Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittligt godstransportarbete per lastbil

Indikator N. B3. P

Genomsnittligt godstransportarbete som utförs i en tung lastbil per år (1 000 tonkm/lastbil)

Rad-id Datum Värde (1000 tonkm/lastbil)

0

2006

586

1

2007

588

2

2008

619

3

2009

528

4

2010

536

5

2011

535

6

2012

486

7

2013

505

8

2014

504

9

2015

494

10

2016

499

11

2017

480

12

2018

497

13

2019

488

14

2020

495

15

2021

536

16

2022

544

17

2023

481

Kommentar

Denna indikator ger ett mått på hur effektivt lastbilsparken som helhet utnyttjas. Effektivt administrerade åkerier och samlastningscentraler hjälper upp siffran.

Indikatorn beräknas genom att dividera det totala godstransportarbetet (tonkm) utfört i svenskregistrerade tunga lastbilar på svenska vägar under ett år med antalet svenskregistrerade lastbilar i trafik samma år.

Analys
Det genomsnittliga godstransportarbetet per lastbil har minskat något under mätperioden. Detta kan synas märkligt då antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Eftersom tyngre lastbilar är byggda för att köras längre sträckor och har högre lastkapacitet förefaller det som om lastbilarna i Sverige används allt mer ineffektivt. Ytterligare ett tecken på detta är att lastningsgraden inte ökar trots den högre lastkapaciteten i de större tunga lastbilar som blir allt vanligare.

Detta kan ha att göra med den ökande e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert. Ett tecken på förändrat godstransportmönster är att godset färdas allt kortare sträcka i genomsnitt.

Åren 2021 och 2022 ökade godstransportarbetet per lastbil påtagligt. Det är för tidigt att säga om detta är början på ett positivt trendbrott, som i så fall kan ha att göra med en mognande e-handel med mer transporteffektiv logistik.

Uppdaterad: 2024-07-17