Gå direkt till sidans innehåll

Mängd godstransporter i olika transportslag

Indikator N. B3.M. 2

Godstransportarbete i Sverige per capita i olika transportslag (1 000 tonkm/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (1 000 tonkm/inv)

0

Totalt

2006

11,74

1

Totalt

2007

12,01

2

Totalt

2008

12,17

3

Totalt

2009

10,32

4

Totalt

2010

11,16

5

Totalt

2011

11,03

6

Totalt

2012

10,19

7

Totalt

2013

10,06

8

Totalt

2014

9,99

9

Totalt

2015

9,92

10

Totalt

2016

10,03

11

Totalt

2017

10,04

12

Totalt

2018

10,24

13

Totalt

2019

9,93

14

Totalt

2020

9,79

15

Totalt

2021

10,23

16

Totalt

2022

10,11

17

Totalt

2023

9,30

18

Vägtrafik

2006

6,11

19

Vägtrafik

2007

6,17

20

Vägtrafik

2008

6,40

21

Vägtrafik

2009

5,35

22

Vägtrafik

2010

5,57

23

Vägtrafik

2011

5,52

24

Vägtrafik

2012

4,91

25

Vägtrafik

2013

5,11

26

Vägtrafik

2014

5,00

27

Vägtrafik

2015

5,01

28

Vägtrafik

2016

5,16

29

Vägtrafik

2017

5,03

30

Vägtrafik

2018

5,19

31

Vägtrafik

2019

5,04

32

Vägtrafik

2020

5,07

33

Vägtrafik

2021

5,52

34

Vägtrafik

2022

5,47

35

Vägtrafik

2023

4,94

36

Bantrafik

2006

2,33

37

Bantrafik

2007

2,40

38

Bantrafik

2008

2,32

39

Bantrafik

2009

2,01

40

Bantrafik

2010

2,29

41

Bantrafik

2011

2,23

42

Bantrafik

2012

2,15

43

Bantrafik

2013

2,06

44

Bantrafik

2014

2,06

45

Bantrafik

2015

1,99

46

Bantrafik

2016

2,03

47

Bantrafik

2017

2,06

48

Bantrafik

2018

2,10

49

Bantrafik

2019

2,02

50

Bantrafik

2020

1,97

51

Bantrafik

2021

2,04

52

Bantrafik

2022

2,00

53

Bantrafik

2023

1,87

54

Inrikes flyg

2006

0,01

55

Inrikes flyg

2007

0,01

56

Inrikes flyg

2008

0,01

57

Inrikes flyg

2009

0,01

58

Inrikes flyg

2010

0,01

59

Inrikes flyg

2011

0,01

60

Inrikes flyg

2012

0,00

61

Inrikes flyg

2013

0,00

62

Inrikes flyg

2014

0,00

63

Inrikes flyg

2015

0,00

64

Inrikes flyg

2016

0,00

65

Inrikes flyg

2017

0,00

66

Inrikes flyg

2018

0,00

67

Inrikes flyg

2019

0,00

68

Inrikes flyg

2020

0,00

69

Inrikes flyg

2021

0,00

70

Inrikes flyg

2022

0,00

71

Inrikes flyg

2023

0,00

72

Inrikes sjöfart

2006

3,30

73

Inrikes sjöfart

2007

3,43

74

Inrikes sjöfart

2008

3,44

75

Inrikes sjöfart

2009

2,96

76

Inrikes sjöfart

2010

3,29

77

Inrikes sjöfart

2011

3,27

78

Inrikes sjöfart

2012

3,13

79

Inrikes sjöfart

2013

2,89

80

Inrikes sjöfart

2014

2,93

81

Inrikes sjöfart

2015

2,91

82

Inrikes sjöfart

2016

2,84

83

Inrikes sjöfart

2017

2,95

84

Inrikes sjöfart

2018

2,94

85

Inrikes sjöfart

2019

2,87

86

Inrikes sjöfart

2020

2,74

87

Inrikes sjöfart

2021

2,67

88

Inrikes sjöfart

2022

2,64

89

Inrikes sjöfart

2023

2,49

Kommentar

När det gäller vägtrafiken avses godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.

När det gäller bantrafik omfattas även transporter med utländsk destination, och transporter som börjar utomlands. Transit från Norge till Norge saknas före 2009.

För sjöfartens del omfattas alla godstransporter längs svenska kusten.

För luftfart ingår transporter som startar eller landar på en svensk flygplats. För åren 2006-2007 saknas data om flygtransporter med start eller landning utomlands, varför statistiken endast gäller flygtransporter mellan svenska flygplatser dessa år.

Jämförelser mellan trafikslagen bör göras med viss försiktighet mot bakgrund av skillnader i beräkningsmodeller mellan trafikslagen.

Godstransportarbetena med bantrafik och inrikes sjöfart år 2018 och senare är inte direkt jämförbara med tidigare år på grund av förändrad metodik.

Analys
Det sammanlagda godstransportarbetet per capita i Sverige tycks ha varit i stort sett konstant sedan år 2012. Vägtransporterna tycks öka något, och sjötransporterna minska. Den ändrade metodiken för att beräkna transportarbetet till sjöss år 2018 innebär dock att denna trend är något osäker.

Utvecklingen av godstransportarbetet på väg analyseras här. Relationen mellan godstransporterna på väg och på räls visas i indikator B3N. Godstransporterna med inrikes flyg är försumbara i sammanhanget.

Det är påfallande att covid-pandemin år 2020 inte medförde några tydliga trendbrott eller hack i kurvorna. Godstransporterna tycks ha flutit på ungefär som de gjorde före pandemin. Det andra pandemiåret 2021 skedde en påfallande ökning av godstransporterna inom alla transportslag utom i sjöfarten.

Uppdaterad: 2024-07-17