Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning mellan väg- och spårburna godstransporter

Indikator N. B3. N

Procentuell andel landbaserat godstransportarbete i Sverige som utförs på väg respektive på järnväg

Rad-id Mätområde Datum Värde (tonkm-%)

0

Väg

2006

72,4

1

Väg

2007

72,0

2

Väg

2008

73,3

3

Väg

2009

72,7

4

Väg

2010

70,9

5

Väg

2011

71,2

6

Väg

2012

69,6

7

Väg

2013

71,3

8

Väg

2014

70,9

9

Väg

2015

71,6

10

Väg

2016

71,8

11

Väg

2017

70,9

12

Väg

2018

71,2

13

Väg

2019

71,3

14

Väg

2020

72,0

15

Väg

2021

73,0

16

Väg

2022

73,3

17

Väg

2023

72,6

Kommentar

När det gäller vägtrafiken avses godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.

När det gäller bantrafik omfattas även transporter med utländsk destination, och transporter som börjar utomlands. Transit från Norge till Norge saknas före 2009.

På grund av förändrad metodik för beräkning av godstransportarbetet på räls är andelarna för år 2018 och senare inte direkt jämförbara med tidigare år.

Analys
Godstransporter på räls med eldrivna tåg ger upphov till mindre klimat- och miljöpåverkan än godstransporter på väg. Det är därför ett mål att öka andelen godstransporter på räls. Men statistiken ger inget stöd för att en sådan ökning är på gång. Förändringarna sedan mätperiodens början år 2006 är marginella. Sedan år 2018 har andelen godstransporter på räls minskat något.

En jämförelse mellan godstransportarbetet i alla olika transportslag görs i indikator B3M.

Uppdaterad: 2024-11-28