Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Mängd godstransporter i olika transportslag

Godstransportarbete i Sverige per capita i olika transportslag (1 000 tonkm/capita)
Mätområde Datum Värde (1 000 tonkm/inv)
Totalt 2006 11,74
Totalt 2007 12,01
Totalt 2008 12,17
Totalt 2009 10,32
Totalt 2010 11,16
Totalt 2011 11,03
Totalt 2012 10,19
Totalt 2013 10,06
Totalt 2014 9,99
Totalt 2015 9,92
Totalt 2016 10,03
Totalt 2017 10,04
Totalt 2018 10,24
Totalt 2019 9,93
Totalt 2020 9,79
Totalt 2021 10,23
Totalt 2022 10,11
Vägtrafik 2006 6,11
Vägtrafik 2007 6,17
Vägtrafik 2008 6,40
Vägtrafik 2009 5,35
Vägtrafik 2010 5,57
Vägtrafik 2011 5,52
Vägtrafik 2012 4,91
Vägtrafik 2013 5,11
Vägtrafik 2014 5,00
Vägtrafik 2015 5,01
Vägtrafik 2016 5,16
Vägtrafik 2017 5,03
Vägtrafik 2018 5,19
Vägtrafik 2019 5,04
Vägtrafik 2020 5,07
Vägtrafik 2021 5,52
Vägtrafik 2022 5,47
Bantrafik 2006 2,33
Bantrafik 2007 2,40
Bantrafik 2008 2,32
Bantrafik 2009 2,01
Bantrafik 2010 2,29
Bantrafik 2011 2,23
Bantrafik 2012 2,15
Bantrafik 2013 2,06
Bantrafik 2014 2,06
Bantrafik 2015 1,99
Bantrafik 2016 2,03
Bantrafik 2017 2,06
Bantrafik 2018 2,10
Bantrafik 2019 2,02
Bantrafik 2020 1,97
Bantrafik 2021 2,04
Bantrafik 2022 2,00
Inrikes flyg 2006 0,01
Inrikes flyg 2007 0,01
Inrikes flyg 2008 0,01
Inrikes flyg 2009 0,01
Inrikes flyg 2010 0,01
Inrikes flyg 2011 0,01
Inrikes flyg 2012 0,00
Inrikes flyg 2013 0,00
Inrikes flyg 2014 0,00
Inrikes flyg 2015 0,00
Inrikes flyg 2016 0,00
Inrikes flyg 2017 0,00
Inrikes flyg 2018 0,00
Inrikes flyg 2019 0,00
Inrikes flyg 2020 0,00
Inrikes flyg 2021 0,00
Inrikes flyg 2022 0,00
Inrikes sjöfart 2006 3,30
Inrikes sjöfart 2007 3,43
Inrikes sjöfart 2008 3,44
Inrikes sjöfart 2009 2,96
Inrikes sjöfart 2010 3,29
Inrikes sjöfart 2011 3,27
Inrikes sjöfart 2012 3,13
Inrikes sjöfart 2013 2,89
Inrikes sjöfart 2014 2,93
Inrikes sjöfart 2015 2,91
Inrikes sjöfart 2016 2,84
Inrikes sjöfart 2017 2,95
Inrikes sjöfart 2018 2,94
Inrikes sjöfart 2019 2,87
Inrikes sjöfart 2020 2,74
Inrikes sjöfart 2021 2,67
Inrikes sjöfart 2022 2,64
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

När det gäller vägtrafiken avses godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.

När det gäller bantrafik omfattas även transporter med utländsk destination, och transporter som börjar utomlands. Transit från Norge till Norge saknas före 2009.

För sjöfartens del omfattas alla godstransporter längs svenska kusten.

För luftfart ingår transporter som startar eller landar på en svensk flygplats. För åren 2006-2007 saknas data om flygtransporter med start eller landning utomlands, varför statistiken endast gäller flygtransporter mellan svenska flygplatser dessa år.

Jämförelser mellan trafikslagen bör göras med viss försiktighet mot bakgrund av skillnader i beräkningsmodeller mellan trafikslagen.

Godstransportarbetena med bantrafik och inrikes sjöfart år 2018 och senare är inte direkt jämförbara med tidigare år på grund av förändrad metodik.

Analys
Det sammanlagda godstransportarbetet per capita i Sverige tycks ha varit i stort sett konstant sedan år 2012. Vägtransporterna tycks öka något, och sjötransporterna minska. Den ändrade metodiken för att beräkna transportarbetet till sjöss år 2018 innebär dock att denna trend är något osäker.

Utvecklingen av godstransportarbetet på väg analyseras här. Relationen mellan godstransporterna på väg och på räls visas i indikator B3N. Godstransporterna med inrikes flyg är försumbara i sammanhanget.

Det är påfallande att covid-pandemin år 2020 inte medförde några tydliga trendbrott eller hack i kurvorna. Godstransporterna tycks ha flutit på ungefär som de gjorde före pandemin. Det andra pandemiåret 2021 skedde en påfallande ökning av godstransporterna inom alla transportslag utom i sjöfarten.

Indikator N.B3.M.2
Uppdaterad: 2023-08-31