjänste- och skolresor

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Gång, cykel 2011 4,2
1 Gång, cykel 2012 3,8
2 Gång, cykel 2013 3,8
3 Gång, cykel 2014 3,9
4 Gång, cykel 2015 3,8
5 Gång, cykel 2016 3,8
6 Gång, cykel 2019 3,0
7 Gång, cykel 2020 5,9
8 Gång, cykel 2021 5,4
9 Gång, cykel 2022 3,0
10 Gång, cykel 2023 4,1
11 Bil 2011 68,1
12 Bil 2012 60,1
13 Bil 2013 57,9
14 Bil 2014 59,7
15 Bil 2015 62,1
16 Bil 2016 65,5
17 Bil 2019 48,4
18 Bil 2020 66,7
19 Bil 2021 75,8
20 Bil 2022 44,6
21 Bil 2023 48,2
22 Kollektivtrafik 2011 20,3
23 Kollektivtrafik 2012 18,7
24 Kollektivtrafik 2013 23,1
25 Kollektivtrafik 2014 24,2
26 Kollektivtrafik 2015 27,6
27 Kollektivtrafik 2016 26,2
28 Kollektivtrafik 2019 34,7
29 Kollektivtrafik 2020 23,6
30 Kollektivtrafik 2021 17,0
31 Kollektivtrafik 2022 20,6
32 Kollektivtrafik 2023 25,8
33 Övrigt, ingen uppgift 2011 7,3
34 Övrigt, ingen uppgift 2012 17,4
35 Övrigt, ingen uppgift 2013 15,2
36 Övrigt, ingen uppgift 2014 12,2
37 Övrigt, ingen uppgift 2015 6,5
38 Övrigt, ingen uppgift 2016 4,6
39 Övrigt, ingen uppgift 2019 14,0
40 Övrigt, ingen uppgift 2020 3,8
41 Övrigt, ingen uppgift 2021 1,9
42 Övrigt, ingen uppgift 2022 31,8
43 Övrigt, ingen uppgift 2023 21,9
Datakälla: Trafikanalys: Nationella resvaneundersökningen

Kommentar

Jämför gärna uppgifterna för dessa arbetsrelaterade resor med motsvarande data för samtliga typer av resor i bil, kollektivtrafik, och med gång eller cykel.

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2022). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

I färdsättskategorin Övrigt ingår bland annat färdtjänst, taxi, flyg och sjöfart. Storleken hos denna kategori varierar mycket från år till år, vilket tyder på att kategoriseringen av resor kan påverka trender över tid även för andra färdsätt. Trenderna bör därför tolkas med försiktighet.

Analys
Den stora ökningen i resesträcka med kollektivtrafik för arbetsrelaterade resor från år 2016 till 2019 är slående. En liknande ökning kunde ses i det allmänna resandet med kollektivtrafik, både räknat i absoluta tal och som andel av det sammanlagda resandet. Ökningen för de arbetsrelaterade resorna var dock större. Det ser alltså ut som om de denna typ av resor drev de beteendeförändringar bort från bilberoendet som kunde anas generellt.

Covidpandemin var ett dråpslag mot det arbetsrelaterade resandet i kollektivtrafik. Resesträckan minskade nästan 75 procent från år 2019 till år 2021. År 2022 skedde en avsevärd återhämtning, som dock avstannade år 2023. Det är långt kvar till toppnoteringen för kollektivtrafiken år 2019.

Sett över hela mätperioden verkar färdsträckorna i arbetsrelaterade resor avta såväl i bil som med gång eller cykel. Resesträckan i kollektivtrafik har inte återhämtat sig till nivån före pandemin. Sammantaget tyder detta på en permanent minskning av pendlingsresorna efter pandemin som en följd av ökat hemarbete.

Uppdaterad: 2024-11-28