Mängd godstransporter i olika transportslag
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (1 000 tonkm/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2006 |
11,74 |
1 |
Totalt |
2007 |
12,01 |
2 |
Totalt |
2008 |
12,17 |
3 |
Totalt |
2009 |
10,32 |
4 |
Totalt |
2010 |
11,16 |
5 |
Totalt |
2011 |
11,03 |
6 |
Totalt |
2012 |
10,19 |
7 |
Totalt |
2013 |
10,06 |
8 |
Totalt |
2014 |
9,99 |
9 |
Totalt |
2015 |
9,92 |
10 |
Totalt |
2016 |
10,03 |
11 |
Totalt |
2017 |
10,04 |
12 |
Totalt |
2018 |
10,24 |
13 |
Totalt |
2019 |
9,93 |
14 |
Totalt |
2020 |
9,79 |
15 |
Totalt |
2021 |
10,23 |
16 |
Totalt |
2022 |
10,11 |
17 |
Totalt |
2023 |
9,30 |
18 |
Vägtrafik |
2006 |
6,11 |
19 |
Vägtrafik |
2007 |
6,17 |
20 |
Vägtrafik |
2008 |
6,40 |
21 |
Vägtrafik |
2009 |
5,35 |
22 |
Vägtrafik |
2010 |
5,57 |
23 |
Vägtrafik |
2011 |
5,52 |
24 |
Vägtrafik |
2012 |
4,91 |
25 |
Vägtrafik |
2013 |
5,11 |
26 |
Vägtrafik |
2014 |
5,00 |
27 |
Vägtrafik |
2015 |
5,01 |
28 |
Vägtrafik |
2016 |
5,16 |
29 |
Vägtrafik |
2017 |
5,03 |
30 |
Vägtrafik |
2018 |
5,19 |
31 |
Vägtrafik |
2019 |
5,04 |
32 |
Vägtrafik |
2020 |
5,07 |
33 |
Vägtrafik |
2021 |
5,52 |
34 |
Vägtrafik |
2022 |
5,47 |
35 |
Vägtrafik |
2023 |
4,94 |
36 |
Bantrafik |
2006 |
2,33 |
37 |
Bantrafik |
2007 |
2,40 |
38 |
Bantrafik |
2008 |
2,32 |
39 |
Bantrafik |
2009 |
2,01 |
40 |
Bantrafik |
2010 |
2,29 |
41 |
Bantrafik |
2011 |
2,23 |
42 |
Bantrafik |
2012 |
2,15 |
43 |
Bantrafik |
2013 |
2,06 |
44 |
Bantrafik |
2014 |
2,06 |
45 |
Bantrafik |
2015 |
1,99 |
46 |
Bantrafik |
2016 |
2,03 |
47 |
Bantrafik |
2017 |
2,06 |
48 |
Bantrafik |
2018 |
2,10 |
49 |
Bantrafik |
2019 |
2,02 |
50 |
Bantrafik |
2020 |
1,97 |
51 |
Bantrafik |
2021 |
2,04 |
52 |
Bantrafik |
2022 |
2,00 |
53 |
Bantrafik |
2023 |
1,87 |
54 |
Inrikes flyg |
2006 |
0,01 |
55 |
Inrikes flyg |
2007 |
0,01 |
56 |
Inrikes flyg |
2008 |
0,01 |
57 |
Inrikes flyg |
2009 |
0,01 |
58 |
Inrikes flyg |
2010 |
0,01 |
59 |
Inrikes flyg |
2011 |
0,01 |
60 |
Inrikes flyg |
2012 |
0,00 |
61 |
Inrikes flyg |
2013 |
0,00 |
62 |
Inrikes flyg |
2014 |
0,00 |
63 |
Inrikes flyg |
2015 |
0,00 |
64 |
Inrikes flyg |
2016 |
0,00 |
65 |
Inrikes flyg |
2017 |
0,00 |
66 |
Inrikes flyg |
2018 |
0,00 |
67 |
Inrikes flyg |
2019 |
0,00 |
68 |
Inrikes flyg |
2020 |
0,00 |
69 |
Inrikes flyg |
2021 |
0,00 |
70 |
Inrikes flyg |
2022 |
0,00 |
71 |
Inrikes flyg |
2023 |
0,00 |
72 |
Inrikes sjöfart |
2006 |
3,30 |
73 |
Inrikes sjöfart |
2007 |
3,43 |
74 |
Inrikes sjöfart |
2008 |
3,44 |
75 |
Inrikes sjöfart |
2009 |
2,96 |
76 |
Inrikes sjöfart |
2010 |
3,29 |
77 |
Inrikes sjöfart |
2011 |
3,27 |
78 |
Inrikes sjöfart |
2012 |
3,13 |
79 |
Inrikes sjöfart |
2013 |
2,89 |
80 |
Inrikes sjöfart |
2014 |
2,93 |
81 |
Inrikes sjöfart |
2015 |
2,91 |
82 |
Inrikes sjöfart |
2016 |
2,84 |
83 |
Inrikes sjöfart |
2017 |
2,95 |
84 |
Inrikes sjöfart |
2018 |
2,94 |
85 |
Inrikes sjöfart |
2019 |
2,87 |
86 |
Inrikes sjöfart |
2020 |
2,74 |
87 |
Inrikes sjöfart |
2021 |
2,67 |
88 |
Inrikes sjöfart |
2022 |
2,64 |
89 |
Inrikes sjöfart |
2023 |
2,49 |
Kommentar
När det gäller vägtrafiken avses godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.
När det gäller bantrafik omfattas även transporter med utländsk destination, och transporter som börjar utomlands. Transit från Norge till Norge saknas före 2009.
För sjöfartens del omfattas alla godstransporter längs svenska kusten.
För luftfart ingår transporter som startar eller landar på en svensk flygplats. För åren 2006-2007 saknas data om flygtransporter med start eller landning utomlands, varför statistiken endast gäller flygtransporter mellan svenska flygplatser dessa år.
Jämförelser mellan trafikslagen bör göras med viss försiktighet mot bakgrund av skillnader i beräkningsmodeller mellan trafikslagen.
Godstransportarbetena med bantrafik och inrikes sjöfart år 2018 och senare är inte direkt jämförbara med tidigare år på grund av förändrad metodik.
Analys
Det sammanlagda godstransportarbetet per capita i Sverige tycks ha varit i stort sett konstant sedan år 2012. Vägtransporterna tycks öka något, och sjötransporterna minska. Den ändrade metodiken för att beräkna transportarbetet till sjöss år 2018 innebär dock att denna trend är något osäker.
Utvecklingen av godstransportarbetet på väg analyseras här. Relationen mellan godstransporterna på väg och på räls visas i indikator B3N. Godstransporterna med inrikes flyg är försumbara i sammanhanget.
Det är påfallande att covid-pandemin år 2020 inte medförde några tydliga trendbrott eller hack i kurvorna. Godstransporterna tycks ha flutit på ungefär som de gjorde före pandemin. Det andra pandemiåret 2021 skedde en påfallande ökning av godstransporterna inom alla transportslag utom i sjöfarten.