Gå direkt till sidans innehåll

Mängd godstransporter i olika transportslag

Indikator N. B3.M. 2

Godstransportarbete i Sverige per capita i olika transportslag (1 000 tonkm/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (1 000 tonkm/inv)
0 Totalt 2006 11,7421
1 Totalt 2007 12,0115
2 Totalt 2008 12,1722
3 Totalt 2009 10,3227
4 Totalt 2010 11,1626
5 Totalt 2011 11,0292
6 Totalt 2012 10,1934
7 Totalt 2013 10,0582
8 Totalt 2014 9,9887
9 Totalt 2015 9,9176
10 Totalt 2016 10,0320
11 Totalt 2017 10,0432
12 Totalt 2018 10,2382
13 Totalt 2019 9,9330
14 Totalt 2020 9,7893
15 Totalt 2021 10,2295
16 Totalt 2022 10,1099
17 Totalt 2023 9,3038
18 Totalt 2024 9,2266
19 Vägtrafik 2006 6,1060
20 Vägtrafik 2007 6,1723
21 Vägtrafik 2008 6,3966
22 Vägtrafik 2009 5,3459
23 Vägtrafik 2010 5,5725
24 Vägtrafik 2011 5,5191
25 Vägtrafik 2012 4,9124
26 Vägtrafik 2013 5,1074
27 Vägtrafik 2014 5,0034
28 Vägtrafik 2015 5,0146
29 Vägtrafik 2016 5,1645
30 Vägtrafik 2017 5,0283
31 Vägtrafik 2018 5,1897
32 Vägtrafik 2019 5,0372
33 Vägtrafik 2020 5,0744
34 Vägtrafik 2021 5,5202
35 Vägtrafik 2022 5,4713
36 Vägtrafik 2023 4,8716
37 Vägtrafik 2024 4,7345
38 Bantrafik 2006 2,3257
39 Bantrafik 2007 2,3986
40 Bantrafik 2008 2,3250
41 Bantrafik 2009 2,0081
42 Bantrafik 2010 2,2906
43 Bantrafik 2011 2,2302
44 Bantrafik 2012 2,1501
45 Bantrafik 2013 2,0603
46 Bantrafik 2014 2,0560
47 Bantrafik 2015 1,9876
48 Bantrafik 2016 2,0253
49 Bantrafik 2017 2,0591
50 Bantrafik 2018 2,1027
51 Bantrafik 2019 2,0247
52 Bantrafik 2020 1,9716
53 Bantrafik 2021 2,0383
54 Bantrafik 2022 1,9964
55 Bantrafik 2023 1,8687
56 Bantrafik 2024 1,9054
57 Inrikes flyg 2006 0,0074
58 Inrikes flyg 2007 0,0079
59 Inrikes flyg 2008 0,0069
60 Inrikes flyg 2009 0,0056
61 Inrikes flyg 2010 0,0064
62 Inrikes flyg 2011 0,0051
63 Inrikes flyg 2012 0,0039
64 Inrikes flyg 2013 0,0035
65 Inrikes flyg 2014 0,0035
66 Inrikes flyg 2015 0,0036
67 Inrikes flyg 2016 0,0036
68 Inrikes flyg 2017 0,0039
69 Inrikes flyg 2018 0,0037
70 Inrikes flyg 2019 0,0038
71 Inrikes flyg 2020 0,0039
72 Inrikes flyg 2021 0,0042
73 Inrikes flyg 2022 0,0039
74 Inrikes flyg 2023 0,0033
75 Inrikes flyg 2024 0,0034
76 Inrikes sjöfart 2006 3,3031
77 Inrikes sjöfart 2007 3,4326
78 Inrikes sjöfart 2008 3,4437
79 Inrikes sjöfart 2009 2,9632
80 Inrikes sjöfart 2010 3,2931
81 Inrikes sjöfart 2011 3,2748
82 Inrikes sjöfart 2012 3,1270
83 Inrikes sjöfart 2013 2,8871
84 Inrikes sjöfart 2014 2,9259
85 Inrikes sjöfart 2015 2,9118
86 Inrikes sjöfart 2016 2,8386
87 Inrikes sjöfart 2017 2,9519
88 Inrikes sjöfart 2018 2,9421
89 Inrikes sjöfart 2019 2,8673
90 Inrikes sjöfart 2020 2,7393
91 Inrikes sjöfart 2021 2,6667
92 Inrikes sjöfart 2022 2,6384
93 Inrikes sjöfart 2023 2,4914
94 Inrikes sjöfart 2024 2,5833
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2024, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

När det gäller vägtrafiken avses godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.

När det gäller bantrafik omfattas även transporter med utländsk destination, och transporter som börjar utomlands. Transit från Norge till Norge saknas före 2009.

För sjöfartens del omfattas alla godstransporter längs svenska kusten.

För luftfart ingår transporter som startar eller landar på en svensk flygplats. För åren 2006-2007 saknas data om flygtransporter med start eller landning utomlands, varför statistiken endast gäller flygtransporter mellan svenska flygplatser dessa år.

Jämförelser mellan trafikslagen bör göras med viss försiktighet mot bakgrund av skillnader i beräkningsmodeller mellan trafikslagen.

Godstransportarbetena med bantrafik och inrikes sjöfart år 2018 och senare är inte direkt jämförbara med tidigare år på grund av förändrad metodik.

Analys
Det sammanlagda godstransportarbetet per capita i Sverige var i stort sett konstant från år 2009 till år 2022. Åren 2023 och 2024 minskade dock detta godstransportarbete påtagligt och nådde sina två lägsta värden under hela mätperioden, både på totalen och i varje enskilt transportslag för sig. En långsamt avtagande trend under hela mätperioden för alla typer av godstransporter kan därmed anas. Fördelningen av mängden godstransporter på olika har däremot förblivit i stort sett konstant.

Det faktum att den avtagande trenden kan anas i varje transportslag för sig tyder på att den har en generell orsak. Vikande konjunktur åren 2023 och 2024 kan förklara bottennoteringarna dessa år, men i det längre tidsperspektivet skulle den strukturella förändringen i godstransportmönstren som den ökande e-handeln bör föra med sig kunna spela roll.

Det är påfallande att covid-pandemin år 2020 inte medförde några tydliga trendbrott eller hack i kurvorna. Godstransporterna tycks ha flutit på ungefär som de gjorde före pandemin. Det andra pandemiåret 2021 skedde en påfallande ökning av godstransporterna inom alla transportslag utom i sjöfarten.

Utvecklingen av godstransportarbetet på väg analyseras här. Relationen mellan godstransporterna på väg och på räls visas i indikator B3N. Godstransporterna med inrikes flyg är försumbara i sammanhanget.

Uppdaterad: 2025-09-07