Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning av mängden godstransporter i olika transportslag

Indikator N. B3.M. 3

Procentuella andelar av godstransportarbetet i Sverige i olika transportslag

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Vägtrafik 2006 52,000
1 Vägtrafik 2007 51,390
2 Vägtrafik 2008 52,550
3 Vägtrafik 2009 51,790
4 Vägtrafik 2010 49,920
5 Vägtrafik 2011 50,040
6 Vägtrafik 2012 48,190
7 Vägtrafik 2013 50,780
8 Vägtrafik 2014 50,090
9 Vägtrafik 2015 50,560
10 Vägtrafik 2016 51,480
11 Vägtrafik 2017 50,070
12 Vägtrafik 2018 50,670
13 Vägtrafik 2019 50,710
14 Vägtrafik 2020 51,837
15 Vägtrafik 2021 53,960
16 Vägtrafik 2022 54,120
17 Vägtrafik 2023 52,750
18 Vägtrafik 2024 51,310
19 Bantrafik 2006 18,626
20 Bantrafik 2007 19,970
21 Bantrafik 2008 19,100
22 Bantrafik 2009 19,450
23 Bantrafik 2010 20,520
24 Bantrafik 2011 20,220
25 Bantrafik 2012 21,090
26 Bantrafik 2013 20,480
27 Bantrafik 2014 19,019
28 Bantrafik 2015 20,040
29 Bantrafik 2016 20,190
30 Bantrafik 2017 19,309
31 Bantrafik 2018 20,540
32 Bantrafik 2019 20,383
33 Bantrafik 2020 20,141
34 Bantrafik 2021 19,930
35 Bantrafik 2022 19,750
36 Bantrafik 2023 20,230
37 Bantrafik 2024 20,650
38 Inrikes flyg 2006 0,063
39 Inrikes flyg 2007 0,066
40 Inrikes flyg 2008 0,057
41 Inrikes flyg 2009 0,054
42 Inrikes flyg 2010 0,058
43 Inrikes flyg 2011 0,046
44 Inrikes flyg 2012 0,038
45 Inrikes flyg 2013 0,035
46 Inrikes flyg 2014 0,032
47 Inrikes flyg 2015 0,037
48 Inrikes flyg 2016 0,035
49 Inrikes flyg 2017 0,039
50 Inrikes flyg 2018 0,036
51 Inrikes flyg 2019 0,039
52 Inrikes flyg 2020 0,040
53 Inrikes flyg 2021 0,042
54 Inrikes flyg 2022 0,039
55 Inrikes flyg 2023 0,036
56 Inrikes flyg 2024 0,040
57 Inrikes sjöfart 2006 28,130
58 Inrikes sjöfart 2007 28,580
59 Inrikes sjöfart 2008 28,290
60 Inrikes sjöfart 2009 28,710
61 Inrikes sjöfart 2010 29,500
62 Inrikes sjöfart 2011 29,690
63 Inrikes sjöfart 2012 30,680
64 Inrikes sjöfart 2013 28,700
65 Inrikes sjöfart 2014 33,272
66 Inrikes sjöfart 2015 29,360
67 Inrikes sjöfart 2016 28,300
68 Inrikes sjöfart 2017 29,390
69 Inrikes sjöfart 2018 28,750
70 Inrikes sjöfart 2019 28,866
71 Inrikes sjöfart 2020 27,982
72 Inrikes sjöfart 2021 26,070
73 Inrikes sjöfart 2022 26,100
74 Inrikes sjöfart 2023 26,980
75 Inrikes sjöfart 2024 28,000
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2024

Kommentar

När det gäller vägtrafiken avses godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.

När det gäller bantrafik omfattas även transporter med utländsk destination, och transporter som börjar utomlands. Transit från Norge till Norge saknas före 2009.

För sjöfartens del omfattas alla godstransporter längs svenska kusten.

För luftfart ingår transporter som startar eller landar på en svensk flygplats. För åren 2006-2007 saknas data om flygtransporter med start eller landning utomlands, varför statistiken endast gäller flygtransporter mellan svenska flygplatser dessa år.

Jämförelser mellan trafikslagen bör göras med viss försiktighet mot bakgrund av skillnader i beräkningsmodeller mellan trafikslagen.

Godstransportarbetena med bantrafik och inrikes sjöfart år 2018 är inte direkt jämförbara med tidigare år på grund av förändrad metodik. Detta medför att ingen av andelarna av godstransportarbetet för något transportslag år 2018 är direkt jämförbara med motsvarande andelar tidigare år.

Analys
Det sammanlagda godstransportarbetet per capita i Sverige var i stort sett konstant från år 2009 till år 2022. Åren 2023 och 2024 minskade dock detta godstransportarbete påtagligt och nådde sina två lägsta värden under hela mätperioden, både på totalen och i varje enskilt transportslag för sig. En långsamt avtagande trend under hela mätperioden för alla typer av godstransporter kan därmed anas. Fördelningen av mängden godstransporter på olika har däremot förblivit i stort sett konstant.

Det faktum att den avtagande trenden kan anas i varje transportslag för sig tyder på att den har en generell orsak. Vikande konjunktur åren 2023 och 2024 kan förklara bottennoteringarna dessa år, men i det längre tidsperspektivet skulle den strukturella förändringen i godstransportmönstren som den ökande e-handeln bör föra med sig kunna spela roll.

Det är påfallande att covid-pandemin år 2020 inte medförde några tydliga trendbrott eller hack i kurvorna. Godstransporterna tycks ha flutit på ungefär som de gjorde före pandemin. Det andra pandemiåret 2021 skedde en påfallande ökning av godstransporterna inom alla transportslag utom i sjöfarten.

Utvecklingen av godstransportarbetet på väg analyseras här. Relationen mellan godstransporterna på väg och på räls visas i indikator B3N. Godstransporterna med inrikes flyg är försumbara i sammanhanget.

Uppdaterad: 2025-09-07