Genomsnittlig transportsträcka för gods i lastbil
- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (km) |
---|---|---|
0 |
2006 |
106,1 |
1 |
2007 |
101,0 |
2 |
2008 |
103,3 |
3 |
2009 |
97,7 |
4 |
2010 |
103,7 |
5 |
2011 |
102,8 |
6 |
2012 |
104,8 |
7 |
2013 |
111,2 |
8 |
2014 |
103,4 |
9 |
2015 |
91,5 |
10 |
2016 |
92,0 |
11 |
2017 |
85,8 |
12 |
2018 |
85,6 |
13 |
2019 |
90,3 |
14 |
2020 |
86,6 |
15 |
2021 |
91,9 |
16 |
2022 |
97,0 |
17 |
2023 |
91,1 |
Kommentar
Denna indikator beräknas genom att dividera godstransportarbetet för alla inrikes godstransporter med svenskregistrerade tunga lastbilar, med den sammanlagda vikten hos alla inrikes varusändningar i sådana lastbilar.
Analys
Fram till år 2020 föreföll det som om gods i genomsnitt färdades allt kortare sträcka i Sverige. Detta kan ha att göra med den ökande e-handeln. En förändring som kan förklaras på samma sätt är att antalet lätta lastbilar i Sverige ökat. De används ju främst för korta transporter, ofta för att leverera varor köpta i e-handeln till slutkund.
Åren 2021-2022 ökade dock den genomsnittliga transportsträckan. Det kan vara början på ett trendbrott, men det faktum att transporträckan minskade år 2023 gör denna slutsats osäker. Vi väntar med att föreslå möjliga förklaringar tills trenden, eventuellt, blir mer robust.