Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig mängd gods i varje lastbil

Indikator N. B3. O

Genomsnittlig vikt hos det gods som transporteras i en tung lastbil (ton/lastbil)

Rad-id Datum Värde (ton/lastbil)

0

2006

11,8

1

2007

11,5

2

2008

12,1

3

2009

10,8

4

2010

11,1

5

2011

11,0

6

2012

10,1

7

2013

10,6

8

2014

10,4

9

2015

10,6

10

2016

10,7

11

2017

10,4

12

2018

10,8

13

2019

10,7

14

2020

11,0

15

2021

11,4

16

2022

11,3

17

2023

10,4

Kommentar

Denna indikator ger ett mått på hur effektivt varje lastbil utnyttjas. Samlastning hjälper upp siffran.

Indikatorn beräknas genom att dividera det totala godstransportarbetet (tonkm) utfört i alla tunga lastbilar på svenska vägar med det totala trafikarbetet (fordonskm) utfört av dessa lastbilar. Denna storhet benämns vanligen lastningsgrad.

Analys
Lastningsgraden har förblivit närapå oförändrad under mätperioden. Detta kan synas märkligt då antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Eftersom tyngre lastbilar har högre lastkapacitet förefaller det som om lastbilarna i Sverige används allt mer ineffektivt.

Detta kan ha att göra med den ökande e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert.

Uppdaterad: 2024-07-17